پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس بیان کرد:
کمالی سروستانی در بیان چرایی اقامت خواجو کرمانی در شیراز گفت: ارادت و زیارت "شیخ امین‌الدین بلیانی در کازرون، یکی از انگیزه های اصلی هجرت او به سرزمین فارس و شیراز است.

به گزارش کازرون نما، "کوروش کمالی سروستانی" دیروز (چهارشنبه 19 دیماه) در مراسم نکوداشت یادروز خواجوی کرمانی و رونمایی از "تمبر یادواره خواجو" با اشاره به ویژگی های شیراز از دیرباز تاکنون گفت: مورخان همواره بزرگانی ماننند خواجو و حافظ و عبید را مدح کرده اند، سعدی پیش از این مکتب ادبی شیراز را بنیان گذاشته بود، مکتبی که با خواجو تعالی می یابد و با حافظ به اوج می رسد.

شیخ امین‌الدین بلیانی از دلایل هجرت خواجو کرمانی به شیراز بود

مقبره و خانقاه شیخ امین‌الدین بلیانی در کازرون

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در بیان دومین نکته چرایی اقامت خواجو در شیراز از استاد باستانی پاریزی یاد کرد و افزود: پاریزی کتابی دارد به نام زیر چلچراغ، از شعر محلی «زیر چلچراغ تو شاهچراغ وعده کردیم» گرفته شده است و بخش عمده ای از این کتاب را به حوادث و مسائل تاریخی شیراز و فارسی اختصاص داده است و اولین دلیل هجرت خواجوی کرمانی به شیراز و فارس شاید ارادت و زیارت "شیخ امین‌الدین بلیانی" در کازرون بود. 

وی با اشاره به بخش های از این کتاب در مورد «خواجوی کرمانی» و بزرگ ترین حادثه «خواجوپژوهی» یعنی کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی که از 23 تا 26 مهرماه 1370 در شهر کرمان برگزار شد خاطرنشان کرد: سه رکن برگزاری این رخداد فرخنده عبارت از دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور زنده یاد دکتر کرباسی و استادان مدبری و نجمی و دیگر همکارانشان، مرکز کرمان شناسی با مدیریت فرهیخته گرا ما جناب گلاب زاده و البته جناب سید حسین مرعشی استاندار جوان کرمان در آن روزگار بودند.

شیخ امین‌الدین بلیانی از دلایل هجرت خواجو کرمانی به شیراز بود

گفتنی است: خواجوی کرمانی برای کسب دانش متداول زمان خود به شهر‌های بسیاری از جمله اصفهان، تبریز، کازرون، بغداد و حجاز سفر کرد که قرار گرفتن نام کازرون در کنار شهرهای بزرگی چون اصفهان و تبریز و بغداد، نشان از جایگاه علمی این شهر به تبع وجود عالمان و عارفان بزرگی همچون شیخ امین‌الدین بلیانی در طول تاریخ دارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴