پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
مدیر کل میراث فرهنگی فرس خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از تهیه و تنظیم پرونده نرگس زارهای جره و بلبلک بخش جره و بالاده شهرستان کازرون برای ثبت در فهست آثار طبیعی کشور خبر داد

به گزارش کازرون نما، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هم اکنون تهیه و تنظیم پرونده‌های نرگس زار‌های جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست تهیه است و تا قبل از پایان سال به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.

وی افزود: با اجرای مرحله اول طرح مطالعه و بررسی آثار طبیعی استان، برای ثبت در فهرست آثار ملی، تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر طبیعی شناسایی شده است.

امیری گفت: از جمله این آثار غار‌های آبی، درختان کهنسال، رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، مناظر بدیع جغرافیایی و زمین شناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: آثار فوق بنا به منحصر به فرد‌ترین و در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پرونده‌های ثبت ملی قر ار گرفته اند.

وی با اشاره به گام اول حفظ آثار طبیعی که ثبت ملی آن‌ها است، تصریح کرد: پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح‌های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار مورد حفظ، احیا و بهره برداری قرار خواهند گرفت.

نرگسزار جره کازرون ثبت ملی می شود

گفتنی است: نرگس زار بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس زار‌های کازرون است که از تنوع گونه‌ای فراوان همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی برخوردار است.

گیاهان خانواده نرگس، علاوه بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند. این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل‌های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌نشیند.

حدود ایام گلدهی نرگس کازرون ۴۵ روز است که از اوایل دی تا اواسط بهمن ماه است و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کازرون به شمار می‌رود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷