پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
دکتر محمد عارف در نشست سینمای مستند قوم پژوهی دفاع مقدس:
مدیریت فرهنگی- دانشجویی، مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر البرز با مشارکت انجمن علمی سینما و فیلم سازی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و بزرگداشت شهادت شهید آوینی، نشستی تخصصی تحت عنوان «سینمای مستند قوم پژوهی با تکیه بر دفاع مقدس» با سخنرانی دکتر محمد عارف کارگردان، نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر هنر و معماری دانشگاه های ایران برگزار کرد.

به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر البرز، در این نشست تخصصی که سه شنبه گذشته برگزار شد و با حضور اعضای انجمن های علمی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه همراه بود، دکتر محمد عارف ضمن تبیین افکار و اندیشه های شهید آوینی، به ابعاد کمتر معرفی شده شخصیت آن هنرمند متعهد در زمینه انسان شناسی هنر پرداخت. نویسنده فیلمنامه" روز تولد تو" شهید آوینی را صاحب نظریه در رویارویی با داروینیسم موجود در جهان حاضر دانست و اندیشه آوینی را در تطبیق با نظریه داروین کاملا آکادمیک و اندیشمندانه خواند و گفت نظریه داروین نه تنها در تقابل با دین شکست خورده، بلکه از نظر انسان شناسی فیزیکی نیز مردود آزمایشگاه های دانشگاهی شناخته شده است.

سینمای متعهد و کمالگرا، سینمای دارای فکر و اندیشه است

نویسنده  سریال "مسافران شهر سبز" همچنین با تشریح وضعیت کنونی سینمای امروز ایران و به خصوص در حوزه سینمای مستند، به پایین بودن میزان پژوهش و نگاه پژوهش محور پرداخت و گفت:" عقبه فکری و نظری آثار تولیدی سینمای مستند کشور متناسب با دارایی های بومی، قومی، ملی و مذهبی ایران نیست. نویسنده فیلم "آیه های زمینی" همچنان از نبود نگاه آکادمیک و علمی به سینمای فاخر و جایگاه ملی بین المللی آن در ایران انتقاد کرد.

عارف سینمای متعهد و کمالگرا را سینمای دارای فکر و اندیشه خواند و از دانشجویان خواست تا با نگاهی کاوشگرانه و البته با پارامترهای انسان شناسی فرهنگی، اجتماعی و بوم شناختی به کشف و بازنویسی ایده ها، رخدادها و موضوعات پیرامون خود بپردازند. ایشان همچنین معتقد است هنرمندان هنرهای نمایشی کشور تنها راه نجات از بن بستهای مردمی را تکیه بر زبان مشترک هنرها در ایران و جهان  دانست و خاطرنشان ساخت که نخستین گام کاربردی و موفقیت آمیز هنرهای نمایشی، در انجام پژوهشهای میدانی مبتنی بر استنادات و گام دوم در ایجاد شکلهای نوین گفتگو با مردم ایران و جهان است.

سینمای متعهد و کمالگرا، سینمای دارای فکر و اندیشه است

نویسنده کتاب "باران و بوران" گفت: سینمای مردم شناسانه از سینماهای موفق هر قوم و ملتی است و هرگز تاریخ مصرف ندارد. قصه و مردم، جزو لاینفک زبان مشترک هنرها بویژه سینما در پیشبرد اهداف انسانی و الهی است.

پژوهشگر برتر هنر و معماری دانشگاههای ایران اظهار داشت متأسفانه با گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ تحمیلی و ساخت دهها فیلم فاخر، متوسط، ضعیف و بد در این حوزه، هنوز شاهد ساخت اثری فاخر و دارای پیام صحیح ایرانی اسلامی و به دور از تعصبات فردی، از سینماگرانمان در حوزه دفاع مقدس برای مردم جهان نبوده ایم. وی خاطر نشان ساخت که واژه جنگ و دفاع مقدس دو ساختار و محتوای کاملا متفاوتی دارند اما کارکرد هر دو در سینمای ما متاسفانه یکسان نشان داده شده است و به دور از واقعیات رخداده در جبهه های دفاع مقدس است و همین کم توجهی فیلمسازان باعث دوری مخاطب از هر دو ساختار گردیده است.

سینمای متعهد و کمالگرا، سینمای دارای فکر و اندیشه است

دکتر محمد عارف در پایان با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد قومی و مذهبی کشور، این ویژگی ها و یا تفاوت ها را منشأ الهام گیری تولید آثار مختلف هنری خواند و در نهایت کشور ایران را کشوری دارای فرهنگ وتمدن بسیار غنی با ویژگی های منحصر به فردی خواند که می تواند سینمایی جاودانه در جهان هنرهای نمایشی داشته باشد.

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳