پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۳۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹

جنجال بر سر قطع درختان معابر و پیاده روهای بی سایه / آیا فضای سبز کازرون دچار تحول خواهد شد؟

قطع چند اصله درخت نارنج در خیابان شهدای شمالی و یک هفته پس از آن، ناقص سازی چند اصله درخت سایه افکن اکالیپتوس در خیابان امام خمینی و در نهایت از پای افکندن چندین اصله درخت اکالیپتوس دیگر در بلوار ارتش که از قضا آن‌ها نیز از محدود درختان سایه افکن شهر کازرون بودند، انتقادات را نسبت به عملکرد دو نهاد شهرداری و اداره برق کازرون افزایش داده است، یکی بدلیل ناقص سازی و دیگری بدلیل ریشه کنی درختان.

در این میان شهرداری کازرون که این روزها توسط سرپرست اداره می‌شود، به دلیل چرایی قطع چند اصله درخت اکالیپوتوس در بلوار ارتش مورد انتقاد قرار گرفت و در واکنش، بهادر ریاضی عضو شورای شهر در پاسخ به منتقدان به تهیه طرح از پیش تهیه شده با مشارکت مالک خصوصی مجاور پیاده رو برای زیباسازی و نور پردازی به همراه کاشت نوع سازگاری از درختان سایه افکن خبر داد. آن گونه که مشخص شده قرار است جای درختان اکالیپتوس سابق، درختان سایه افکن نارون که سازگاری بالایی با شرایط آب و هوایی کازرون دارد کاشته شوند و در کنار آن مسئله زیباسازی نمای شهری نیز در نظر گرفته شود.

با وجود دفاع برخی اعضای شورای شهر از جایگزینی نارون به جای اکالیپتوس به دلیل آن چه خطرات و مضرات درختان اکالیپتوس گفته شده، اما این سوال مطرح است حال که قرار شده بخشی از پیاده رو خیابان ارتش با درختان زیبای نارون رنگ و روی دیگر یابد، چرا این زیبایی شامل حال کل پیاده رو نشود؟

تردیدی در این موضوع نیست که معابر کازرون از نظر پوشش درختی در وضعیت بسیار نامناسب و نامساعدی به سر می‌برند و حال جایگزینی درختان سایه افکن نارون می‌تواند قابل توجه باشد، اما حال آیا این اقدامات به صورت جزیره‌ای و پراکنده انجام خواهد شد یا آن که با روی کارآمدن شهردار جدید کازرون کل پیاده رو مورد بحث در ورودی اصلی شهر کازرون مزین به درختان سایه افکن نارون می‌شود؟

از طرف دیگر موج انتقادات گسترده‌تر همزمان با قطع برخی درختان، متوجه اداره برق کازرون بوده است که اقدام به قطع سرشاخه‌های اصلی درختان سایه افکن در خیابان امام خمینی نموده است. عکس‌ها نشان می‌دهد تقریبا چیز زیادی از تاج این درختان باقی نمانده و حداقل تا چندین سال آتی این درختان در صورتی که ریشه کن نشوند، اما دیگر به مانند گذشته سایه افکن نیز نخواهند بود.

تعداد درختان سایه افکن در معابر شهر120 هزار نفری کازرون شاید به ندرت از 100 اصله درخت تجاوز کند و حال قطع و ناقص سازی برخی از همین تعداد معدود توسط اداره برق واکنش بسیاری از شهروندان را برانگیخته است. برای بسیار این سوال است که چرا در حالی که در دیگر شهرهای بزرگ و کوچک، درختان معابر بدون مزاحمت ادارت برق معمولا رشد مناسب و سایه افکنی را تجربه می‌کنند، اما در کازرون اداره مذکور به میزان زیادی نسبت به رشد درختان حساس است؟

 آیا فضای سبز کازرون دچار تحول خواهد شد؟

حتی ناقص سازی درختانی که اداره برق از آن تحت عنوان ایمن سازی دفاع می‌کند، تاکنون هیچ گاه به صورت اصولی انجام نشده و هرگاه قرار بر ایمن سازی درختان شده، تاج درخت به طور کامل قطع و نابود شده است. در موارد مشابه دیده می‌شود ادارات برق در سایر شهرها برای ایمن سازی کابل‌های برق، اصلاح شاخ و برگ‌ها را تنها تا فاصله نیم متری کابل‌ها انجام داده و حداقل تاج درختان را از تیغ اره برقی در امان گذاشته‌اند، اما در همه مواردی که اداره برق کازرون بنام اصلاح درختان انجام شده، تاج درختان بطور کامل از بین رفته است.

 آیا فضای سبز کازرون دچار تحول خواهد شد؟

در شرایطی که پیاده روهای کازرون در آفتاب سوزان تابستان به شدت نیازمند سایه می‌باشند؛ این سوال همچنان برای شهروندان باقی است که آیا اداره برق کازرون راه دیگری جز از بین بردن تاج درختان سایه افکن ندارد؟ آیا نمی‌توان کابل‌های انتقال برق را عابق کاری کرد تا تلاش ده‌ها ساله یک درخت برای یک سایه ارزان به عابران از بین نرود؟

سایه ساری پیاده روها و خیابان ها سال‌هاست که آرزوی شهروندان کازرونی است و در حالی که شورای شهر پنجم کازرون با عضویت فعلان اجتماعی چهره جدیدی به خود گرفته، امیدها برای تصویب قوانین سخت گیرانه در مورد قطع درختان در سطح شهر و همچنین اصلاح الگوی کاشت درخت در معابر بسیار بیشتر است. در این شرایط برخی به لزوم صبر بیشتر تا استقرار شهردار اشاره دارند، هرچند تصویب برخی قوانین سخت‌گیرانه در مورد مجازات آسیب زنندگان به درختان تنها در اختیار و توانایی اعضای شوراست و نیازی به استقرار شهردار نیست. 

آیا فضای سبز کازرون دچار تحول خواهد شد؟

با وجود این انتقادات باید منتظر بود و دید آیا فضای سبز و معابر کازرون در سال 1400 وقتی از شورای پنجم تحویل گرفته می‌شود، به مانند امروز بی سایه و آشفته است یا تغییرات در آن ملموس خواهد بود؟ تغییراتی که به ویژه در مورد کاشتن درختان سایه افکن در پیاده روها، آرزوی برزمین مانده هر کازرونی شده است.

نویسنده: رضا عمویی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
1
آقای عمویی عزیز، فعال محترم و پر انرژی محیط زیست، یک پیشنهاد دارم براتون.
اینطور که معلومه اغلب خیرین کازرونی علاقه وافری به ساخت و ساز و یا گسترش مساجد و حسینیه ها دارند، مساجد و حسینیه هایی که اغلب ظرفیت اونا خالیه.
اگه بتونید خیرها رو راضی کنید که در زمینه فضای سبز و یا حفاظت محیط زیست سرمایه گذاری اخروی شون رو انجام بدن، گامهای خوبی میشه در این زمینه برداشت.
مثلن یکی از همین خیرها، هزینه عایق کردن سیم های برق در محدوده ی درختان سایه افکن بزرگ رو متقبل بشه، تا از قطع این درختان جلوگیری بشه. بعد هم به نحوی از زحمات ایشان در جلسه ای قدردانی بشه و یا اسم شون رو بعنوان خیرین سبز، در کنار درختان نصب کنند تا علاوه بر آجر اخروی، دیگر خیر ها هم به این کار تشویق بشن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴