پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
ضرورت توسعه‌ی زیرساخت‌ها در منظر جهانی ساسانی:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به ثبت منظر جهانی ساسانی، از توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری در این محور با توجه به الزامات موجود خبر داد و بر ضرورت حل مساله جاده اصلی عبوری از روی این آثار و قبرستان محلی واقع در حریم بیشاپور تاکید کرد.

به گزارش کازرون نما، مصیب امیری چهارشنبه 13 تیر در ششمین جلسه کارگروه گردشگری استان فارس، گفت: تاکنون 23 پرونده در حوزه میراث تاریخی در کل کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 5 پرونده متعلق به استان فارس است و یک اثر نیز در حوزه میراث طبیعی قرار دارد .

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تصریح اینکه ثبت جهانی یک اثر یعنی آن اثر تعلق به جهانیان دارد و تمام کشورها نقش خواهند داشت، گفت: ثبت یک اثر جهانی برای هر کشوری رونق گردشگری را به ارمغان می‌آورد؛ البته ایران و فارس در این زمینه پتانسیل فراوانی دارد.

امیری با بیان اینکه سه شهرستان استان فارس در پرونده‌ی ثبت جهانی محور ساسانی نقظ دارند، گفت: در این پرونده مجموع هفت اثر با یک شماره ثبت شده است.

قبرستان و جاده اصلی، دو چالش مهم منظر جهانی ساسانی در بیشاپور

او توضیح داد: کاخ ساسانی سروستان، مجموع آثار ساسانی در فیروزآباد شامل شهر گور، آتشکده کاخ، قلعه دختر و شهر بیشاپور، تنگ چوگان با شش نقش برجسته و غار شاپور در کازرون آثار ثبت شده در این پرونده را شامل می‌شود.

امیری گفت: پرونده ثبت جهانی برای اولین بار به عنوان ثبت موقت در سال 75 ارسال شد که بناهای نظیر شهر تاریخی بیشاپور، فیروزآباد، سروستان، مجموعه زندیه، باغ های تاریخی و قلعه های تاریخی، قلعه ایزدخواست و بخشی از آب انبارها به عنوان آثاری که قابلیت ثبت دار د توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس ارائه شده بود.

او اضافه کرد : بیشترین اقدامات در بحث مرمت، ساماندهی و حفاظت شهر بیشابور اجرا شد به شکلی که این اثر تاریخی بستری مناسب برای جذب گردشگر است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به ایجاد موزه در بیشابور؛ از تجهیز آن به آزمایشگاه، کتابخانه و مرکز خدمات رفاهی خبر داد و گفت: کل مجموعه‌ی 156 هکتاری بیشابور، محصور شده است.

او نصب دوربین برای حفاظت از تنگ چوگان را یادآوری و خاطرنشان کرد که مسیر دسترسی به غار شاپور نیز ساماندهی و امکانات اولیه برای بازدیدکنندگان این اثر فراهم شده است.

امیری در عین‌حال از وجود مشکلاتی در شهر بیشاپور داد و گفت: اولین بحث وجود قبرستان است که  نباید هیچ دفنی در آن انجام شود؛ مسئله دیگر مسیر است؛ در سال 49 اداره‌های وقت میراث و راه، توافقی داشتند که مسیر قطع شود اما بعدها نه تنها این مسیر قطع شد بلکه آن را به راه اصلی بدل کردند.

قبرستان و جاده اصلی، دو چالش مهم منظر جهانی ساسانی در بیشاپور

مدیرکل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد که در پرونده ثبتی توضیح دا‌ده‌ا‌یم که مسیر دسترسی باید محلی باشد. او خواستار همراهی اداره کل راه و شهرسازی فارس در نصب تابلوهای لازم برای منظر ساسانی شد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه در واقع توسعه شهرستان‌ها و استان باید متاثر از این جریان باشد، گفت: برنامه‌ریزی فرمانداران باید برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و تاریخی بهتر و دقیق تر و متاثر از همین موضوع ثبت جهانی باشد‌.

ابراهیم فروزانی تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که ما نشان دهیم در منطقه‌ای واقع شدیم که این فرهنگ غنی هنوز زنده است و نفس می‌کشد‌.

وی اضافه کرد: در این راستا باید سراغ افرادی برویم که کننده کار هستند و توانمندی لازم برای اجرای رویدادهای فرهنگی برای توسعه صحیح شهرستان و بهره مناسب اقتصادی شهرستان‌‌ها و استان ‌را داشته باشند.

فروزانی اضافه کرد: در این رابطه مسئولیت اداراتی نظیر میراث فرهنگی و ارشاد استان بیشتر نمود دارد و رسانه‌ها ‌بخصوص رسانه ملی که امکانات و زیر‌ساخت‌هایی با امکانات جهانی در اختیار دارد، سعی کند برنامه‌هایی را تولید کند.

او بر لزوم تدوین سند گردشگری برای سه شهرستان فیروزآباد، سروستان و کازرون، تاکید و ضرورت تخصیص اعتبارات لازم را متذکر شد.

معاون گردشگری استانداری فارس افزود: همکاران ما در مدیریت برنامه ریزی و راه و شهرسازی در اسناد توسعه‌ای در دست تهیه یا سند آمایش باید رویکرد توسعه‌ای مناسب این شهرستان ها در اسناد مذکور را مد نظر داشته باشند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲