پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۲۴۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
اختصاصی کازرون نما:
در شرایط فعلی که هر کدام از طرفین این نزاع به دنبال احقاق حق خود می باشند، طبیعی است که مردم دهستان دشت برم نیز بار دیگر با ارائه مستندات و مستدلات قانونی، خواهان پیگیری مطالبه به حق و سی ساله خود مبنی بر جدایی از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون باشند.

چند روزی است که فضای اجتماعی شهرستان کازرون ملتهب از اقدام نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر جدایی بخشهای چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون، و ایجاد شهرستانی جدید به نام کوه چنار است. التهاباتی که این روزها با مناقشه بین مخالفان و موافقان بر سر تصاحب دهستان دشت برم به اوج خود رسیده است. چراکه مردم کوهمره نودان، دهستان دشت برم را جزء مرزهای جغرافیایی خود دانسته، و مردم شهر کازرون نیز این منطقه حفاظت شده را هویت طبیعی خود می دانند، و هر دو طرف تحت هیچ شرایطی حاضر به از دست دادن این منطقه نمی باشند.

اما فارغ از همه این کشمکش ها و نزاع بین دو طرف و به دور از هرگونه تعصب و نگاه قومی و قبیله ای، آنچه که به فراموشی سپرده شده و مورد توجه قرار نگرفته، خواست و نظر اهالی دهستان دشت برم می باشد. بدیهی است که هر کدام از طرفین این مناقشه بیشتر به دنبال توسعه و گسترش مرزهای جغرافیایی خود بوده و نه به فکر حل مشکلات مردم محروم دهستان دشت برم می باشند؛ چراکه علی رغم پتانسیل های ویژه این منطقه برای شهرستان کازرون و منطقه کوهمره نودان، این منطقه را می توان جزو محروم ترین مناطق شهرستان کازرون دانست که هیچگاه مورد توجه مسئولین شهرستان و بالاخص مسئولین بخش کوهمره نودان قرار نگرفته و موجبات نارضایتی مردم این منطقه نیز گردیده است .

اما جدای از همه این کشمکش ها و تنش های چند روز اخیر شهرستان کازرون و پیگیری های نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی جهت تشکیل شهرستان جدید، که در راستای درخواست های مردم بخش های چنارشاهیجان و کوهمره نودان می باشد، بیش از سه دهه هست که مردم محروم دهستان دشت برم (از گرگنا تا دردانه) خواهان جدایی از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون می باشند. این خواسته که نه در راستای تلاش های چند روز اخیر طرفین این منازع، بلکه دارای سابقه ای طولانی و ریشه در محرومیت های منطقه داشته و مردم منطقه دشت برم بیش از سی سال است که پیگیر آن می باشند. (درخواست ها، مستندات و طومار اهالی منطقه طی سی سال گذشته پیوست می باشد)

اما شوربختانه این مطالبه به حق علی رغم تمام تلاش ها و پیگیری های سی ساله دهیاران، شوراها، و ریش سفیدان روستاهای این دهستان، هیچ گاه راه به جایی نبرده است.

در شرایط فعلی که  هر کدام از طرفین این نزاع به دنبال احقاق حق خود می باشند، طبیعی است که مردم دهستان دشت برم نیز بار دیگر با ارائه مستندات و مستدلات قانونی، خواهان پیگیری مطالبه به حق و سی ساله خود مبنی بر جدایی از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون باشند.

اما چرا مردم دهستان دشت برم خواهان جدایی از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون هستند: (منتشر شده در پایگاه خبری – تحلیلی کازرون نما)

1- مسافت: فاصله دردانه به عنوان آخرین روستای دهستان دشت برم تا نودان 55 کیلومتر و تا قائمیه 70 کیلومتر می باشد، در حالی که مسافت این روستا تا شهر کازرون 35 کیلومتر می باشد. بنابراین مردم منطقه دشت برم (از گرگنا تا دردانه) برای انجام امور روزمره خود فاصله نزدیکتری را تا شهر کازرون نسبت به شهرهای نودان و قائمیه دارند.

2- جاده دسترسی: پر واضح است که هر کسی که تنها برای یک بار از محورهای دردانه به کازرون و دردانه به ابوالحیات تردد نموده باشد، قطعا به تفاوت بسیار زیاد این دومحور مواصلاتی پی برده است.

راه دسترسی اهالی دشت برم به شهر کازرون از طریق جاده اصلی شیراز به بوشهر صورت می پذیرد که به دلیل حجم زیاد تردد خودروهای عبوری، رفت و آمد برای اهالی بسیار در دسترس و با هزینه بسیار کمی صورت می پذیرد در حالی که اهالی این روستاها برای رفت آمد به شهرهای نودان و قائمیه مجبورند از راه دسترسی محلی دشت برم به ابوالحیات تردد نمایند که این جاده فرعی دارای عرض بسیار کم، پیج های خطرناک و فاقد استانداردهای لازم و علایم رانندگی می باشد، به همین دلیل روزانه ترددهای بسیار معدودی در آن صورت می پذیرد. لذا اهالی محل برای انجام امور روزمره و اداری خود باید با خودروهای دربستی و صرف هزینه های گزاف به شهرهای نودان و قائمیه سفر نمایند که برای مردم محروم و مستضعف این روستاها امکان پذیر نیست. این درحالی است که جهت پیگیری امور روزمره و اداری خود در شهر کازرون متحمل هزینه بسیار کمتری شده و مسافت قابل سهولت تر و راحت تری را طی خواهند نمود.

3- پیوندهای فامیلی و خویشاوندی با مردم کازرون: اهالی منطقه دشت برم به واسطه مسافت کمتر تا شهر کازرون نسبت به شهرهای نودان و قائمیه و به تبع آن مهاجرت های بسیار زیاد به شهر کازرون، دارای ارتباطات گسترده خویشاوندی و وصلت های فامیلی با مردم شهر کازرون می باشند، اما این در حالیست که به ندرت فرد یا افرادی از اهالی منطقه دشت برم را می توان یافت که دارای ارتباطات فامیلی و خویشاوندی با مردم شهرهای نودان و قائمیه باشد.

4- پیوندهای اقتصادی اهالی دشت برم با مردم کازرون: به دلیل فقر و محرومیت ناشی از کمبود در آمد و امکانات آموزشی درمنطقه بسیاری از فرزندان اهالی این منطقه ناگزیر به مهاجرت به شهر کازرون جهت برخوداری از امکانات بیشتر گردیده اند که به تبع آن در شهر کازرون مشغول به کار شده و بسیاری از اهالی، با مردم کازرون دارای شراکت و منافع اقتصادی مشترک بوده و در این شهر اقدام به سرمایه گداری نموده اند. در حالی که به ندرت افرادی از اهالی دهستان دشت برم را می توان یافت که در شهرهای نودان و قائمیه مشغول به کار بوده و یا دارای منافع اقتصادی باشد.

5- سیل مهاجرت اهالی دشت برم به شهر کازرون: به دلیل فقر مالی شدید و کمبود امکانات و نبود درآمد، طی چهل سال گذشته حجم بسیار زیادی از مردم دهستان دشت برم را به دلیل برخورداری شهر کازرون از امکانات بسیار بیشتر، به نسبت شهرهای نودان و قائمیه، به ناگزیر روانه شهر کازرون نموده است، به گونه ای که حجم بسیار زیادی از جمعیت برخی از محلات کازرون به مهاجرین روستاهای دهستان دشت برم اختصاص یافته است. (منتشر شده در پایگاه خبری – تحلیلی کازرون نما)

6- قرابت فرهنگی اهالی دشت برم با مردم کازرون: به واسطه رفت آمدهای پر شمار و بعضا سکونت زمستانی برخی از اهالی در شهر کازرون، از فرهنگ مردم این شهر تاثیر پذیرفته و به تبع آن دارای قرابت فرهنگی بیشتری با مردم کازرون نسبت به مردم شهر نودان می باشند. اگرچه تفاوت فرهنگی مردم  روستاهای دشت برم با روستاهای شهر نودان به معنی برتری فرهنگی یک منطقه نسبت منطقه دیگر نیست. اما در عین حال مردم فهیم و با اصالت  شهر نودان  دارای تاریخی درخشان و فرهنگی غنی می باشند. 

7- بی مهریهای مسئولان نسبت به دهستان دشت برم: دهستان دشت برم طی چهل سال گذشته به دلیل کم لطفی مسئولان شهرستان بالاخص مسئولان بخشداری کوهمره نودان، از ابتدایی ترین امکانات آموزشی، درمانی و ورزشی محروم بوده است؛ به گونه ای که هیچ گونه عدالتی در توزیع برابر امکانات در بین دهستان های دشت برم، کوهمره و شهر نودان رعایت نگردیده است و مردم دهستان دشت برم از کمبود شدید امکانات و تبعیض آشکار مسئولین بخشداری نودان در توزیع نا عادلانه امکانات در رنج می باشند.

اما با توجه به موارد فوق و به دور از هرگونه تعصبات به نظر می رسد که مطالبه مردم محروم دهستان دشت برم، مطالبه ای کاملا قانونی و به حق بوده که طی سی سال گذشته به دلیل بی مهری برخی از مسئولان معطل مانده و حال فرصتی است تا برای چندمین بار این خواسته مطرح گردیده و مسئولان نیز به دور از هر گونه فشار و زد و بندهای سیاسی به درخواست مردم محروم منطقه پاسخی مثبت بدهند، تا شاید از این طریق گوشه ای از محرومیت های رفته بر این منطقه طی چهار دهه گدشته، به گونه ای جبران گردد.

اگر چه ممکن است این درخواست قانونی اهالی دهستان دشت برم، همانند سی سال گذشته مورد مخالفت مسئولان و مردم  بخش کوهمره نودان قرار گیرد، اما باید در نظر داشت که مردم محروم دهستان دشت برم نیز حق خواهند داشت که اصل را بر منافع اقتصادی خود قرار دهند و همانطور که جدایی از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون را در راستای منافع اقتصادی خود می دانند، خواسته مردم بخش های کوهمره نودان و قائمیه را مبنی بر ارتقاء و تبدیل به شهرستان جدید به رسمیت خواهند شمرد.

(منتشر شده در پایگاه خبری – تحلیلی کازرون نما)

پیوست ها:

کلیه مکاتبات صورت گرفته جهت جدایی دهستان دشت برم از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون به شرح ذیل می باشد :


 چرا اهالی دهستان دشت برم خواستار جدایی از بخش کوهمره نودان می باشند؟

پیوست 1: طومار مردمی اهالی دهستان دشت برم خطاب به فرمانداری کازرون (تاریخ 1367/08/30)


چرا اهالی دهستان دشت برم خواستار جدایی از بخش کوهمره نودان می باشند؟ 

پیوست 2: طومار مردمی اهالی دهستان دشت برم خطاب به استانداری فارس (تاریخ 1368/07/30)


چرا اهالی دهستان دشت برم خواستار جدایی از بخش کوهمره نودان می باشند؟ 

پیوست 3: نامه شوراهای اسلامی روستاهای دهستان دشت برم خطاب به جناب آقای رضازاده نماینده محترم شهرستان (1395/10/11)


چرا اهالی دهستان دشت برم خواستار جدایی از بخش کوهمره نودان می باشند؟ 

پیوست 4: نامه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای دهستان دشت برم خطاب به فرمانداری کازرون (1396/05/10)


چرا اهالی دهستان دشت برم خواستار جدایی از بخش کوهمره نودان می باشند؟ 

پیوست 5: طومار اهالی کلیه روستاهای دشت برم خطاب به مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری و استانداری فارس (1396/05/14)

نویسنده: سیدمجتبی امامی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
اهالی کوهمره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
با سلام
ما هم کوهمره ای هستیم بدلیل آسایش شما درخواست شما را نادرست نمیدانیم.ولی اینکه مخالف ایجاد شهرستان شدن دوبخش کوهمره نودان وچنارشاهیجان باشند ونماینده محترم را به هربهانه ای بکوبند قبول نیست...اهالی محترم دشت برم ماشما رو دوست داریم فرقی نمیکند در کدام بخش وآینده ای نزدیک کدام شهرستان باشید...آیا اگر به بخش کازرون ملحق شدید دیگر کوهمره ای بودن خود و اصالت خود و حس دوستیومهربانی با کوهمره ایها و ...فراموش میکنید؟قطعا خیر...پس ما موافقیم مسالمت آمیزدغدغه شما برطرف گردد ولی بحث شهرستان شدن کوه چنار را وخواسته به حق دوبخش نباید فراموش گردد...
ما به همه مسئولان شهرستان اعم ازامام جمعه فرماندارو...احترام میگذاریم...به امیدسربلندی همه ایران اسلامی
اهالی کوهمره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
ضمن عرض سلام وارادت
قطعا وقتی خواست اهالی محترم دشت برم بخاطر مسافت وباحل آن احساس مشکلات کمتری دارند مسئولان محترم ولو نماینده گرامی با آنها همکاری خواهد کردتا هر جایی که راحتترند الحاق شوندما کوهمره ایها شما رو دوست داریم وازخود میدانیم.اما قطعا شهرستان شدن دوبخش کوهمره نودان وچنارشاهیجان هم حق مسلم این دوبخشه.امیدوارم هرچه سریعتربه نتیجه برسد.وهمه باهم کنارهم ولودوشهرستان زندگی خوبی داشته باشیم....دوست خوبم یقین دارم باالحاق به کازرونم شوید بخاطر آسایش ورفاه بیشتر بخصوص ازبعد مسافت تامرکز شهر؛؛؛هرگز کوهمره ای واصالت خود رو فراموش نخواهید کرد...الانم وقبلا جزء کازرونم بوده اید بعدا هم باشید ضمن احترام به کازرونیا ولی مهربه کوهمره ایها و سرزمین نیکان فراموش نگردد...به امید سربلندی جای جای ایران اسلامی
فرانک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
1
سایت بسیارعالی دارید
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
متاسفم برای همه اهالی
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
1
0
این دلایلی که شما برای جدایی دشت برم دارید.آیا این دلایل را برای بیشابور و سیدحسین که چسبیده به کوهمره نوداان و قائمیه میباشند را قبول دارید؟؟؟؟؟ پیوند فامیلی که حتی بیشتر اهالی بیشابور اصالتا نودانی میباشند و هیچ فاصله ای از نظر فرهنگی و اجتماعی بین بیشابور و نودان وقائمیه وجود ندارد.حتی از لحاظ زبان و گفتار مردم نودان وقائمیه یکسان هستند. در ضمن مردم دشت برم کوهمره ای هستند از لحاظ فرهنگی و گویش و روابط قوم وخویشی و پوشش منطقه با کوهمره نودان یکسان میباشند. دشت برم پاره تن کوهمره نودان است و ما تا ابد دوستش داریم.ما همه دست به دست هم میدهیم تا منطقمون و مردم منطقمون پیشرفت کنن.
اهالی دشت برم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
برادر عزیز جناب آقای احسان،ظاهرا جنابعالی متن را به دقت مطالعه نفرموده اید،چند جای مقاله توضیح داده شده که این مطالبه سی ساله اهالی دشت برم میباشد و هیچ ارتباطی به وقایع و اتفاقات روزهای اخیر ندارد و مردم دهستان دشت برم نیز همانگونه که رفاه ، آسایش و پیشرفت خود را مطالبه می نمایند همین حق رابرای برای اهالی نودان محفوظ میدارند و هیچ مخالفتی با شهرستان شدن نودان ندارند ولی در عین حال پیگیر خواسته سی ساله خود میباشند ،در ضمن این مردم روستاهای سید حسین و شاپور هستند که درباره سرنوشت خود تصمیم میگرند نه اهالی دشت برم و یا نودان
شهروند کوهمره ای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
1
0
از دوستان کازرونی خواهشمندیم مردم دهستان دشت برم را تحریک نکنند چون عاقبت خوشی در پی این تحرکات وجود ندارد ؟
همانطوری که شما در پی منافع خود هستید دشت برم هم پاره تن کوهمره است و خطه ی جدایی ناپذیر
کوهمره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
1
ما اهالی کوهمره هیچ چشم طمعی به دشت برم نداریم.همانطور که دشت ارژن و بن رود وجهل چشمه از کوهمره جدا شد و ما به قانون احترام گذاشتیم و به شیراز پیوست.همانطور که سمغان ،پیرسبز، و ملا انباز جدا شد و به بخش چنارشاهیجان پیوست و اعتراضی نکردیم.همه جای ایران سرای من است.آیا باپیوستن بن رود و چهل چشمه به شیراز این روستاها پیشرفت کردند!!!!!!!!!اهالی دشت برم مختارند تصمیم بگیرند.ما به دید طمع به جایی نگاه نمیکینیم و تجمع غیرقانونی نمیکنیم. و به دید اینکه بخشی از کشور مال ماست نگاه نمیکنیم.دید استعمار گری خوب نیست.انشااله گذر زمان اشتباه و درست بودن نامه نگاری شمارو ثابت خواهد کرد.اون بودجه هایی که کازرونیا تو این همه سال بهتون ندادن رو بعدا بهتون میدن.دشت برم فقط یک جای تفریحی برای کازرونیاست و فقط همین.در ضمن اگه شما مارو بعنوان همشهری خود قبول ندارید ما شما اهالی دشت برم رو حتی اگه اصالت کوهمره ای خودتون رو فراموش کنید به چشم کوهمره ای بهتون نگاه میکنیم..خواهش میکنم از اهالی دشت برم نظرسنجی کنید نه عده ای خاص.زنده باد کوهمره نودان کوهمره سرخی و کوهمره جروق.والسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
سید حسین و بیشاپور در 6 کیلومتری چنار هست بیاید جز چنارشاهیجان دشت برم هم به کازرون ملحق بشود
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
تو چنارشیجونو با کازرون مقایسه میکنی؟؟؟!
خود مردم همه این بخش هایی که گفتی دلشون میخواد زیر نظر کازرون باشن
حد خودتونو بشناسین و ...
زهرامحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
حدو شناختن که اینجوری منطقی میگن .شما کازرونی ها حده خودتونو فراموش کردین
کوه چناری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
تمام مطلب بالا را قبول دارم.احسنت نظر شما قشنگ بود ولی یکی نیست بگه قائمیه و مردم شریف کوهمره نودان و دشت برم به واسطه زیر نظر بودن همین شهرستان کازرون بی امکانات موندن مگه مسئولان کازرون گذاستن امکانات طی این سالها درست توزیع بشه که جای برای پیشرفت دیگر بخش ها مانده باشد.همان بخش مرکزی که زیر نظر شما بوده به کجا رسیدن که دیگر بخش ها برسن .خلاصه کنم شهرستان کازرون خلاصه شد در شهر کازرون و دیگر بخش ها هیچ
کوه چناری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
تمام مطلب بالا را قبول دارم.احسنت نظر شما قشنگ بود ولی یکی نیست بگه قائمیه و مردم شریف کوهمره نودان و دشت برم به واسطه زیر نظر بودن همین شهرستان کازرون بی امکانات موندن مگه مسئولان کازرون گذاستن امکانات طی این سالها درست توزیع بشه که جای برای پیشرفت دیگر بخش ها مانده باشد.همان بخش مرکزی که زیر نظر شما بوده به کجا رسیدن که دیگر بخش ها برسن .خلاصه کنم شهرستان کازرون خلاصه شد در شهر کازرون و دیگر بخش ها هیچ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴