پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱

اظهارات دکترکرامت اله زیاری، استادتمام دانشگاه تهران درارتباط باکنوانسیون حقوقی دریای خزر :

1- مطابق با کنوانسیون 1982، مرز دریایی کشورها حدود 12 مایل تعیین شده است، البته این قانون مربوط به دریای آزاد و اقیانوس هاست، ولی دریای خزر دریای آزاد محسوب نمی شود.

2- آنچه از قراردادهای 1921 و 1940 استنباط می شود این است که ایران و شوروی سابق در دریای خزر دارای حقوق مساوی هستند.

3- ایران می بایست قبل از توافق نامه اخیر، مساله دریای خزر را به دادگاه لاهه احاله می نمود و تقاضای حق السهم 50 درصدی می کرد، احتمال بسیاری وجود می داشت که لاهه به نفع ایران، مبنی بر حق السهم مساوی با شوروی سابق ( یعنی روسیه و سه کشور اقماریش)، یا بیش از 20 درصدی برای ایران رای صادر می نمود.

4- پس از فروپاشی شوروی سابق، کشورهای قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان منتزع شده از شوروی سابق، می بایست حق السهم خود را از ماترک شوروی سابق (روسیه) بگیرند نه از ایران.

5- قراردادهای دوجانبه، سه جانبه بین روسیه و کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان، غیرقانونی است و باید با حضور همه طرف ها، به خصوص ایران انجام گردد.

6- براساس قراردادهای 1921 و 1940، حقوق حقه ایران در کنوانسیون حقوقی مورخ 21 مرداد 1397 دریای خزر رعایت نشده است.

7- پیشنهاد می شود بررسی کارشناسانه دقیقی، قبل از تصویب این قرارداد در مجلس شورای اسلامی انجام پذیرد و تیمی از کارشناسان، متشکل از علوم مرتبط (حقوق، حقوق بین الملل، جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و...) عهده دار بررسی گردند تا مجلس محترم متناسب با منافع ملی تصمیم گیری نماید.

نکاتی درارتباط باکنوانسیون حقوقی دریای خزر

8- در قرارداد 21 مرداد 97، قلمرويى به نام درياى سرزمينى براى كشورها اضافه شده كه اشتباه بزرگى است و در مجموع به نفع كشور نيست.

9- خط مبدأ ساحل ما به دليل صاف بودن ساحل نمى تواند آب داخلى براى ما ايجاد كند كه ظاهرا هنوز خط مبدأ سواحل مشخص نشده و به آينده موكول شده است. تعيين دو قلمرو "حق انحصارى ماهيگيرى" و "درياى سرزمينى" هم سهم مارا كاهش مى دهد.

10- دولتمردان بايد در دو مورد براى آينده دقت كنند:

الف- تعيين خط مبدأ

ب - مديريت منابع مشترك آب أعم از منابع داخل و كف و زيركف.

11- نكته ديگر آنكه طى اين چند سال ساير كشورها برداشت از منابع زير كف داشته اند كه بايد سهم ايران را از منافع آن بدهند و ايران از آن حق نگذرد و دراین قرارداد اصلا به آن اشاره نشده است.

12- البته به لحاظ حقوقى شرايط قبلى بهتر بود و حتى مى شد نسبت به بهره بردارى هاى غير قانونى ساير كشورها از اين دريا به دادگاه لاهه شكايت برد و قطعا راى به نفع ما داده مى شد.

13- اگر مجلس بدون پذيرش درياى سرزمينى این کنوانسیون را مصوب كند تقريبا مانند سابق است، اما اگر درياى سرزمينى را حذف نكند بدون شك ضرر كرده ايم.

*استاد تمام دانشگاه تهران


نویسنده: دکتر کرامت اله زیاری*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹