پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۹۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

قاسم بیاتی: از آيت‌الله سيداحمد پيشوا سه كتاب به اسامي «شهيد عدالت»، «خالي بر گونه‌ي انسان» و «بر ساحل انسان» منتشر شده است. در ادامه گزارشي كوتاه از اين كتاب‌ها به خوانندگان گرامي عرضه مي‌شود.

آثار پیشوا

شهيد عدالت

كتاب «شهيد عدالت» اولين اثر مكتوب سيداحمد پيشواست كه در سال 1380 از سوي انتشارات نويد شيراز در 264 صفحه‌ي وزيري با تيراژ 3000 جلد منتشر شده است.

اين كتاب به معرفي شخصيت مولا اميرالمؤمنين علي(ع) از زمان ولادت تا شهادت پرداخته است. او در چهار فصل به تبيين زندگي حضرت پرداخته است.

فصل اول: ولادت تا بعثت پيامبر

فصل دوم: بعثت تا رحلت پيامبر

فصل سوم: رحلت تا خلافت

فصل چهارم: خلافت تا شهادت

نويسنده در اين كتاب از منابع اهل سنت هم بر فضايل حضرت علي(ع) دليل و روايت مي‌آورد و چنين مي‌نمايد كه علي‌رغم تلاش دشمنان اهل‌بيت(ع) در انكار فضايل ايشان، حتي در بين اهل‌سنت هم اعترافاتي در فضايل حضرت علي(ع) وجود داشته و دارد.

در اين كتاب به صورت واضح و مستند حقانيت حضرت علي(ع) بر خلافت و جانشيني حضرت رسول(ص) اثبات شده است. همچنين دشمني‌ها و توطئه‌هايي كه عليه ايشان توسط منافقين صورت گرفته نيز به تفصيل بيان شده است.

خالي بر گونه‌ي انسان

كتاب «خالي بر گونه‌ي انسان» دومين اثر مكتوب سيداحمد پيشواست كه در سال 1381 از سوي انتشارات نويد شيراز در 432 صفحه‌ي وزيري با تيراژ 3000 جلد منتشر شده است.

موضوع اصلي اين كتاب تفسير سوره‌ي مباركه لقمان است. او به صورت ترتيبي به تفسير آيات اين سوره پرداخته، در ذيل هر آيه مهم‌ترين پيام‌هاي اخلاقي، تربيتي يا اعتقادي هر آيه را بيان مي‌كند. او همچنين به صورت بسيار زيبا و دقيق مفردات آيات را شرح و تبيين مي‌كند.

از مجموع مباحث كتاب چنين فهميده مي‌شود كه وي احاطه‌ي بسيار خوبي به تفاسير، مسايل اخلاقي ذو اعتقادي داشته است. در مجموع مباحث مطرح شده در اين كتاب شامل مجموعه‌اي از معارف ديني كه شامل اعتقادات، اخلاقيات و احكام مي‌شود كه در ضمن تفسير آيات به آنها پرداخته شده است.

وي البته در آخرين صفحه از كتاب به اين نكته اشاره مي‌كند كه در مواردي از گفتارها و نظريه‌هاي مرحوم حسينعلي راشد استفاده كرده، كه از ذكر منبع غفلت شده است.

اين كتاب به عنوان يك اثر اخلاقي و تربيتي در يك بازه‌ي زماني نسبتاً طولاني نوشته شده است. او خود بر اين نكته تصريح دارد كه چون نگارش آن را در فرصت‌هاي فراغت از درس، بحث و امور روزانه نگاشته، ناخواسته موجبات تكرار برخي از مطالب در بخش‌هاي مختلف كتاب فراهم آمده است.

بر ساحل نيل

كتاب «بر ساحل نيل» آخرين اثر مكتوب سيداحمد پيشواست كه در سال 1384 از سوي انتشارات نويد شيراز در 152 صفحه‌ي وزيري با تيراژ 3000 جلد منتشر شده است.

نويسنده در سال 1357 سفري به دمشق داشته، از آنجا به قاهره رفته است. او در مدت اقامت خود در قاهره به مناسبت ميلاد حضرت علي(ع) به ميهماني شخصي به نام حاج محمد طحان (يكي از چهره‌هاي سرشناس و معروف جمهوري عربي مصر) مي‌رود.

طحان در اين ديدار تبعيض شيعيان ميان صحابه‌ي رسول‌الله(ص) را ريشه‌ي اصلي اختلافات شيعه و سني معرفي‌ مي‌كند. پيشوا كتاب خود را در پاسخ به اين ادعاي طحان نگاشته است.

«بر ساحل نيل» شامل شش فصل است كه عناوين آن عبارتند از: «صحابي كيست»، «رحلت رسول خدا(ص)»، «سيري در خلافت ابوبكر»، «علم حديث»، «قانون‌گذاري در اسلام و شرايط قانون‌گذار» و «امامت در مكتب شيعه»

پيشوا در اين كتاب با دلايل محكم و منطقي، ولايت حضرت علي(ع) را ثابت مي‌كند و بر ناحق بودن خلافت ساير خلفا دليل مي‌آورد. او علاوه بر اين به تبيين اين نكته مي‌پردازد كه به دليل عدم برخورداري ساير خلفا از شرايط خلافت، ضلالت برخي از مسلمانان تنها ارمغان اين خلافت بوده است.

جمع‌بندي

آيت‌الله سيداحمد پيشوا در آثار خود بسيار خوب و جامع و با بيان ساده و روان به تبيين مباحث پرداخته‌اند اما اين آثار پيش از انتشار نيازمند ويرايشي دقيق بوده كه متأسفانه از آن بي‌بهره مانده است. علاوه بر اين پاورقي‌ها و ارجاعات كتاب داراي ضعف ساختاري است. همچنين در قسمت منابع و مآخذ كتاب، اطلاعات نسخه‌شناسي به صورت دقيق ارائه نشده است.

منبع: دوماهنامه اسما، بهمن 1394، ص 5

نویسنده: قاسم بیاتی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
آقای بیاتی
خوب، کوتاه و مفید بود.
لازم بود که آثار ایشان را بشناسیم.
ارادتمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
عالی بود. احسنت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴