پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس خبر داد:
کتیبه های سنگی که متعلق به دوره ساسانیان است و با خطوط پهلوی نگاشته شده و در موزه تخصصی مجموعه جهانی بیشاپور کازرون نگهداری می شود، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش کازرون نما، سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس که روز یکشنبه 5 بهمن ماه به همراه یک هیات ژاپنی از موزه تخصصی بیشاپور کازرون دیدن می کرد، با بیان این مطلب اظهار داشت: از بین 28 موزه استان فارس، موزه تخصصی مجموعه جهانی بیشاپور از اصلی ترین موزه های این استان است که بیشترین آثار دوره ساسانیان در آن نگهداری می شود .
محمد مهدی نجفی افزود: یکی از مهمترین آثار عصر ساسانیان که در موزه تاریخی بیشاپور نگهداری می شود ظرف مسی بزرگی است که در حال حاظر برای مرمت به موزه ملی تهران منتقل شده است.
به گفته وی، از دیگر اشیای با ارزش در این موزه، جام شیشه ای است که به دوره ساسانیان تعلق دارد و گویا در آن زمان برای نگهداری اسناد و مدارک مهم از آن استفاده می شد.

سنگ نوشته های موزه بیشاپور کازرون در فهرست آثار ملی ثبت شد
نجفی در مورد تاریخچه ساخت موزه تاریخی بیشاپور کازرون، بیان داشت: ساختمان این موزه در سال 1315 خورشیدی توسط پروفسور گریشمن، باستان شناس فرانسوی راه اندازی و این بنا در سال 1384 از نو بازسازی شد.
سرپرست هیات ژاپنی و استاد دانشگاه چوکو توکیو نیز که از موزه تخصصی مجموعه جهانی بیشاپور کازرون دیدن می کرد، گفت: مجموعه جهانی بیشاپور یکی از بی نظیر ترین یادمان های دوران ساسانی است که بیانگر تاریخ و معماری آن عصر است.

پرفسور یائوماشی افزود: هنوز بخشی از این مجموعه تاریخی کاوش نشده اما امیدواریم مسئولان ذی ربط با ادامه کاوش ها به شکوفایی و غنی شدن این مجموعه کمک کنند

محمدرضا معینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون هم گفت: در موزه تخصصی مجموعه جهانی بیشاپور کازرون، آثار و اشیای بسیاری شامل، معماری گچبری و شیشه ای بر جا مانده از دوران ساسانیان و اسلامی نگهداری می شود

مجموعه تاریخی بیشاپور در 25 کیلومتری شهر کازرون واقع شده است و آثاری از دوره های تاریخی ساسانی و اسلامی را در دل خود جای داده است
شهر بیشاپور به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود مربوط به سال 262 میلادی است
این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد
در این شهر باستانی 200 هکتاری، آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد .
سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال 224 تا 651 میلادی به مدت 427 سال بر ایران حکومت کردند.


منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹