پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۸۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
در تاریه 28 دسامبر 1916 صورت گرفت:
۲۸ دسامبر سال ۱۹۱۶م پانصد تن از نظامیان تحت فرمان انگلیسی‌ها مرکب از سپاهیان هندی و افراد «اس‌پی‌آر» با چند توپ و مسلسل از شیراز به کازرون رفتند تا قیام کازرونی‌ها را سرکوب کنند؛ اما با مقاومت شجاعانه دلاورمردان کازرونی به رهبری ناصردیوان، شکست سختی را از کازرونی ها متحمل شدند

به گزارش کازرون نما، 102 سال قبل در چنین روزهایی (28 دسامبر/ 7 دی ماه) انگلیس پس از درگیری با تنگستانی‌ها و معاهده صلح و ادامه جنگ و گریز، شیراز را مقر فرماندهی و تحرکات نظامی خود در جنوب ایران قرار داد. انگلیس یک نیروی نظامی، متشکل از فرماندهان انگلیسی، افسران باقیمانده ژاندارمری و نیروهای مزدور را به نام پلیس جنوب تشکیل داد و به نام برقراری امنیت، بنای ظلم و ستیز را با مردم گذاشت.

شکست انگلیسی ها از کازرونی ها

ناصر دیوان کازرونی از خوانین و شخصیت‌های اجتماعی کازرون بر ضد نیروهای انگلیسی قیام کرد. او در جمع مردم گفت: "من به پشتیبانی شما [مردم کازرون] با دولت مقتدر بیگانه [انگلیس] وارد جنگ شده‌ام؛ زیرا می‌دانم شما همه شجاعت پیشه و وطن دوست هیچ‌وقت راضی نیستید که پای اجنبی در شهر شما باز شود." ناصردیوان به همراه نیروهای خود به پادگان تفنگ‌داران انگلیسی حمله کرد و سلاح‌های آنها را به غنیمت گرفت. آنها تا مدت‌ها توانستند جاده کوهستانی بوشهر - شیراز را ببندند. قوای انگلیسی مستقر در بوشهر هر چه تلاش می‌کردند نمی‌توانستند این جاده کوهستانی را بازگشایی کنند. نیروهای انگلیس و پلیس جنوب برای سرکوبی وی از شیراز عازم کازرون شدند. نیروهای مجاهد ناصردیوان در دشت ارژن به آنها حمله بردند و شکستی سخت بر آنها وارد کردند. نیروهای اشغالگر انگلیسی تصمیم گرفتند یک سپاه از بوشهر برای سرکوب مجاهدان کازرونی اعزام کنند؛ اما در حوالی چاه کوتاه، به محاصره نیروهای شیخ‌حسین‌خان چاه‌کوتاهی و زائرخضرخان درآمدند؛ عده‌ای کشته و بقیه به بوشهر متواری شدند.

شکست انگلیسی ها از کازرونی ها

منبع: دنیای اقتصاد


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
سلام
لطفا ماجرای کشتار مردم کازرون در جریان حدود سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ و اشغال و غارت پادگان پنبه ایی (مستقر در کمیته امداد کنونی) را نیز تهیه و گزارش کنید
در این ماجرا میگویند جوی خون در کوچه سنگفرش (موازی خیابان شهدای جنوبی کنونی) به را افتاده بود
بعد این ماجرای خائنانه بود که پادگان به بیرون از شهر یعنی تیپ کنونی منتقل شد
جمله کنندگان ترک های فراشبند و فیروزآباد بودند که به دستور حکومت مرکزی برای ایجاد آشوب ساختگی در کشور و بهانه‌ای برای عدم مشارکت در جنگ جهانی دوم به بهانه داشتن جنگ داخلی به کازرون حمله کردند و در مسیر آب خیرات و ورودی کازرون چندین روز زمین گیر شدند و نهایتا با اختلاف در بین خان های کازرون و قول تطمیع و همچنین عدم تخریب شهر وارد شدند ولی خیانت کردند و کشتار در شهر راه انداختند.(مطالب بالا نقل قول از پدر بزرگ بنده میباشد)
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با بنده تماس بگیرید
۰۹۱۷۳۲۴۱۶۵۴
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳