پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
به همراه 36 اثر دیگر استان فارس:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: با تایید شورای ثبت کشور و با هدف صیانت از یادمان های تاریخی، 57 اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی که اکنون در موزه های این استان نگهداری می‌شود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش کازرون نما، مصیب امیری، روز گذشته (شنبه 6 بهمن ماه) در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: این آثار شامل، مصحف ابراهیم سلطان، قرآن های هفدمن شیراز و مجموعه سی پاره قرآن به خط استاد پیر یحیی جمال الصوفی از موزه پارس شیراز، 17 سنگ با نقش برجسته بازمانده کاخ والرین موزه بیشاپور کازرون متعلق به دوره ساسانیان و چهار سنگ قبر مزین به خطوط پهلوی - ساسانی از موزه بیشاپور است.

21 یادمان تاریخی شهرستان کازرون ثبت ملی شد
وی بیان کرد: برخی از این آثار بسیار با ارزش و منحصر به فرد است از جمله، مصحف ابراهیم سلطان یکی از با شکوه ترین منتخبات سوره های قرآن است که توسط نوه تیمور در نیمه نخست قرن نهم هجری به 2 قلم درشت و متوسط به رشته تحریر در آمده است، جلد این مصحف از چرم سوخته معرق و مشبک است و در زمره فاخرترین جلدهای باقی مانده از سده نهم هجری است.

21 یادمان تاریخی شهرستان کازرون ثبت ملی شد
وی ادامه داد: از دیگر آثار قابل ذکر، قرآن وزین و بزرگ هفدمن دروازه قرآن شیراز است که نگارش آن منصوب به ابراهیم سلطان است و تا سال 1312خورشیدی در بالای دروازه قرآن قرار داشت و از سال 1315 به دلیل حفاظتی، مرمتی و امنیتی به موزه پارس منتقل شد و این قرآن نیز جزو وزین ترین قرآن های موجود در جهان است
در حال حاضر استان فارس دارای 90 یادمان ملی منقول تاریخی- فرهنگی است.


منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳