پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۸۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
سخنگوی شورای پنجم رودرروی خبرنگاران:
سرانجام پس از حدود ۱۴ ماه از شروع فعالیت دوره پنجم شورای شهر و عدم برگزاری نشست خبری رسمی سخنگوی شورا با رسانه ها، صبح دیروز پنجشنبه 26 مهرماه محمدامین مهرورز سخنگوی شورای شهر در گفتگو با خبرنگاران رسانه های گروهی کازرون ضمن تبیین عملکرد شورا به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش سیدغلامحسین امامی خبرنگار کازرون نما، سرانجام پس از حدود ۱۴ ماه از آغاز فعالیت دور پنجم شورای اسلامی شهر کازرون محمدامین مهرورز سخنگوی جدید شورای شهر کازرون رو در روی خبرنگاران قرار گرفت و به سوالات آنان پاسخ داد.

این درحالی بود که سخنگوی سال اول شورا صرفا تشریفاتی بود و حتی برای یکبار سخنگوی شورا ارتباطی با رسانه ها و خبرنگاران برقرار نکرد. به هر تقدیر اگر چه اولین نشست خبری سخنگوی شورا با خبرنگاران باعث شفافیت کامل عملکرد شورا نگردید، لیکن برگزاری این نشست را می توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود در سایه تعامل شورا با رسانه ها و نظارت افکار عمومی بر فعالیت و عملکرد وکلای خود، فصل نوینی در فعالیت این نهاد مردمی آغاز شود.

محمد امین مهرورز سخنگوی جدید شورای پنجم در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم گویی به خبرنگاران، اظهار داشت: هدف از این ‌نشست ارتباط دو جانبه و موثر شورا با رسانه ها می باشد و انتظار می رود عملکرد شورا از طریق رسانه ها به اطلاع مردم رسیده و باعث آگاهی بخشی عموم مردم گردد.

مهرورز تصریح کرد: اگرچه معتقدیم شورای شهر پنجم با انتخاب به موقع هیات رئیسه و شهردار، قانونمندی را سرلوحه کار خویش قرار داده است، لیکن عملکرد کلی شورا را به قضاوت عمومی مردم واگذار می کنیم.

برای نظارت بر کلیه امور شهری اختیارات کافی نداریم/ طرح مقبره ناصر دیوان در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است/ کلیه مراحل پرونده حریم شرب قانونی و کارشناسی شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کازرون در بخش دیگری از سخنان خود از شهردار کازرون بابت تلاش در جهت تحقق مطالبات شورای شهر و رضایتمندی عمومی مردم سپاسگزاری نموده و افزود: مطابق بند ۵ آیین نامه اجرایی وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از وظایف شورا تلاش برای مشارکت مردم در کلیه فعالیت های فرهنگی، ورزشی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی و غیره بوده که در راستای اجرای این بند شورا اقداماتی به شرح زیر به انجام رسانده است:

الف) در اختیار گذاشتن زمین طی فرآیند عمومی مزایده جهت ایجاد پارک های عمومی و همچنین تخصیص زمین جهت ساخت زمین چمن مصنوعی در راستای ایحاد فضای نشاط و تفریح مردم

ب) کمک به فعالیت های ورزشی به ویژه تیم هندبال در سال گذشته که شورا مبلغ صد میلیون ریال و شهرداری مطابق مصوبه شورای شهر مبلغ پانصد میلیون ریال تخصیص داد همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال نیز به هیات های ورزشی فرهنگی و مذهبی تخصیص داده شد.

ج) برگزاری جشن های فرهنگی و مناسبتی با مشارکت نهادهای فرهنگی

نماینده کازرون در شورای عالی استان ها در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از مهندس سعید رئیس امور آب شهرستان کازرون به دلیل تسریع در عقب نشینی این اداره و تعریض بخشی از خیابان شریعتی، از سرپرستی بانک کشاورزی استان فارس به دلیل خلف وعده انتقاد نموده و اظهار داشت: سرپرستی قبلی بانک کشاورزی استان فارس طی یک توافق محضری مکلف به عقب نشینی این بانک در خیابان امام خمینی گردیده بود و مقرر شده بود در ازای این عقب نشینی شهرداری اقدام به ساخت دیوار این بانک نماید، و لیکن متاسفانه سرپرستی جدید این بانک در استان از انجام تعهدات پیشین این بانک سرباز زده و همکاری لازم را به عمل نمی آورد.

 

برای نظارت بر کلیه امور شهری اختیارات کافی نداریم

مهرورز در پاسخ خبرنگار کازرون نما در مورد علت این که شورای شهر به شورای شهرداری منحصر گردیده و به عنوان عضو شورای عالی استان ها چه اقداماتی برای افزایش اختیارات شورا در امور شهری انجام داده است، اظهار داشت: هفت اصل قانون اساسی به صراحت وظایف و اختیارات شوراها را بیان نموده است و بر اساس این اصول شوراها را می توان پارلمان دوم کشور دانست؛ و لیکن متاسفانه در آیین نامه اجرایی وظایف و اختیارات شوراها این امر متجلی نگردیده است و اختیارات و مسئولیت های شوراها بسیار محدود می باشد و شوراها صرفا می توانند مقامات اجرایی را دعوت به جلسات نموده و نقش نظارتی بر فعالیت های آنها ندارند. همچنین شورای عالی استان ها هم نقش تقنینی و اجرایی ندارد و صرفا جهت رفع تبعیض در تخصیص بودجه بین مناطق روستایی و شهرهای مختلف تشکیل شده است. در عین حال شورای عالی استان ها در حال تهیه لایحه مدیریت یکپارچه شهری می باشد که جزییات این لایحه باید مورد موافقت کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت قرار گرفته و پس از تدوین نهایی به مجلس جهت تصویب ارایه گردد. لذا در حال حاضر به دلیل عدم وجود اختیارات کافی در آیین نامه وظایف و اختیارات شوراها امکان نظارت بر سایر ارگان ها و سازمان های شهری توسط شورا وجود ندارد و امیدواریم با تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری خواسته مردم محقق گردد.

 

کمیسیون های تخصصی شورا تشکیل شده است./طرح مقبره ناصر دیوان در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ سوال دیگر خبرنگار کازرون نما در مورد سرنوشت کمیسیون های تخصصی شورا، اظهار داشت: کمیسیون های تخصصی شورای شهر برای اولین بار به صورت رسمی شروع به کار نموده است و بر اساس نص صریح قانون وظایف و اختیارات شورای شهر فقط اعضای شورا می توانند عضو این کمیسیون ها باشند و کمیسیون های تخصصی با توجه به طرح ها و موضوعات مورد بحث از متخصصین و کارشناسان موضوع و یا پیشنهاد دهندگان طرح ها برای حضور در کمیسیون ها و بررسی تخصصی دعوت می نماید و طرح ها پس از بررسی و تایید تخصصی در کمیسیون های مربوطه به صحن شورا جهت بررسی و تایید و اجرا ارسال می گردد.

مهرورز خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان به ویژه متخصصین و کارشناسان درخواست می کنیم ایده ها و طرح های خود را به دبیرخانه شورا تحویل دهند. این ایده ها در کمیسیون های تخصصی بررسی و در صورت نیاز به توضیح بیشتر و بررسی تخصصی از صاحبان ایده ها و طرح های مزبور جهت حضور در شورا دعوت خواهد شد.

عضو شورای عالی استان های کشور افزود: چهار کمیسیون تخصصی از ابتدای سال دوم فعالیت شورا شروع به کار نموده است این کمیسیون ها عبارتند از: فنی و عمرانی، محیط زیست، فرهنگی و ورزشی، حقوقی و سرمایه گذاری

سخنگوی شورای اسلامی شهر کازرون افزود: طرح ساخت مقبره ناصر دیوان اخیرا در کمیسیون فرهنگی شورا با حضور اعضای کمیسیون و متخصصین کازرونی که در سطح کشوری فعالیت دارند به تصویب رسیده و این طرح در سه فاز اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:  جلسات کمیسیون های تخصصی شورا روزهای شنبه و یک شنبه برگزار می گردد.

 برای نظارت بر کلیه امور شهری اختیارات کافی نداریم/ طرح مقبره ناصر دیوان در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است/ کلیه مراحل پرونده حریم شرب قانونی و کارشناسی شده است.

بازارچه آبزیان و سرنوشت مبهم آن در پیچ و خم دادگاه و تعیین زمین

سخنگوی شورا در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران در مورد تاریخچه و سرنوشت بازارچه آبزیان اظهار داشت: ساماندهی صنف فروش آبزیان یکی از چالش های اساسی شهر می باشد که در شورای شهر بارها از سرمایه گذاران برای ساخت بازارچه آبزیان دعوت شده بود و لیکن میسر نشد. نهایتا شهرداری تصمیم گرفت راسا و با همکاری اعضای صنف مزبور نسبت به ساماندهی و ساخت بازارچه اقدام نماید و در این مورد زمینی در بلوار پریشان تخصیص یافت و حتی طرح های لازم هم مصوب شد و لیکن با شکایت یکی از شهروندان نسبت به مالکیت زمین های این منطقه مواجه گردیدیم و محاکم قضایی تا بررسی و صدور حکم هر گونه معامله و ساخت و ساز در زمین های مزبور را ممنوع اعلام نمودند. از طرفی تعدادی از کارشناسان مکان یابی طرح را مورد انتقاد قرار دادند؛ نهایتا مقرر گردید تا زمان تعیین تکلیف زمین مزبور و همچنین کارشناسی بیشتر در مورد مکان مناسب این بازارچه به زمین بیمارستان سابق جواد الائمه در میدان امام حسین منتقل گردد. لذا در حال طراحی اخذ مجوز های لازم و ساخت سامانه فاضلاب این بازارچه هستیم تا با ساخت آن مشکلات بهداشتی ناشی از استقرار پراکنده این صنف در سطح شهر مرتفع گردد.

 

داستان تهاتر زمین CNG و قطع درختان مجاور آن چه بود؟

مهرورز در پاسخ سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد پرونده زمین CNG اظهار داشت: زمین ایستگاه CNG که یکی از معدود درآمدهای پایدار شهرداری کازرون می باشد، مورد ادعای مالکیت یکی از شهروندان قرار گرفت که در آن زمان شهرداری محکوم به پرداخت دو میلیارد تومان خسارت یا تحویل این ایستگاه و یا تهاتر زمین گردید. نهایتا این پرونده بازمانده از سال های قبل با تلاش شورای پنجم مورد مصالحه قرار گرفت و مقرر گردید شهرداری در قبال زمین جایگاه و ۱۵۰۰ متر زمین دیگر و همچنین زمین مورد مسیر تعریض بلوار اقدام به تخصیص قطعه زمین دیگری به مالک نماید و مالک با درخواست از کمیسیون ماده ۷ و تایید آن کمیسیون در قبال تعهد به کاشت ۱۰۰۰ اصله درخت اقدام به قطع درختان و شروع ساخت و ساز در زمین تحویلی از شهرداری نموده است.

 

حساب شهرداری توقیف گردیده است

محمدامین مهرورز در بخش دیگری از پاسخ های خود به پرسش خبرنگاران، افزود: شهرداری کازرون از دیرباز با شکایت شهروندان در مورد زمین های مورد مسیر در محاکم قضایی روبرو بوده است و اخیرا یکی از شهروندان که در زندان می باشد، از طریق وکلای خود اقدام به شکایت از شهرداری در مورد زمین های مورد مسیر در خیابان های مطهری شمالی، گل های داوودی و بهشت زهرا و پشت مخابرات فعلی نموده است و محکمه قضایی نیز حساب شهرداری را مسدود نموده است.

نماینده فارس در شورای عالی استان ها افزود: در حال رایزنی و مصالحه جهت رفع مشکل هستیم و امیدواریم موفق به یک توافق خوب گردیم.

 

کلیه معاملات و قراردادهای برون سپاری شده شهرداری شفاف می باشد.

سخنگوی شورا در ادامه پاسخ به پرسش های خبرنگاران تصریح کرد کلیه مناقصات و مزایدات شهرداری مطابق با آیین نامه معاملات و از طریق درج آگهی در روزنامه و انجام فرآیندهای قانونی و معمولی معاملات بوده و کاملا شفاف می باشد.

 

عقب نشینی پادگان چمران در حال پیگیری می باشد.

مهرورز ضمن اشاره به توافقات انجام شده و عقب نشینی موفقیت آمیز پادگان ارتش و تیپ دوم امام سجاد(ع)، افزود: رایزنی های لازم با فرماندهی پادگان شهید چمران در حال انجام می باشد و فرماندهی جدید این پادگان با حسن نیت از عقب نشینی  این پادگان استقبال نموده است، لیکن برابر مقررات، عقب نشینی پادگان های نظامی طی یک دستورالعمل خاص و موافقت نهایی فرماندهی محترم کل قوا قابل انجام است و در راستای به سازی  ورودی شهر، عقب نشینی پادگان با توجه به دستورالعمل نهادهای نظامی در این رابطه در حال پیگیری می باشد.

 

کلیه مراحل پرونده حریم شرب قانونی و کارشناسی شده است.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ سوال خبرنگار کازرون نما در مورد سرنوشت نهایی زمین های واقع در حریم آب شرب اظهار داشت: مالک زمین های مزبور مطابق قانون تقاضای تغییر کاربری این زمین ها در زمان شورای چهارم نمود و باز بر اساس قانون و نقشه جامع تفصیلی، شهرداری موظف به ارسال پرونده تغییر کاربری به کمیسیون ماده ۵ یا پرداخت قیمت زمین و تملک آن بود که به دلیل هزینه بالای آن شهرداری قادر به خرید زمین نبود.

مهرورز اضافه کرد: آبفای استان فارس یکی از مراجع حاضر در کمیسیون ماده پنج بوده و اعلام داشته بر اساس نظرات کمیته کارشناسی تعیین حریم، کاهش حریم به ۱۷۰ متر بلامانع است، لذا تغییر کاربری و شروع ساخت ساز مالک مطابق روند قانونی بوده و کارشناسی به عهده کمیته تعیین حریم بوده و شهرداری و شورا در این زمین تخصصی ندارند.

گفتنی است: در این لحظه با قانونی خواندن روند تغییر کاربری از سوی سخنگوی شورای شهر، این موضوع با اعتراض تمامی خبرنگاران حاضر در جلسه روبرو شد. در همین رابطه خبرنگار کازرون نما اظهار داشت: تغییر حریم در فاصله یکسال توسط کمیته تعیین حریم بر اساس کدام دستورالعمل قانونی صورت گرفته است؟ و خاطر نشان کرد: این امر دور زدن قانون می باشد نه طی روند قانونی!!. خبرنگار کازرون نما افزود: مرز بین خدمت و خیانت به اندازه یک تار مو باریک می باشد و امید است در این زمینه خیانتی به مردم انجام نشده باشد.

مهرورز در پاسخ گفت: این پرونده را باید بدون نگاه عوامانه و صرفا کارشناسی بررسی کرد و مجددا بر روند قانونی موضوع تاکید نمود.

سخنگوی شورا افزود: در حال حاضر مالک اقدام به ساخت و ساز و تعبیه سیستم فاضلاب در سه ردیف نموده است و تنها یک ردیف در شعاع ۳۰۰ متری چاه آب شرب می باشد. همچنین ساخت بخش تجاری به شرط عدم ساخت سرویس بهداشتی و فاضلاب بلا مانع می باشد.

مهرورز در مورد مابقی زمین های واقع در حریم آب شرب افزود: با نظر مثبت استان و وعده های داده شده در حال رایزنی و مذاکره جهت در اختیار قراردادن زمین معوض به مالک می باشیم تا در این محدوده ساخت و سازی صورت نگیرد و امنیت روانی و بهداشتی شهروندان حفظ گردد؛ ولی این تصمیم گیری هنوز به نتیجه نهایی منجر نگردیده است.

 

اولویت برنامه های شورای شهر

سخنگوی شورای شهر کازرون در پایان جلسه برنامه های اولویت دار آتی شورای شهر را بدین شرح اعلام نمود:

* پیگیری لایحه مدیریت یکپارچه شهری از طریق شورای عالی استان ها و مراجع مربوطه

* اجرای طرح های نیمه تمام شهرداری

* رایزنی با مالک سه دانگ پارک لاله و تملک کامل پارک جهت استفاده عموم مردم

* طراحی و اجرای پارک سه هکتاری پردیس

* طرح ساماندهی آرامستان ها به ویژه آرامستان سیدمحمد نوربخش

* تلاش جهت پرداخت به موقع و منظم حقوق کارکنان شهرداری

در پایان این نشست خبری، خبرنگار کازرون نما ضمن تاکید بر انتقادات مردمی و رسانه ها، از تحرک ایجاد شده توسط مجموعه شهرداری و شورای شهر و همچنین رعایت نسبی عدالت در تخصیص امکانات موجود سپاسگزاری نمود و خواستار دعوت بیشتر نخبگان و متخصصین برای جلوگیری از دوباره کاری اشتباهات عمرانی و تضییع بیت المال گردید.


نویسنده: سیدغلامحسین امامی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
یکی فقط باید یه فکری برای مسابقه مهاجرت مردم کازرون بکنه. نرخ مهاجرت مردم به شیراز خیلی خیلی زیاد شده. کسی به کسی نیست. مردم دارن با تمام قدرت از کازرون فرار می کنن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲