پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
صندلی استاندار فارس به چه کسی خواهد ‌رسید:
با رفتن اجباری اسماعیل تبادار از استانداری، صندلی مقام عالی دولت در استان فارس، در انتظار استاندار بعدی است؛ استانداری که این بار بر سر انتخابش، حرف ‌و حدیث بسیار است و یکی از گزینه های مطرح برای تصدی این سمت، اسکندرپور شهردار اسبق کازرون و کنونی شیراز است.

به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاری فارس: در طول 5 سال گذشته (از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید)، گویی صندلی استاندار فارس کمتر به صاحبش وفا کرده و زودتر از آنچه فکرش را کرد، صاحب خود را مجبور به ترک آن می‌کند، به‌طوری‌که استان فارس در این مدت، 4 استاندار و 2 سرپرست را تجربه کرده است!

به عبارت دیگر از سال 1392 تابه‌حال، با توجه به میانگین آمار مذکور و احتساب 6 استاندار و سرپرست، این استان پهناور و استراتژیک، حتی از داشتن سالی یک استاندار نیز، محروم بوده است.

 

فارس یک نخبه در حد استاندار ندارد!

جدا از ترافیک رفت‌وآمد به اتاق استانداری فارس در طول این 5 سال، عدم بومی بودن استانداران و تبعات ناشی از شناخت عمیق از استان فارس، خود قصه‌ای پر غصه شده؛ و اهمیت آن در امثال حوادث و اتفاقات اردیبهشت ماه کازرون که بی تدبیری مدیریت ارشد استان در پیش بینی و پیش گیری و مدیریت اعتراضات به تفکیک این شهرستان منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از همشهریان و عوامل نیروی انتظامی و خسارت به اموال عمومی و ضربه به آبروی نظام گردید بروز و نمود پیدا می کند. مسئله‌ای که اکثر نخبگان استان فارس به آن اعتراض پیدا و پنهان داشته و برای آنان جای سؤال است که آیا حتی یک فرد نخبه در حد استاندار در این استان وجود ندارد که جهت انتخاب مقام عالی دولت، همواره نگاه‌ها به بیرون از استان است؟

 به‌هرحال باوجود چنین اعتراضاتی، در نگاه دولت تدبیر و امید، این اعتراضات، جلوه خاصی نداشته؛ حداقل در 5 سال گذشته؛ و استاندارانی که در این استان مشغول به کار شده‌اند (به‌جز احمدی) که این‌گونه بوده است.

اما این روزها بازار گمانه‌زنی‌ها برای انتصاب استاندار جدید استان فارس داغ است و روزی نیست که برخی از رجل سیاسی، افرادی را به‌عنوان گزینه مطرح کرده و در مقابل افراد دیگر نیز آن را تکذیب می‌کنند! به‌هرحال طبیعتاً هر گروه و دستکی به دنبال این هستند که فرد موردنظر خود را به وزیر کشور و هیات دولت تحمیل کنند تا در این خصوص مِهر چه کسی بر دل رحمانی فضلی و تصمیم‌گیرندگان در این خصوص افتد!

در فضای رسانه‌ای در میان کسانی که از آن‌ها به‌عنوان گزینه استانداری فارس نام‌برده می‌شود، می‌توان به افرادی همچون حیدر اسکندرپور شهردار فعلی شیراز، یدالله رحمانی سرپرست فعلی استانداری، عنایت‌الله رحیمی معاون فنی و عمرانی استانداری، مردانی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، طلایی نیک نماینده کبودرآهنگ، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، سامانی سخنگوی وزارت کشور، بندپی رئیس سازمان بهزیستی، محمد آشوری‌تازیانی نماینده فعلی هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مجید اکبرپور مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی قوه قضاییه اشاره کرد که گذری کوتاه بر سوابق آنان خواهیم داشت.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*محمدآشوری تازیانی

محمد آشوری تازیانی (متولد 1341) نماینده فعلی و 3 دوره پیشین هرمزگان در مجلس شورای اسلامی‌ و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که فرمانداری بندرعباس و معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد.

اما با نگاهی دیگر به سوابق آشوری تازیانی، سوابق امنیتی وی بر سوابق اجرائی‌اش، چربش بیشتری دارد: "مدیرکل اطلاعات فارس و بوشهر، عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای راهبردی سیاست خارجی، رئیس کمیته داخلی امنیت شوراها و شهرداری‌های کشور، نماینده قوه مقننه در شورای امنیت کشور" و... .

محمد آشوری‌تازیانی، با سوابق متعدد امنیتی، همان کسی است که نقش کلیدی در تجمعات اعتراضی مردم هرمزگان علیه اتصال استان فارس به دریا ایفا کرد و دست بر قضا امروز یکی از گزینه‌های جدی برای استانداری فارس به شمار می‌رود؛ جالب‌تر اینکه الحاق فارس به دریا، مصوبه شورای امنیت ملی بود و سرسخت‌ترین مخالف آن نیز یک فرد امنیتی از آب درآمد!

توهین بی‌سابقه به مردم فارس

اما در آن روزهایی که بحث اتصال استان فارس به آب‌های نیلگون خلیج فارس مطرح بود، توهین بی‌سابقه استاندار وقت هرمزگان به مردم فارس، تحت تأثیر فضاسازی‌های نمایندگانی همچون محمد آشوری رقم خورد.

زمانی که دعواها بر سر اتصال فارس به دریا بالا گرفت، جادری استاندار وقت هرمزگان که از حمایت نمایندگان این استان در مجلس برخوردار بود، در توهینی بی‌سابقه و به دور از نزاکت، مردم فارس را با القابی چون «حرامی» و «دزد» خطاب قرار داد!!؛ توهینی که از جماعت عوام و خراباتی نیز کمتر شنیده می‌شود، چه برسد از زبان مقام عالی دولت در یک استان! این توهین به حدی بی‌سابقه و به دور از ادب بود، که هیچ‌کس در فارسِ مهد ادب و هنر، در شأن خود ندید که پاسخی به این بی‌نزاکتی دهد.

به جز خصومت‌هایی که در طرز نگاه آشوری‌تازیانی در مورد استان و مردم فارس ذکر شد، وی در مجلس نیز کارنامه جالبی دارد؛ به‌طوری براساس آنچه خبرگزار‌ی‌ها منتشر کرده‌اند، وی پس از ۱۲ سال حضور در خانه ملت، تنها یک نطق در دفاع از وزیر ورزش و جوانان داشته است!

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*مجید اکبرپور

مجید اکبرپور اهل جنوب استان فارس و از قوه قضائیه می‌آید. وی مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه تهران(مرکز) در سال 1382 و مدرک کارشناسی علوم قضایی را از دانشگاه علوم قضایی در سال 1378 اخذ کرده، ضمن اینکه مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خود را نیز در سال 1394 از دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفته است.

در کارنامه علمی، پژوهشی و آموزشی مجید اکبرپور نیز، مقالات متعددی مشاهده می‌شود که در حوزه مسائل قضایی و اجتماعی نگاشته شده است.

اکبرپور پیش از این مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی از وقوع جرم قوه قضاییه بوده است. وی هم‌زمان با این سمت و علاوه بر تدریس علوم قضایی در دانشگاه‌های مختلف، رئیس شعب ویژه قاچاق کالا و ارز کشور، مدیرعامل هیات مدیره سازمان روزنامه رسمی کشور از سال 1396 تاکنون و مستشار دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز می‌باشد.

 وی پیش‌ازاین، معاونت قضایی ادارات کل دادگستری‌های قزوین، زنجان و بوشهر را نیز در کارنامه و سوابق اجرایی خود دارد.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*رضا طلایی‌نیک

رضا طلایی‌نیک متولد 1342 در شهرستان بهار استان همدان است. طلایی نیک پیش‌ازاین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ششم و مسئول بسیج دانش‌آموزی کشور بوده است.

طلایی نیک دکترای مدیریت راهبردی دارد و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و پیش‌ازاین معاون امور قوای مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

وی از شهریور سال 1392 تاکنون با حکم سردار حسین دهقان وزیر دفاع، معاون امور حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*خیرالله خادمی

خیرالله خادمی متولد 1344 در شهرستان اندیمشک استان خوزستان، لُر زبان و از 23 آذرماه سال 1395، با حکم آخوندی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور شده است.

در کارنامه خادمی مسئولیت‌هایی مانند رئیس دفتر نظام‌مهندسی اندیمشک، مدیرکل راه و ترابری خوزستان و معاونت عمرانی استانداری خوزستان به چشم می‌خورد.

 خادمی فوق‌دیپلم عمران دانشگاه چمران اهواز سال 66، لیسانس مهندسی عمران دانشگاه چمران اهواز سال 71، فوق‌لیسانس مهندسی عمران دانشگاه تبریز سال 73 و فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی عمران دانشگاه چمران سال 90 است.

 از سوابق اجرایی خادمی می‌توان به مدیرکل راه و ترابری استان خوزستان سال 83 تا سال 88، معاون عمرانی استاندار خوزستان سال 88 تا سال 90، معاون ساخت و توسعه راههای کشور سال 90 تا آذرماه 95، عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور سال 90 تا آذرماه 95 و قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور سال 90 تا آذرماه 95 اشاره کرد.

خادمی در حال حاضر رئیس هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آذرماه سال 95 و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی است و در سال 88 مدیرکل برتر وزارت راه و ترابری  شد.

 خادمی همچنین استاد دانشگاه چمران شاخه جندی‌شاپور اندیمشک، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران با مرتبه استادیاری است.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*سیدسلمان سامانی(داماد وزیر کشور)

سیدسلمان سامانی متولد سال ۱۳۵۹ در شهر تهران و دارای مدرک دکترای دندانپزشکی از دانشگاه مشهد و کارشناسی ارشد حقوق عمومی بوده و اکنون دانشجوی دکترای حقوق عمومی در دانشگاه تهران نیز است. وی در حال حاضر سخنگو و قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها می‌باشد.

در سوابق اجرایی سامانی، قائم‌مقامی وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور، مشاور وزیر کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر در رسیدگی به تخلفات اداری، عضو جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی و... به چشم می‌خورد.

سامانی داماد رحمانی فضلی وزیر کشور است.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*انوشیروان محسنی بندپی

انوشیروان محسنی بندپی اصلاح‌طلب و عضو حزب مردم‌سالاری متولد سال 1335 در شهرستان نوشهر استان مازندران است.

وی سرپرست پیشین وزارت تعاون و در سه دوره ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در خانه ملت بوده است.

مدیرعاملی بیمه سلامت کشور در دومین دوره با حکم قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت روحانی از سوابق بندپی است.

بندپی پس از فوت سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در حادثه تصادف 24 آبان 97 در سفر به شمال کشور، سرپرست این سازمان نیز شده و در حال حاضر رئیس سازمان بهزیستی کشور است.

وی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و استاد تمام این دانشگاه است.

 آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟

*حیدر اسکندپور

حیدر اسکندرپور متولد 1348 کازرون و شهردار فعلی شیراز و فرماندار اسبق این شهرستان در دولت اصلاحات، از گزینه‌های بومی استانداری فارس است.

حیدر اسکندرپور دانش‌آموخته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه شیراز و کارشناس ارشد مدیریت صنایع است. سمت‌هایی چون شهردار بوشهر، شهردار کازرون و معاونت سازمان ثبت‌احوال کشور در کارنامه اجرایی اسکندرپور دیده می‌شود.

وی در اوایل دهه ۸۰ (دوران اصلاحات) برای مدت ۴ سال فرماندار شیراز و مشاور وقت استاندار فارس (محمدابراهیم انصاری لاری) و در انتخابات ریاست جمهوری ٩٦ نیز قائم‌مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی در فارس بود. اسکندرپور با رأی 13 عضو شورای پنجم شهر شیراز که برگرفته از لیست امید بود، شهردار شیراز شد.

اما اسکندرپور در شرایطی سکان شهرداری شیراز را از علیرضا پاک‌فطرت تحویل گرفت که وضعیت اقتصادی این سازمان به دلایل گوناگون از تبعات تحریم‌ها گرفته تا رکود ساخت‌وساز، تعریف چندانی نداشته و ندارد و شاید اسکندرپور، به بهانه استاندار شدن هم که شده، بدش نیاید از این وضعیت خود را نجات داده و از ساختمان نوستالژیک شهرداری در میدان شهدا به طبقه ششم استانداری فارس واقع در میدان امام حسین(ع)، رحل اقامت افکند؛ مسیری که فاصله چندانی بین آن احساس نمی‌شود و با یاری دوستان هم‌کیش، قابل‌دستیابی است.

 آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟

*یدالله رحمانی

یدالله رحمانی متولد 1343 با مدرک کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، معاون اقتصادی استاندار و سرپرست فعلی استانداری فارس، معمولاً با آمارهایش در جلسات شناخته می‌شود؛ آمارهایی که در مورد وضعیت اشتغال، راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی، جذب سرمایه‌گذار و... در دولت تدبیر و امید ارائه‌شده و همواره روی کاغذ، مطلوب و دلخواه است!. رحمانی ترک‌زبان و از ایل قشقایی و اصالتاً اهل سمیرم استان اصفهان است.

از سوابق آقای رحمانی می‌توان به سرپرستی سازمان برنامه‌وبودجه استان کهگیلویه و بویراحمد  ۱۳۷۳-۱۳۷۶، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران  ۱۳۷۶-۱۳۷۸، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام  ۱۳۷۸-۱۳۸۰، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ۱۳۸۰-۱۳۸۵، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری  ۱۳۸۵-۱۳۸۶، مدیرکل دفتر آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران  ۱۳۸۶-۱۳۸۸، ذیحساب و مدیرکل امور مالی شرکت بازرگانی دولتی ایران  ۱۳۸۸-۱۳۸۸، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۳۸۹-۱۳۹۰، مدیرعامل و خدمات بازرگانی منطقه ده کشور  ۱۳۹۰-۱۳۹۰، عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت عمران شهرهای جدید  ۱۳۹۰ تاکنون اشاره کرد.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*عنایت‌الله رحیمی

عنایت‌الله رحیمی معاون فنی و عمرانی استانداری فارس است، کسی که با حکم وزیر کشور و تائید اسماعیل تبادار استاندار وقت، در 24 دی‌ماه 96، به این مقام منصوب شد.

رحیمی شهردار مناطق مختلف شیراز و مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس از سال۸۰ تا ۸۳ و از ۹۳ بوده و حتی گزینه شهرداری شیراز نیز بود.

حکمی که در واپسین لحظات ملغی شد!

اما حرف و حدیث‌ها در مورد رحیمی و روزهای پایانی استانداری تبادار نیز جالب و در عین حال قابل تامل بود. در روزهای پایانی استانداری تبادار، شنیده می‌شد که رحیمی و تبادار بر سر برخی مسائل، به شدت با یکدیگر درگیر شده‌اند.

 همچنین آن‌گونه که خبرها گوش به گوش می‌شد، ظاهراً رحیمی از حمایت طیف موسوی لاری(وزیر کشور دولت اصلاحات) برخوردار بوده و حتی حکم سرپرستی استانداری‌‌اش پس از تبادار نیز زده شده بود، اما تنها چند ساعت قبل از ابلاغ، به دلیل آنچه ملاحظات  امنیتی خوانده می شود، از اجرا شدن آن ممانعت به عمل آمد.

آیا حیدر اسکندرپور شهردار اسبق کازرون استاندار فارس می شود؟ 

*نادر مردانی

نادر مردانی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه شیراز داراى درجه کارشناسى حقوق از دانشگاه شهید بهشتى و درجه کارشناسى ارشد و دکتراى حقوق از کشور فرانسه می‌باشد.

وی از اصلاح طلبان مشهور و کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى در حوزه شیراز بود که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ کسی که سوابق اجرایی شاخصی که بتوان به عنوان یک استاندار روی وی نظر داد، در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود.

 ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه شیراز و یک دوره عضویت هیأت مدیره کانون وکلاى فارس –بوشهر – کهگیلویه و بویر احمد از سوابق مردانی است.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین عضویت در هیأت امنا مجمع خیرین سلامت استان فارس، عضویت در هیأت امنای بیمارستان پیوند اعضا ابوعلى سینا شیراز و رسول اعظم(ص) شیراز و بیمارستان سرطان‌شناسی امیر شیراز را در کارنامه‌ فعالیت‌های علمى، آموزشى، اجتماعى و فرهنگى خود دارد. ضمناً نامبرده از بنیان‌گذاران مجتمع فرهنگى، آموزشى علم و زندگى در فرهنگ شهر شیراز است.

مردانی اصالتاً اهل استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ در حالی که در استان فارس معمولا وی را بومی این استان می‌شناسند.

همان‌گونه که اشاره شد، در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی از نامزدهای انتخاباتی بود که صلاحیتش توسط شورای نگهبان تائید نشد.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
فقط توانی بلیانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸