پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
کازرون جهانی شد
منظر باستان شناسی ساسانی فارس یا همان محور ساسانی این استان دقایقی قبل با وجود مخالفت تونس و جمهوری آذربایجان، به عنوان بیست و سومین اثر جهانی ایران ثبت جهانی شد.

منظر باستان شناسی ساسانی فارس یا همان محور ساسانی این استان دقایقی قبل با وجود مخالفت تونس و جمهوری آذربایجان، به عنوان بیست و سومین اثر جهانی ایران ثبت جهانی شد. به گزارش کازرون نما به نقل از توییتر سازمان یونسکو این محور که آثاری از دوره ساسانی را در دل خود جای داده شامل شهر گور، کاخ اردشیر و قلعه دختر در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان همچنین شهر بیشاپور پایتخت ساسانیان در کازرون و نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در این شهرستان است.

ثبت آثار تاریخی ساسانی فیروز آباد و بیشاپور به عنوان میراث جهانی در چهل و دومین همایش جهانی یونسکو

کمیته میراث جهانی یونسکو در ادامه چهل‌و‌دومین اجلاس سالیانه خود در شهر منامه بحرین، امروز شنبه 9 تیرماه 97، آثار ارزشمند و باشکوهی از معماری و شهرسازی دوره ساسانی را با عنوان منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایران از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری ثبت بیست‌وسومین اثر کشورمان در فهرست جهانی یونسکو را به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و مردم ایران تبریک گفت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، امسال در شرایطی حساس تا این مرحله توانسته است یکی از دو اثر پیشنهادی خود در سال 2018 را به ثبت برساند، افزود: در این اجلاس هیات ایرانی با تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های فنی با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با اعضای کمیته میراث جهانی به موضوعات مطرح‌شده پاسخ دادند و با وجود شرایط سخت فضای سیاسی حاکم بر اجلاس توانستند کشورها را برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی متقاعد کنند.

ثبت آثار تاریخی ساسانی فیروز آباد و بیشاپور به عنوان میراث جهانی در چهل و دومین همایش جهانی یونسکو

او تصریح کرد: آثار برجسته مطرح‌شده در پرونده ثبت جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی، مجموعه‌ای از ارزشمندترین نمونه‌ها از معماری و شهرسازی امپراتوری ساسانی در دوره‌ای مهم از تاریخ معماری و شهرسازی بشر است که به‌عنوان بیست‌و‌سومین اثر جهانی کشورمان به دنیا معرفی شده است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ثبت این اثر با اعلام نظر مثبت و اتفاق‌نظر اکثریت اعضای کمیته میراث جهانی صورت پذیرفت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: با توجه به نظرات کارشناسی برخی کشورهای کمیته به درخواست رئیس اجلاس، تصویب قطعنامه مربوط به منظر باستان‌شناسی ساسانی بررسی شد و با وجود تأثیرات سیاسی برخی کشورها، بسیاری از کشورهای عضو کمیته از پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس حمایت کردند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در این اجلاس، اصلاحیه اظهارنظر ایکوموس توسط اسپانیا مطرح شد و از جانب کشورهای استرالیا، مجارستان، جمهوری آذربایجان، چین، کویت و تونس حمایت شد و کشورهای برزیل، زیمبابوه، تانزانیا و گواتمالا در راستای تأیید ارزش‌های این اثر سخنرانی کردند، هم‌چنین هیات ایرانی با پاسخ به موضوع مطرح‌شده از طرف کشور نروژ بر معیارهای دو، سه و پنج تأکید کردند.

ثبت آثار تاریخی ساسانی فیروز آباد و بیشاپور به عنوان میراث جهانی در چهل و دومین همایش جهانی یونسکو

او اضافه کرد: کشورهای کوبا، بورکینافاسو، بوسنی و اوگاندا نیز با تأکید بر معیارهای دوم و سوم و پنجم بر ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی رأی مثبت دادند و در ادامه با نظر مساعد ایکوموس و کشورهای عضو کمیته این اثر به‌اتفاق آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

مونسان تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری این دستاورد بزرگ را که با سختی‌ها و تلاش‌های فراوان به دست آمد، به مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مردم میراث دوست ایران تبریک گفته و امیدوار است با یاری مردم و جامعه تخصصی در این مسیر گام‌های بلندتری برای سرافرازی کشور و ملت بزرگ ایران برداشته شود.

«محور ساسانی» نیز آثار مربوط به دوره ساسانیان در سه شهرستان «فیروزآباد» استان فارس با بهره‌مندی از آثار قلعه دختر و آتشکده و نقوش برجسته، «کازرون» با آثار شهر باستانی «بیشاپور» در منطقه تنگ چوگان و سروستان با آثار کاخ ساسانی را شامل می‌شود.

ارزیابان شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموسICOMOS) به عنوان بازوی مشاور یونسکو اوایل مهر 96 با هدف بررسی میدانی پرونده ثبت جهانی پنج اثر تاریخی استان فارس متعلق به دوره تاریخی ساسانیان در این استان حضور یافتند.

این هیات در نخستین مرحله از بازدیدهای میدانی خود به فیروزآباد فارس رفت تا از نزدیک در جریان آخرین اقدام های صورت گرفته برای ثبت جهانی آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در این شهرستان قرار گیرد.

ارزیابان ایکوموس همچنین روزهای بعد از مجموعه بیشاپور درشهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان بازدید کردند و فعالیت هایی را که برای ثبت جهانی این یادمان های تاریخی محور ساسانی صورت گرفت بود، بررسی کردند.

شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است.

ایکوموس مشاور سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در رابطه با میراث‌های جهانی است.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
تبریک به مردم شریف کازرون . این اتفاق بسیار خوشحال کننده است و امیدوارم زمینه ساز پیشرفت همه جانبه کازرون باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹