پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
محمدرضا معینی خبر داد:
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون از مرحله چهارم مرمت و حفاظت کاروانسرای تاریخی کنارتخته شهرستان کازرون با تخصیص اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال از اعتبارات استانی با حضور تیم کارشناسان استان و نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون و پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور خبر داد.

به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمدرضا معینی اظهار داشت: این کاروانسرا به شماره 28250 در تاریخ 13/11/1388 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تاکنون در طی سه مرحله مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته که آواربرداری داخل کاروانسرا، ایجاد دیوار در ضلع شمالی که قبلا بر اثر فرسایش به صورت آوار درآمده بود و تهیه و نصب درب ورود و خروج موقت و اصلی کاروانسرا به صورت سنتی بعد از 2 دهه، مرمت استحکامی استحفاظی سقف، بازسازی پلان اصلی از جمله اقدامات می باشد.
وی اضافه کرد: در مرحله چهارم از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این بنا، نگهداری دیواره های در حال ریزش، مرمت تزئینات گچی، بازسازی سقف ریخته شده در ضلع غربی و پوشاندن ترکهای عمیق و نیمه عمیق در بدنه های داخلی خواهد بود .

وی افزود: در این بنای تاریخی بر اساس سیاست باز زنده سازی بنا تاکنون 4 جشنواره بومی محلی لباس های سنتی و صنایع دستی و رسوم و آیین های بومی منطقه و جشنواره غذاهای سنتی طی سه سال اخیر برگزار گردیده است.

معینی درخصوص پیشینیه این کاروانسرا گفت: کاروانسرای کنار تخته در موقعیت جغرافیایی به طول 14 17 051 متر و عرض 22 30 29 متر و ارتفاع 525 متر، دارای یک ایوان می باشد. کاروانسرای کنارتخته از نوع کاروانسراهای درون شهری می باشد که محلی برای استراحت کاروانیان ساخته شده است. عمده مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی سنگ و گچ بوده و دارای یک ایوان در ضلع جنوبی بنا است که به یک صحن مستطیل شکل باز می شود.

مرحله چهارم مرمت کاروانسرای تاریخی کنارتخته با اعتبار400 میلیون ریال آغاز می شود
سقف ایوان از نوع طاق های جناقی شکل بوده که قسمتی از آن تخریب شده است. کاروانسرای کنارتخته در قسمت داخلی و در اطراف صحن مستطیل شکل دارای رواق هایی با طاق های جناقی شکل می باشد که در جلو این رواق ها سکوهایی برای نشستن افراد وجود داشته است. در اضلاع جنوبی و شمالی این بنا شبستان هایی با ستون های قطوری وجود دارد، که سقف شبستان را تحمل می کند. در قسمت جنوبی بنا و در قسمت راست ایوان یک پله سنگی قرار دارد که به پشت بام کاروانسرا راه پیدا می کند. سقف کاروانسرای قدیمی با کاهگل اندود شده است. در ضلع جنوبی بنا محلی برای نگهداری حیوانات که همان اصطبل بوده است ساخته شده است. قسمت داخلی کف اتاق های کاروانسرا با ملاط گچ اندود شده است. در قسمت شمالی کاروانسرا دو اتاق جناقی شکل مخروبه وجود دارند که بیرون از کاروانسرا قرار دارد. در قسمت پشت بام ناودان های سنگی برای آب های اضافی ناشی از بارندگی ساخته شده است. در قسمت مرکزی صحن کاروانسرا یک حوض مستطیل شکل قرار داشته که از بین رفته است.

گفتنی است: این بنای تاریخی تاکنون در طی سه مرحله مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته که آواربرداری داخل کاروانسرا، ایجاد دیوار در ضلع شمالی که قبلا بر اثر فرسایش به صورت آوار درآمده بود و تهیه و نصب درب ورودو خروج موقت و اصلی کاروانسرا به صورت سنتی بعد از 2 دهه، مرمت استحکامی، استحفاظی سقف، بازسازی پلان اصلی می باشد.

نویسنده: سرویس تاریخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷