پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
به بهانه 5 اسفند، روز مهندس:
در میانه پیام های تبریک روز مهندس به مناسبت سالروز تولد دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، یک مسئله فراموش شده است و آن ارتباط شیخ طوسی و دانشمند کازرونی است.

رضا عمویی – حقیقت آن که در میان سیل عظیم از شاگردانی که پس از شیخ طوسی از او به یادگار ماند، از علامه حلی گرفته تا ابن میثم بحرانی، هیچ‌کدام به مانند قطب الدین کازرونی در علم هیئت و ریاضیات سرآمد نشد. قطب‌الدین کازرونی آن‌چنان که برخی شیرازی‌اش می‌خوانند، هم در ریاضیات خوش درخشید و هم دست پر توانش او را پزشک نام‌آور ایران زمین ساخت.

گفته شده قطب‌الدین محمود بن مسعود بن مصلح کازرونی شیرازی، 823 سال پیش در کازرون به دنیا آمد و در طول 77 سال عمر خود، دانشمندی شد که در هنر نیز گوی اساتیدی را ربود. هم ساز رباب را خوب می‌زد و هم خوب شعر می‌سرائید.

برای آن که همشهریان کازرونی قدر این دانشمند همشهری و جهانی خود را بهتر درک کنند، کافی است بدانند که سازمان یونسکو (سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در سال 1390، یعنی همین پنج سال پیش، چند صدمین سالگرد تولد این دانشمند ایرانی را برگزار و در جریان آن، در معرفی قطب الدین اعلام کرد که قطب الدین کازرونی نه تنها در علم پزشکی که در علم موسیقی و فیزیک نیز از سرآمدان زمان خود بوده ‌است.

شیخ طوسی، روز مهندس و علامه کازرونی

سیدحسین نصر نیز که خود از دانشمندان برجسته فلسفه و تاریخ اسلام و ساکن در آمریکا به شمار می‌رود، در کتاب جامع‌ و انگلیسی زبانش تحت عنوان "تاریخ فلسفه اسلام"، شرح مفصلی از علامه قطب الدین کازرونی ارائه داده که جای بررسی دارد. جالب آن که شهرت بین‌المللی علامه قطب الدین کازرونی حتی باعث شده تا اطلاعات و زندگی‌نامه این دانشمند بزرگ در صفحه انگلیسی دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا بسیار مفصل تر و گسترده تر از توضیحات فارسی باشد. البته جای خوشبختی است که در این منابع انگلیسی زبان نیز، محل تولد قطب الدین را در سال 1236 میلادی و در شهر کازرون عنوان کرده‌اند.

متاسفانه از آن همه شهرت جهانی علامه قطب الدین کازرونی، سهم این دانشمند بزرگ کازرون در زادگاهش یک خیابان فرعی با تابلویی گاها کج و مخدوش است.

جای آن دارد که مسئولان شهر کازرون ضمن اهتمام بیشتر به پاسداشت این دانشمند بین‌المللی کازرون، حداقل مرکز پژوهشی دانش آموزی یا کتابخانه درخوری را به نام قطب الدین کازرونی مزین کنند.

در عین حال در همین جا ضمن ابراز تاسف بسیار از وضعیت بهداشت و درمان شهری که با چنین قدمت علمی، زادگاه دانشمندی جهانی و پزشکی برجسته در تاریخ ایران است، درخواست می‌شود مسئولان محترم شهرستان اعم از نماینده محترم در مجلس، امام جمعه محترم شهرستان و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و معاونت علمی وزیر بهداشت که جمله از صاحب نفوذان این روزهای این شهرند، همتی جدی و اراده‌ای مصمم را برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی کازرون و تکمیل دو بیمارستان نیمه تمام این شهر به کار گیرند.

در واقع باید دانست تا این شهرستان بزرگ نتواند در مسئله علوم پزشکی صاحب دانشگاه و مرکز علمی مستقل و مستقر شود، مشکلات همیشگی بهداشت و درمان کازرون به مانند 50 سال گذشته همچنان ادامه خواهد داشت و کمبودها هیچ گاه قابل برطرف شدن نخواهد بود.

لذا شایسته است کازرون عزیز با چنین سابقه هزار ساله شهری و به عنوان مهد علامه قطب‌الدین، حال که با مشکلات عدیده کمبود امکانات درمانی روبروست، امروز صاحب دانشگاه علوم پزشکی دولتی و آبروداری باشد با نام دانشگاه علوم پزشکی قطب الدین کازرونی.

باشد که در آینده نزدیک اراده جدی تری را از طرف مسئولان بویژه نماینده و امام جمعه محترم برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی قطب الدین کازرونی شاهد باشیم. انشاالله.

نویسنده: رضا عمویی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
4
سلام خدمت همشهریای عزیز
به نظر من بیمارستان 200 تخت خوابی که در قسمت شرق کازرون قرار هست ساخته بشه باید به اسم" قطب الدین کازرونی" باشه.
دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
4
دانشگاه علوم پزشکی، فرودگاه 2 تا از ملزومات برای شهر کازرون است. همه کازرونی ها اعم از شهر و روستا و حتی کازرونی هایی که مقیم کازرون نیستند باید یکصدا این 2 را مطالبه کنند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
1
1
پاسخ به خانم یا آقای دهقان:
به فکر پیشرفت شهر بودن خوبه. ولی به چه قیمتی؟؟ شما میدونی یک شهر از نظر آموزشی و جغرافیایی و اقتصادی، چه شرایط و استانداردهایی باید داشته باشه که در اون، دانشگاه علوم پزشکی تاسیس کنن؟؟ اگر امروز میبینید که رشته های گروه علوم ریاضی و فنی و گروه علوم انسانی، از نظر بیکاری دانشجویان دارن رکورد میزنن و یک افتضاح واقعی شدن، بخاطر همین اصرارها و فشارها برای تاسیس دانشگاه در هر شهری بوده. بخاطر همین کارهای غیرکارشناسی و نامبارک و عوامانه بوده که الان در استان فارس، 21 دانشگاه پیام نور، 23 دانشگاه آزاد، بیش از 20 دانشگاه علمی کاربردی و 8 دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس شده. این یعنی فاجعه. یعنی پایین آوردن ارزش علم.
اگه امروز میبینید که در استان فارس، شهرهای جهرم، فسا و لار، دانشگاه علوم پزشکی دارن، بخاطر فشارها و عدم مدیریت درست بوده و یک اشتباه رو نباید تا آخر عمرمون ادامه بدیم، هر چند که در ظاهر مخالف میلمون باشه. اگه میبینید تا الان، رشته پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی، سرپاست و فارغ التحصیلانش خیلی سریع جذب بازار کار میشن، به دلیل ایجاد تناسب نسبی بین پذیرش دانشجو و نیاز بازار کار هست که البته در سالهای اخیر، همین تناسب هم به دلیل سیاستهای نادرست وزارت بهداشت در افزایش بی رویه ظرفیت رشته ها، داره به خطر میوفته.
من به عکس نظر شما معتقدم که باید همین داشته ها رو از نظر کیفی قوی کنیم، نه اینکه گسترش کمی بدیم، فارغ از هر نوع کیفیتی.
ما دانشگاه علوم پزشکی دولتی نداریم، ولی آزاد که داریم. حالا همون علوم پزشکی آزاد، از نظر تامین استاد و بیمارستان آموزشی و سایر امکانات، اندر خم یک کوچه هست و کل آموزش پزشکی رو زیر سوال برده. اونوقت چه توقعی از دولت دارید؟ بیمارستان آموزشی، استانداردهای خاص خودش رو داره. مگه بیمارستان ولی عصر کازرون، چه پتانسیلی داره که بتونه دانشجو رو آموزش بده؟ شما بهتر از من میدونید که همین الان بسیاری از همشهریان ما، با اولین مریضی از شهر فرار میکنن و برای معالجه میرن شیراز، لابد میدونن چه خبره دیگه.
مخاطب عزیز، آقا یا خانم دهقان
الان در شهرمون 5 واحد دانشگاهی داریم، آیا این 5 واحد دانشگاهی، کاملا استاندارد و منظم و باکیفیت هستن؟ آیا بهتر نیست که همین داشته های فعلی رو ارتقا بدیم و کیفیتشو بالا ببریم؟ به نظر شما بهتر نیست به جای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی، مسئولین شهرمون به فکر اوضاع نابسامان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی و عمران شهر باشن؟ شما اگه یه نگاه به بافت مسکونی خیابان محمدی، ابواسحق و حمیدی بندازید، اگه نگاهی به آسفالت خیابان کوهنورد، لاله و شقایق، امام خامنه ای (حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان قدمگاه)، حضرتی، حافظ و خرمشهر بندازید، به خوبی عقب ماندگی رو درک میکنید.
اگه شما نگاهی به تک لبه های وسط خیابان ارشاد بندازید، عمق کار نا موزون رو درک می کنید. اگه نگاهی به بلوار جمهوری اسلامی (حدفاصل میدان روبروی هنرستان تا میدان روبروی بنیاد مسکن) بندازید، خندتون میگیره که چرا یک طرف بلوار، جدول گذاشتن و طرف دیگه کانیوو!!! کجای دنیا، لب خیابون 45 متری، کانیوو میذارن؟؟!!
اگه یه مطالعه درباره نرخ بیکاری در شهر بکنید، اگه نیم نگاهی به وضعیت شهرک صنعتی کازرون داشته باشید، محرومیت رو حس می کنید. زمانی که صبح بین ساعت 10 تا 12 و شب بین ساعت 6 تا 9، به خیابان شهدای شمالی و جنوبی، میدان شهدا، ابوذر و حضرتی، سری بزنید، تجلی بی نظمی واقعی رو میبینید. وقتی میبینیم، متولد شهری هستیم که یک کتابفروشی با کتابهای فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی نداره، یک سینما و سالن تئاتر فعال نداره، چند هتل و مجتمع اقامتی مناسب نداره، وقتی سرمون رو به اطرافمون میچرخونیم و میبینیم که هر سال، تعداد بسیار زیادی از مردم شهرمون، بساط زندگیشون رو جمع میکنن و تشریفشون رو میبرن شیراز، متاسف میشیم. اینها همه مصیبت و دردهای اصلی این شهره، اگه به فکر توسعه و پیشرفت شهریم، به این مسائل برسیم و بدونیم که یک نردبان رو پله پله باید بالا رفت، نه اینکه از پله اول، پامون رو بذاریم پله پنجم. اینجوری یا نردبان رو خراب میکنیم یا خودمون به فنا میریم.
نجیبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
0
روز مهندس رو به تمام مردم ایران تبریک میگم، آخه به لطف دانشگاه آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و پردیس دانشگاه دولتی، الان عموم مردم ایران یک مدرک مهندسی دارن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
1
1- از نظر تناسب بین نیاز و فارغ التحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزکشی با توجه به نیاز ما نیاز به تاسیس دانشگاه های پزشکی جدید و افزایش ظرفیت پزشک برای خدمت رسانی در کشور هستیم
2- اتفاقا زمینه و دلیل اصلی مشکلات بهداشتی و درمانی کازرون بدلیل وابستگی شبکه بهداشت این شهرستان بزرگ به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. لذا راه اساسی رفع کمبودهای درمانی و معضلات پزشکی کازرون تاسیس دانشگاه علوم پزشکی و استقلال شبکه بهداشت کازرون از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که امیدوارم با تاسیس این دانشگاه مشکلات پزشکی کازرون نیز برطرف گردد. ضمن این که دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در عمل اختیاری در تصمیم گیری درمانی شهر ندارد اما دانشگاه دولتی علوم پزشکی این توانایی را دارد که تصمیمات اساسی و کارآمدی را برای رفع نیازهای درمانی کازرون اتخاذ کند.
لذا تاسیس دانشگاه علوم پزشکی دولتی کازرون نیاز بسیار مبرم و اساسی کازرون است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷