پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۷۷۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
در هشتمین اجلاس شورای اسلامی استان فارس صورت گرفت:
نماینده شهرستان کازرون در شورای استان و نماینده فارس در شورای عالی استان‌ها، با تأکید بر اینکه برخی نمایندگان به وظایف اصلی خودشان هم آگاهی ندارند، گفت: هم نمايندگان مردم در مجلس و هم ما نمايندگان مردم در شوراها، بايد در مقابل رأيي كه از مردم گرفته‌ايم پاسخگو باشيم.

به گزارش کازرون نما، متن نطق پیش از دستور محمدامین مهرورز که در هشتمین اجلاس شورای اسلامی استان فارس با حضور اعضای این شورا، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان جهرم و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری فارس ایراد شد، به این شرح است:

وظایف نمایندگان مجلس چیست؟ نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. بر اساس قانون، نمایندگی مقامی ملّی است و نه محدود به حوزه انتخابیه. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی باید کار گروهی انجام دهند و نه فردی.

1- قانون‌گذاری: مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، می‌تواند قانون وضع کند، پیشنهاد و پیش‌نویس قوانینی تحت عنوان لایحه (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضاییه و یا شورای عالی استان‌ها) و یا طرح (پیشنهاد شده توسط حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان) را به مجلس ارائه کند تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

2- نظارت: نظارت شامل نظارت در روند تشکیل دولت ازجمله رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) و یا کتبی (به وزیر یا رئیس جمهوری)، سؤال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزرا و همچنین تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور می‌شود.

 

عملکرد برخی نمایندگان قابل دفاع نیست

اما به راستی نمایندگان به کدام یک از وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند و کدام یک دست‌نخورده مانده است؟ آیا اگر همه به وظایف خود به خوبی عمل می‌کردند، امروز با این وضعیت اقتصادی و معیشتی مواجه بودیم؟

باید گفت که اگرچه در جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در دو بُعد قانون‌گذاری و نظارت، تردیدی نیست اما به اعتقاد من متأسفانه برخی از نمایندگان محترم در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه از قدرت و توانمندی‌های لازم برخوردار نیستند.

یک نماینده می‌بایست بر مسائل کلان مملکتی احاطه داشته باشد و از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی برخوردار باشد. قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، حوصله، توانایی و سواد جستجو به همراه مشاوران خوش‌فکر و با درایت و صاحب نظر ازجمله ویژگی‌هایی است که انتظار می‌رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبولی وجود داشته باشد.

اما اگر چند ویژگی مذکور در یک نماینده نباشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نماینده از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده می‌شود.

 

فعالیت برخی نمایندگان به قوم و قبیله و جغرافیای خاص محدود  می‌شود!

به زعم بنده، متأثر از عملکرد نمایندگان، در اذهان عمومی این ابهامات متبادر می‌شود که آیا عملکرد وکلای مردم صرفاً در لابی‌گری‌های سیاسی، آن هم محدود به قوم و قبیله و منطقه‌ی خود خلاصه می‌شود و یا اینکه وظایف ملی آن‌ها همچنان می‌بایست اولویت اصلی باشد؟

نماینده‌ای که به هر دلیل ازجمله عدم توانایی و عدم توجه به مسائل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می‌کند و حتی در مواردی آرای برخی نمایندگان در مسائل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر نمی‌رود و گاهی هم کاملاً ناآگاهانه متأثر از لابی‌گیری‌های داخل و خارج از مجلس با های و هوی‌های بی‌پشتوانه همسو می‌شود، چگونه می‌تواند مدافع حقوق موکلان خود باشد؟ چرا برخی نمایندگان مجلس حتی به دنبال تفرقه و تشنج در حوزه انتخابیه خود شده‌اند؟

باید اذعان کنیم که با وجود آنکه مردم در شرایط ویرانگر اقتصادی له شده‌اند اما متأسفانه برخی از نمایندگان به وظایف ابتدایی خود هم عمل نمی‌کنند که ممکن است ناشی از عدم اشراف و آگاهی نسبت به شرح وظایف خطیرشان بوده باشد.

 انتقاد نماینده کازرون در شورای اسلامی استان از عملکرد رضازاده نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی

کشته شدن ۴ شهروند کازرونی، ناشی از رفتارهای نادرست و غیر اصولی بود

یک نمونه‌ی آشکار، شهرستان کازرون است که به اعتقاد من حوادث اخیر و جان باختن ۴ نفر از همشهریان ما ناشی از رفتارهای نادرست چند جانبه بوده است. در شرایط بحرانی که ممکن است برخی از مردم هم تحت تأثیر احساسات خود رفتارهای خطرناکی از خود نشان دهند، یقیناً عملکرد نماینده‌ی مردم در روند حوادث و تحولات، کاملاً مؤثر و بلکه کلیدی است. اما آیا نماینده‌ی کازرون در این حوادث توانست آبی باشد بر آتش کازرون؟ یا آنکه با غوغای قوم‌گرایی‌ها باعث آتش‌افروزی بیشتر بین مردم شریف شهرستان کازرون شد؟

آیا خون هر انسان آنقدر اهمیت ندارد که برخی از رفتارهای قومی و قبیله‌ای را به سود مردم موقتاً به کنار گذاشته شوند؟ از سوی دیگر مگر نماینده یک حوزه‌ی انتخابیه، وکیل یک گروه یا بخش خاص است یا همه‌ی شهرستان؟ چرا نگاه یک نماینده صرفاً به قوم و منطقه‌ی خود محدود می‌شود و پیگیری مشکلات و خواسته‌های عمومی شهرستان ازجمله سایر بخش‌ها و شهرها کم‌رنگ می‌شود؟

 

نماینده کازرون گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه کند

ارائه‌ی گزارش عملکرد رسمی و صادقانه‌ی نماینده به مردم حوزه‌ی انتخابیه، از حقوق اولیه‌ی موکلان او است؛ اما چرا با وجود گذشت حدود سه سال نماینده شهرستان ما گزارش عملکرد خود را ارائه نمی‌کند؟ پاسخ روشن است؛ شاید به این دلیل که بسیاری از مطالبات عمومی مردم کازرون، در این مدت خاک می‌خورند و سؤالات آنها هم بی‌پاسخ مانده است. اما نماینده مردم باید برای موکلین خود توضیح دهد که

 چه اقدام ویژه‌ای برای شهرستان بزرگ کازرون انجام داده است؛ به‌عنوان مثال کدام یک از طرح‌های عمرانی در کازرون از ردیف بودجه سالانه کشور تأمین اعتبار شده است؟ آیا مردم کازرون برای حل مشکلات‌شان باید به دنبال نماینده‌ی نیابتی از جانب خودشان باشند؟

 

پیگیری مشکلات مردم کازرون را وظیفه‌ی خودم می‌دانم

بنده به عنوان نماینده شوراهای شهرستان کازرون در استان و کشور، وظیفه‌ی خود می‌دانم که پیگیر مشکلات مردم و دفاع از حقوق آنها باشم و از نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های مجلس می‌خواهم که در خصوص رفع مشکلات فرا روی کازرون ازجمله طرح‌های عمرانیِ بر زمین‌مانده، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

شهرداری‌ها ورشکسته شده‌اند

البته خوب می‌دانیم که این مشکلات هرچند در سطوح مختلف اما جنبه‌ی سراسری دارد و لازم است در راستای حل مشکلات عدیده‌ی همه‌ی شوراها و شهرداری‌های استان نگاه ویژه‌ای صورت گیرد چرا که اکنون می‌توان گفت شهرداری‌ها کاملاً دچار ورشکستگی شده‌اند و نوسانات ارزی نیز موجب تشدید مشکلات فراوان نهادهای مدیریت شهری ازجمله در موضوعاتی همچون تأمین قیر و مسائل عمرانی شده است.

 

ما نمایندگان مردم در مجلس و شورا، باید در مقابل رأی مردم پاسخگو باشیم

با تمام این اوصاف من معتقدم که هم نمايندگان مردم در مجلس و هم ما نمايندگان مردم در شوراهای اسلامی، بايد در مقابل رأيي كه از مردم گرفته‌ايم پاسخگو باشيم و با شناخت کامل مسؤولیت‌ها و اختیارات‌مان، به بهترین نحو به رسالت‌مان عمل كنيم.

در این وضعیت، مطالبات مردم از نمایندگان خود بسیار بالاست و امیدوارم که نمایندگان مردم این بار سنگین را به دوش بکشند و با اولویت‌بندی درست وظایف ملی و محلی خود، در مسیر حل مشکلات مردم گام‌های عملی و قدرتمندی را بردارند.


نویسنده: سرویس خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
جناب آقای مهندس مهرورز عضو شورای اسلامی محترم شهر کازرون
سلام علیکم
ان شاء الله که ابراز دغدغه های همه ی مسئولین در هر سطوح کاری و خدماتی که هستند با نیت حفظ منافع عمومی مردم شهرستان کازرون باشد
جناب آقای مهرورز مطالبه گری شما به نمایندگی از مردم شهر کازرون از آقای رضا زاده نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی ، اقدامی موجه می باشد که در ساختار اداری نیز تعریف دارد لیکن عدم طرح اولیه و پیگیری آن از مبادی داخل شهرستان آن را موضوع سئوال و ایراد قرار می دهد. باید بدانیم و و مواظب باشیم که اگر روش صحیح برخورد با اشتباهات یا حل مشکلات را ندانیم ممکن است رفتارهای واکنشی غیر کارشناسانه ما موجب بدتر شدن وضعیت شود.
آقای مهندس مهرورز به نکته مهمی در خصوص ضرورت ارائه گزارش عملکرد و بیلان کاری ، اشاره کردید. اگر این مکانیزم بازدارنده و کنترلی وجود داشت و شوراها موظف و مکلف به ارائه بیلان کاری فصلی و یا سالانه خود بودند ، الان وضعیت اداره امور شهری درارتباط با حوزه کاری شورای شهر و شهرداری به گونه ای نبود که جنابعالی اشاره نمایید "شهرداری ها ورشکسته شده اند".اعضای محترم شوراها و شهردارهای محترم برای اداره مطلوب امورشهر باید منتظر چه کسی باشند ؟ مدیریت شهر به این دو نهاد حقوقی سپرده می شود . آن ها انتخاب می شوند و اداره امور شهری در چارچوب قوانین به آن ها محول می شود ، لذا هیچ ضعف و ناتوانی و یا خدای ناکرده قصوری پذیرفته نیست.
به عنوان یک شهروند خطاب به مسئولین و منتخبین مردم عرض می کنم سعی نمایند امور مربوط به حوزه کاری خود را درارتباط با منافع عموم مردم کارشناسانه ، به طریق غیر جنجالی ، با سعه صدر و با اهدافی غیر از سیاه نمایی دیگری، بزرگنمایی خود یا اهداف تبلیغی ، پیگیری نمایند تا ان شاء الله مورد رضایت خداوند باشد.

ومن الله توفیق
شهروند
1397/06/22
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
آقای مهرورز امیدوارم جنابعالی هم گزارشی از عملکرد خود طی یکساله گذشته یا پنج سال گذشته ارائه دهید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹