پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری کازرون مطرح کرد:
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی، وابستگی به حوزه کشاورزی و آب را با تغییر الگوی معیشت خانوار کم می‌کند.

به گزارش کازرون نما، محمدرضا معینی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در بازدید از یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی در تنگ چوگان کازرون در خصوص اهمیت اقامتگاه‌های بوم گردی اظهار کرد: بوم گردی‌ در روستا‌ها وابستگی به حوزه کشاورزی و آب را با تغییر الگوی معیشت خانوار کم می‌کند.

وی با بیان اینکه بوم گردی‌ها بر اساس توسعه پایدار روی آن‌ها بحث می‌شود و نشاندهنده مهمان نوازی ایرانی‌ها است، افزود: کنار زندگی خانواده روستایی فضایی آماده می‌شود و گردشگر آنجا اسکان می‌یابد و بیشتر برای معرفی روستا، فرهنگ غنی شهرستان و اشتغال خود آن خانواده است.

وی تصریح کرد: بوم گردی در دو پروسه مجوز داده می‌شود؛ یک پروسه مجوز تبدیل و یک پروسه مجوز ساخت است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون اضافه کرد: در پروسه تبدیل در محدوده روستایی، بنا‌هایی که قابلیت تبدیل به اقامتگاه بوم گردی داشته باشند، معماری سنتی آن حفظ شده باشد، داخل طرح هادی روستا باشد، از لحاظ استحکام بنا قابل تائید باشد، در روندی بسیار ساده با استعلامی که در شهرستان گرفته می‌شود، به متقاضی پروانه اولیه داده می‌شود و بعد از اینکه فضایش را تکمیل کرد پروانه بهره برداری به او داده می‌شود.

وی گفت: در حوزه تسهیلات هم متقاضی بعد از گرفتن پروانه اولیه، بسته به توجیه طرحش به او تسهیلات پرداخت می‌شود.

معینی ادامه داد: شهرستان کازرون با ۲۵۳ اثر تاریخی به عنوان سومین شهرستان در استان فارس از لحاظ تعدد آثار تاریخی محسوب می‌شود و از طرفی دیگر می‌توان گفت: به عنوان قطب گردشگری در جنوب غرب فارس مورد توجه گردشگران است.

وی اضافه کرد: مجموعه میراث جهانی بیشاپور که شامل شهرتاریخی بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور مقصد گردشگری و تاریخی است.

 کم کردن وابستگی به حوزه کشاورزی و آب با اقامتگاه‌های بودم گردی

اگر بخواهیم بخاطر مشکلات حرکتی نکنیم باید راکد بمانیم

خانم امیریان مسئول یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی در کازرون نیز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مشکلات در راه اندازی اقامتگاه بوم گردی بسیار زیاد است، اما اگر بخواهیم پای مشکلات بنشینیم باید راکد باشیم و نباید حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات را خودمان مرتفع می‌کنیم و بخشی نیز مسئولان همت می‌کنند.

خانم امیریان ادامه داد: گردشگری بوم گردی طرحی شخصی نیست بلکه ملی است و بیش‌ترین مساله آن پایداری آن است که باید روی بسترسازی، آماده کردن محیط گردشگری، فضا‌های گردشگری، نوع رفتار مردم با گردشگر، نوع رفتار گردشگر با مردم و جاذبه‌ها و نوع فرهنگی که در هر منطقه است و اگر به این مسائل توجه شود قطعا مشکلات کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: عمده مشکل ما این بود که با سرمایه گذاری، تسهیلاتی به ما اختصاص داده شده بود و به علت موانع موجود با وثیقه‌ای که داشتیم نتوانستیم کل وام خود را جذب کنیم.

امیریان گفت: به همین علت مشکلاتی پیش آمد و حجم سرمایه گذاری یک چیزی بود و حجم تسهیلات یک چیزی شد و مقدار تسهیلات کمتر شد و با بازار بد اقتصادی روبرو شدیم و همه چیز گران شد.

امیریان ادامه داد: بحث گردشگری چیزی ذاتی است و باید وجودت با این کار اجین شود.

وی افزود: کسی که می‌خواهد در زمینه بوم گردی فعالیت کند خودش باید با آداب و رسوم روستا آشنا باشد و در روستا بوده باشد، زیرا کسی که به اقامتگاه بوم گردی می‌آید به صرف دیدن آن بوم، محیطی طبیعی، غذای محلی و پوشش محلی می‌آید و باید توجه ویژه به این مساله شود تا بتوانند از عهده آن بر بیایند.

امیریان اضافه کرد: اگر کسی که در زمینه بوم گردی فعال است با این موضوع اجین نباشد چیزی مصنوعی را ارائه می‌دهد و مخاطب چنین چیزی را از شما نمی‌خواهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴