پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
معاون رئیس جمهور خبر داد:
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده شهر تاریخی بیشاپور، نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی سال 2018 است.

به گزارش کازرون نما، دكتر مسعود سلطاني فر در حاشيه بازديدش از مجموعه شهر تاريخي بيشاپور گفت: بيشاپور جزء مهمترين بناهاي تاريخي و فرهنگي كشور است و بايد هرچه سريع تر در فهرست جهاني يونسكو به ثبت برسد.
وي با بيان اينكه از اولويت هاي اصلي سازمان ميراث فرهنگي، ثبت جهاني اين مجموعه ساساني در فارس است، افزود: در حق اين مجموعه جفا شده و پرونده ثبت جهاني آن با تاخير در اين فهرست در حال جاي گيري است و اگر همكاري هاي لازم در استان فارس و شهرستان كازرون در كنار تلاش هاي كارشناسان ميراث فرهنگي بيشتر شود و سرعت گيرد، به طور حتم اين مجموعه كمتر از 2 سال ديگر جهاني خواهد شد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور تاكيد كرد: بي شك با ثبت جهاني، نام و مشخصات اين شهر تاريخي و مهم فارس در هزاران سايت بين المللي درج مي شود كه با اين اتفاق، بيشاپور به يكي از مقاصد اصلي گردشگران خارجي تبديل خواهد شد.
دكتر سلطاني فر همچنين اضافه كرد: با معرفي اين شهر در بعد جهاني، شاهد حضور گسترده سرمايه گذاران در بخش هاي مختلف گردشگري در شهرستان خواهيم بود و اقتصاد منطقه نيز تحت تاثير اين فرآيند قرار مي گيرد.
معاون رئيس جمهور در ادامه به ويژگي هاي شاخص شهر بيشاپور اشاره كرد و گفت: براساس نظر باستان شناسان، بيشاپور شهري است كه يك هزار و 100 سال زندگي در آن جريان داشته و مجموعه اي از آثاري چون معبد، ستون هاي يادبود، حمام و قلعه و همچنين نقوش برجسته در تنگ چوگان است كه از ارزش تاريخي منحصر به فردي برخوردار است.


عکس: محمدخلیل محمودی

به گفته سلطاني فر، طي يكصدسال اخير، در سه مقطع كار حفاري باستان شناسي در شهر صورت گرفته، اما كمتر از 5 درصد از اين مجموعه 200 هكتاري كاوش شده است.
معاون رئيس جمهور بر لزوم فعاليت هاي باستان شناسي و كاوش در اين مجموعه تاكيد كرد و افزود: مجموعه تاريخي بيشاپور نيازمند سال ها كار كاوش است و ماه هاي آينده مجدداً حفاري هاي باستان شناسي در اين مجموعه آغاز خواهد شد.
سلطاني فرد در ادامه اضافه كرد: با توجه به گستردگي شهر و حساسيت هاي موجود، كاوش هاي باستان شناسي بايد بادقت انجام گيرد. وی بیان کرد: این مجموعه تاریخی از جمله آثاری است که در نظر داریم آن را به ثبت جهانی برسانیم و هم اینک کارهای مقدماتی آن انجام شده و تکمیل مراحل کارشناسی و مستند نگاری آن به عنوان اثر مهم فرهنگی تاریخی با همکاری مشاوران سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) انجام خواهد شد.


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوردر بخش دیگری از این گفت وگو تا کید کرد: برای تسریع در زمینه مرمت و بازسازی یادمان های تاریخی که در زمره آثار ملی شاخص نیستند نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.
وی ادامه داد: در این راستا در سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی و با نظارت این سازمان، کار مرمت و بازسازی 200 بنای تاریخی کشور انجام شد و امیدواریم روند این مشارکت و همکاری رو به افزایش باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: جلوگیری از تخریب آثار و بناهای تاریخی، ایجاد اشتغال و تبدیل این گونه مکان ها به یک مکان فرهنگی، تاریخی و رفاهی برای استفاده گردشگران از جمله مزایای مهم همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه است.

نویسنده: سرویس تاریخ و گردشگری
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹