پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
سرپرست اداره دامپزشکی کازرون هشدار داد
سرپرست اداره دامپزشکی کازرون نسبت به خطر انتقال بیماری‌های حاد و غیربهداشتی و غیرشرعی بودن مرغ زنده که در معابر و مراکز بدون مجوز در این شهرستان عرضه می‌شود هشدار داد.

به گزارش کازرون نما ، میلاد کاظمیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کازرون با بیان اینکه مرغ‌های زنده‌ای که در معابر و خیابان‌ها عرضه می‌شود احتمال انتقال بسیاری از بیماری‌ها را دارد، اظهار داشت: این‌گونه مرغ‌ها ممکن است از بوشهر یا شهرهای اطراف به قائمیه و کازرون قاچاق شده باشد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان کازرون با اشاره به ضررهای کشتار و عرضه غیربهداشتی و غیرشرعی مرغ زنده گفت: به علت اینکه ناظر شرعی بر این مراکز نظارت ندارد ممکن است موقع ذبح بالای حنجره مرغ بریده و مرغ خفه و خون‌گیری به‌صورت کامل انجام نشود و لاشه مرغ پرخون باقی بماند و موجب رشد میکروب شود.

این مسؤول اضافه کرد: از زمان سربریدن مرغ تا وارد شدن به دیگ آب گرم باید زمانی حدود چهار تا هشت دقیقه طول بکشد تا خون‌گیری کامل انجام شود اما این کار در مغازه‌های مرغ زنده‌فروشی‌ها اغلب صورت نمی‌گیرد.

کاظمیان با بیان اینکه به علت عدم نظارت بر مرغ‌فروشی‌های زنده، ممکن است بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور مانند آنفلوآنزای حاد و اسهال سفید انتشار یابد، خاطرنشان کرد: مصرف مرغ با جوشیدن و پختن در دیگ باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود اما زمانی که به‌صورت جوجه‌کبابی مصرف شود برای افراد به‌ویژه کسانی که پیوند کلیه داده‌اند و همچنین سالمندان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک خواهد بود.

سرپرست دامپزشکی شهرستان کازرون گفت: اگر در قائمیه روزی 2.5 تن مرغ کشتار شود با افت 25 درصدی حدود 600 کیلوگرم تلفات و ضایعات داریم که در محیط رها می‌شود و علاوه‌بر زشت و ناپسند کردن شهر و روستا در سطح شهر توسط حیوانات اهلی موجب توزیع مکانیکی میکروب و ویروس می‌شود اما در کشتارگاه‌های صنعتی این ضایعات جمع و تبدیل به پودر می‌‌شود و به چرخه خوراک دام و طیور برمی‌گردد.

این مسؤول با بیان اینکه صحنه‌های کشتار می‌تواند تأثیرهای منفی بر ذهن و روان کودکان و نونهالان و بقیه افراد بگذارد، اظهار داشت: ایجاد چنین صحنه‌های زشت کشتار و عرضه مرغ زنده در معابر با فرهنگ و آداب امروز ما همخوانی ندارد.

وی افزود: استفاده از چاقو، قیف‌ها و دیگر وسایل مورد استفاده این‌گونه افراد به‌شدت غیربهداشتی است و هیچ‌یک از آنان دارای کارت تندرستی نیستند.

کاظمیان در مورد بوی بد ناشی از کشتارگاه مرغ نزدیک روستای رشن‌آباد که باعث ناراحتی و اعتراض اهالی آن شده است بیان داشت: هنگامی که ضایعات جمع و به‌وسیله خط انتقال به محل ویژه می‌رود، توسط بخار و فشار تبدیل به پودر شده و دود و بخار ناشی از این عملیات وارد مخزن بوسوز می‌شود و با استفاده از شعله این بو از بین می‌رود اما اختلال در بوسوز باعث ایجاد این بوی بد شده است.

وی در پایان از شهروندان خواست به ‌هیچ‌‌عنوان در شرایط غیربهداشتی مرغ خریداری نکنند و تنها از عرضه‌کنندگانی که به‌صورت بسته‌بندی و داری مجوز بهداشتی هستند این محصول را تهیه کنند.

 

نویسنده: سرویس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳