پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۶۴۵۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
از اوایل سال 1340ش خیابان محمدی احداث که به علت وجود امامزاده سید محمد کاشی در این خیابان بنام محمدی نامگذاری شد و پس از آن خیابانهای شهدای شمالی و جنوبی کشیده شد که در آن روزگار به نام خیابان شاه بود بطور کلی احداث خیابانهای کازرون از اوایل 1340ش به بعد آغاز شد

خیابانی که در تصویر مشاهده می کنید خیابان شریعتی اولین خیابان کازرون است و فلکه سینما هم که در تصویر پیداست اولین فلکه در کازرون می باشد

تاریخچه خیابان شریعتی کازرون

تصویر هوایی بخشی از شهر کازرون درسال 1335ش

در آن روزگار محدوده شهر از طرف غرب به خیابان شریعتی منتهی می شد و هنوز خیابان سعدی وجود نداشته که در تصویر به صورت جاده خاکی است. از اوایل سال 1340ش خیابان محمدی احداث که به علت وجود امامزاده سید محمد کاشی در این خیابان، به نام "محمدی" نامگذاری شد و پس از آن، خیابان های شهدای شمالی و جنوبی کشیده شد که در آن روزگار به نام خیابان شاه بود؛ به طور کلی احداث خیابان های کازرون از اوایل 1340ش به بعد آغاز شد.

به دلیل اینکه خیابان شریعتی نخستین خیابان کازرون بود، بیشتر اداره ها و سازمان های دولتی در این خیابان واقع شده بودند. این خیابان در سال 1341ش آسفالت شد و به نام ششم بهمن نامگذاری شد که پس از پیروزی انقلاب به شریعتی تغییر نام داد.

نخستین جایگاه پمپ بنزین کازرون در اوایل سال 1330ش در این خیابان احداث شد که امروز ساختمان شرکت پخش فرآورده های نفتی جای آنرا گرفته (روبروی داروخانه دکتر مهروز)

 تاریخچه خیابان شریعتی کازرون

تاریخچه خیابان شریعتی کازرون

اولین پمپ بنزین کازرون در نبش خیابان شریعتی (میدان دکتر شریعتی)

اولین بیمارستان کازرون به همت زنده یاد حاج محمدحسن بهبهانی در سال 1326ش در این خیابان ساخته شد که هنوز ساختمان آن وجود دارد. حاج محمدحسن بهبهانی از خیرین معروف فارس بود که مادرش کازرونی بود و دبیرستان دخترانه بهبهانی هم در همین سال در خیابان محمدی احداث کرد.

 تاریخچه خیابان شریعتی کازرون

ساختمان بیمارستان بهبهانی

اداره های پست و تلگراف و تلفن و راهنمایی و رانندگی و دادگستری در این خیابان بودند که امروز ساختمان پست بانک جای آنها گرفته است و ساختمان فرمانداری و شهرداری هم در اردیبهشت سال 1338ش با حضور شاه سابق (محمدرضا پهلوی) در این خیابان افتتاح شد که در 1376ش تخریب و به جای آن ساختمان سازمان تامین اجتماعی ساخته شده است.

ساختمان اداره آموزش و پرورش (کانون شهید عسکری) که امروز با الهام از معماری قدیم کازرون به شکل آبرومندی در آمده است و نخستین دبیرستان کازرون، شهید بستانپور (شاپور سابق تاسیس 1316ش) در این خیابان بود. امروز قسمتی از این دبیرستان به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

تاریخچه خیابان شریعتی کازرون 

ساختمان کانون شهید عسکری با نمای جدید

تاریخچه خیابان شریعتی کازرون

خیابان شریعتی سال 1318ش روبروی دبیرستان بستانپور مرحوم ناصر دیوان کازرونی در حالی که عصا و کلاه در دست دارد به همراه دبیران این دبیرستان که در آن روزگار بیشتر کازرونی نبودند. دیوارهای دبیرستان محافظ های آهنی بوده که امروز تغییر پیدا کرده است

بالاتر از موزه، نخستین کارخانه برق کازرون در سال 1325ش احداث شد که با نفت سیاه کار می کرد و در ابتدا فقط شب ها تعدادی لامپ در خانه های اعیان و اشراف شهر را روشن می کرد و به تدریج به خانه های دیگران نیز رسید. امروز جای این کارخانه، منزل مسکونی (ساختمان آجری) رئیس اداره برق است و در کنار آن، نخستین کارخانه یخ سازی کازرون در سال 1326ش احداث شد که هنوز مشغول به کار است.

تا قبل از احداث این کارخانه، یخ شهر از چاه های برفی واقع در کوه های کلانی و عبدویی تامین می شد. بدین صورت که در زمستان وقتی  برف روی این کوه ها می نشست، (اکنون هم برف روی آنها است) عده ای که شغل آنها بود، می رفتند و این چاه ها را با برف پر می کردند و روی آنها را می گرفتند. برف ها به صورت فشرده در چاه ها می ماندند. تابستان سر چاه ها را بر می داشتند و برف ها که به صورت یخ در آمده بودند در گونی های نخی و نمد می کردند و با الاغ به شهر می آوردند و می فروختند. البته این کار بایستی صبح زود قبل از طلوع آفتاب صورت می گرفت که یخ ها تا رسیدن به شهر آب نشوند.

نویسنده: سید حبیب موسوی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
کو عکس ؟
جوکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
ساختان قدیم پست و تلگراف در حال حاضر متعلق به پست است نه پست بانک و قسمتی مسکونی و قسمتی در اختیار پست می باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
احسنت .
استاد بزرگوار جناب موسوی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
با سلام خدمت استاد عزیز.
اگه میشه شمال و جنوب نقشه رو مشخص کنید تا موقعیت مکان ها رو بتونیم تو نقشه پیدا کنیم.
تشکر
همکلاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
دستت درد نکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
سلام
سمت راست تصویر شمال شهر شامل تپه شادی و تپه های کنار آن است و سمت چپ تصویر جنوب که خیابان حافظ است
قهرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
درود به سید بزرگوار
یکی از دیگر نام های خیابان شریعتی ثریا بوده که از قلم مبارک جناب عالی افتاده
البته جسارت کردم ببخشید
عبداله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
... خیر نبود یک فئودال بزرگ بود که به ناحق اراضی زراعتی روستاهای کاسکان تا رباطک را تحت عنوان فرا خمسه با فریب و دسیسه بازی در ثبت اسناد بنام خود کرد واین کارها را هم برای فریب اذهان عمومی کرد خیرین واقعی امیر عضدی و شاکر بودند که مدارس انها را تخریب و یا نامشان را حذف کردند
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
0
گزارش خوبی بود ولی ای کاش عکس های بیشتری بود یاد و خاطه همه درگذشتگان قرین رحمت الهی.
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
0
با سلام و عرض ادب
لطفآ نام کسانی که کارخانه برق و یخ سازی رو برای کازرون خریدند و آوردن هم نام ببرید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲