پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶
با پیگیری فرماندار شهرستان کازرون:
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با توجه به این که منطقه حفاظت شده میان کتل کازرون بخشی از مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان این شهرستان است، با پیگیری فرماندار شهرستان کازرون، مدیریت منطقه میان کتل از حوزه شیراز منفک و به اداره محیط زیست شهرستان کازرون واگذار شد.

به گزارش کازرون نما، نبی الله مرادی، سه شنبه در این باره افزود: به دلیل قرار گرفتن منطقه حفاظت شده میان کتل در حوزه شهرستان کازرون و همچنین با پیگری هایی که فرماندار این شهرستان انجام داد از اول دی ماه 94 به صورت رسمی مدیریت منطقه یاد شده به کازرون سپرده شد.
وی با اشاره به این که منطقه حفاظت شده میان کتل کازرون محل نگه داری گوزن زرد ایرانی است، افزود: در سال 72 حدود 19راس گوزن زرد ایرانی در جنگل های میان کتل کازرون در فضایی به وسعت 70 هکتار رها سازی شد .
مرادی افزود: با توجه به کمبود فضا، 400 هکتار دیگر به مساحت منطقه یاد شده اضافه و اطراف آن حصار کشی شد و شمار گوزن های زرد ایرانی در این منطقه به 60 راس افزایش یافت.
او ادامه داد: به دلیل انتقال شماری ازگوزن های زردایرانی منطقه میان کتل کازرون به منطقه حفاظت شده شهرستان ارسنجان و همچنین تلفات تعداد دیگری از گوزن ها، هم اینک منطقه میان کنل کازرون زیستگاه 32 راس از این نوع گوزن است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: از سال 72 تا کنون میزان زاد و ولد گوزن زرد ایرانی در منطقه میان کتل در مقایسه با سال های قبل از آن 30 درصد افزایش یافته است.
مرادی در مورد منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان کازرون هم گفت: 47 گونه از جانوران پستاندار در این منطقه حفاظت شده شناسایی شده اند که شاخص ترین آنها گرگ، خرس، کفتار و همچنین گوزن زرد ایرانی است.
وی اضافه کرد: زمانی این منطقه زیستگاه شیر هم بود اما نسل آن منقرض شده؛ اما امیدواریم این مکان را به گونه ای احیا کنیم که قابلیت زیستگاه این جانور هم باشد.
فرماندار شهرستان کازرون هم در این مورد بیان داشت: با در نظر گرفتن این که منطقه حفاظت شده میان کتل در حوزه این شهرستان قرار دارد، موضوع سپرده شدن اعمال مدیریت و مسئولیت نگه داری آن به کازرون امری منطقی است به همین سبب این موضوع را با جدیت پیگیری کردیم تا سرانجام به نتیجه رسید.
حمید رضا گرامی افزود: برای رسیدگی بهتر به منطقه حفاظت شده میان کتل، حل مشکل راه دسترسی و برق رسانی به این منطقه در اولویت کار قرار دارد.
فرماندار کازرون ادامه داد: منطقه میان کتل و دشت برم کازرون که از مناطق جنگلی است از قابلیت های مناسبی برای جذب گردشگر برخوردارند و با توجه به این ویژگی مقرر شده با همکاری اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیست کازرون، در مناطق مورد اشاره پارک جنگی درفضایی به وسعت 200 هکتار ایجاد شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون هم بیان کرد:به دلیل واگذاری مدیریت منطقه حفاظت شده میان کتل به کازرون
نخستین اولویت ما، افزایش شمار نیروهای محیط بان، احداث پاسگاه های محیط بانی در منطقه و همچنین برق رسانی به پاسگاه این منطقه است .
محمود جعفری افزود: هم اینک تجهیز پاسگاه محیط بانی منطقه دشت برم در حال انجام است و به زودی این پاسگاه راه اندازی می شود.
منطقه حفاظت شده میان کتل در 30 کیلومتری شمال کازرون و در مسیر جاده قدیم کازرون به شیراز قرار دارد.
منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوه های زاگرس و در 60 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد و راه مهم ارتباطی فارس به استان های خوزستان و بوشهر از کنار این منظقه می گذرد.
در شمال این منطقه روستای دشت ارژن و در فاصله 20 کیلومتری غرب آن شهر کازرون واقع شده است.
در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان، منطقه ای به وسعت حدود شش هزار هکتار که غالبا از جنگل های انبوه بلوط پوشیده شده به عنوان محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان انتخاب شده و از سال 57 توجه ویژه ای به آن می شود و از هر گونه فعالیت کشاورزی، دامداری و فعالیت های انسانی در آن جلوگیری شده است.

نویسنده: سرویس خبر
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
آفرین فرماندار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
0
0
گرفتن مسئولیت مدیریت آسونه، مهم چگونگی مدیریته، اینکه امکانات و بودجه و نیروی متخصص برای این مسئولیت فراهم شده یا نه. امیدواریم از اینی که هست بدتر نشه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸