پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
بررسی‌ها نشان می‌دهد که معیارهای وزارت نیرو در طبقه‌بندی مناطق و اعمال تعرفه گرمسیری برق با آنچه در عمل در استان فارس اتفاق افتاده تفاوت دارد که این تفاوت ناشی از چانه‌زنی و پیگیری نمایندگان است.

به گزارش کازرون نما، اعمال تعرفه برق مناطق گرمسیری از سوی وزارت نیرو از خدمات ارزنده و در راستای رفاه بیشتر مردم است. دستگاه‌های سرمایشی به‌ویژه کولرهای گازی و اسپیلت‌ها مصرف برق زیادی دارند و هزینه برق مصرف‌کننده‌ها را به شدت افزایش می‌دهند، اما اعمال تعرفه‌های گرمسیری سبب می‌شود ساکنین این مناطق در ماه‌های گرم هزینه کمتری برای مصرف برق پرداخت کنند.

تعرفه برق به یک منطقه عادی و 4 منطقه گرمسیری تقسیم می‌شود که وزارت نیرو براساس متوسط ماهیانه رطوبت تر محیط و متوسط ماهیانه بیشینه دما مبتنی بر اطلاعات سازمان هواشناسی کل کشور برای سه سال متوالی و دارا بودن شرایط لازم برای حداقل دو ماه متوالی از سال و تطابق با معیارهای جدول زیر این مناطق را مشخص کرده و به هیئت دولت پیشنهاد می‌دهد.

براساس آمار وزارت نیرو شهرهای جهرم، لار، خنج، داراب، رستم، زرین‌دشت، فسا، فراشبند، قیر، کازرون، گراش، لامرد، مهر و نورآباد استان فارس در مناطق گرمسیری قرار دارند که این گزارش سعی دارد وضعیت آنها را بررسی کند.

از این شهرها برای برخی چون خنج، مهر، رستم و گراش اطلاعات  مربوط به دما و رطوبت توسط هواشناسی استان فارس ذکر نشده و شهرهایی مانند فراشبند، فسا و قیر نیز به تازگی از تعرفه‌های مناطق گرمسیری بهره‌مند شده‌اند و تابه‌حال تعداد ماه‌های برخورداری و نوع منطقه آنها از سوی وزارت نیرو اطلاع‌رسانی نشده است.

البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اعمال تعرفه‌های گرمسیری گاه فقط بخش‌ها یا شهرهایی از یک شهرستان را شامل می‌شود و نه کل شهرستان. به‌طور مثال در شهرستان کازرون تنها شهرهای کازرون و بخش‌های خشت و کمارج مشمول تعرفه‌های گرمسیری شدند اما در مقابل برخی شهرستان‌ها مانند لارستان تماماً مشمول این قاعده شده‌اند.

تفاوت معیارهای وزارت نیرو و وضعیت طبقه‌بندی برق مناطق گرمسیری در استان فارس


آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر کازرون

تفاوت معیارهای وزارت نیرو و وضعیت طبقه‌بندی برق مناطق گرمسیری در استان فارس


آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر کازرون

تفاوت معیارهای وزارت نیرو و وضعیت طبقه‌بندی برق مناطق گرمسیری در استان فارس

شهر کازرون و بخش‌های خشت و کمارج این شهرستان در ماه‌های خرداد و تیر منطقه دو گرمسیری و در مرداد و شهریور منطقه یک گرمسیری محاسبه شده است. در صورتی که براساس دما و رطوبت این شهرستان در فاصله سالهای 85 تا 93 این شهرستان در سه سال آخر یعنی سال‌های 91 تا 93 شرایط بهره‌مندی از تعرفه منطقه یک در ماه‌های خرداد و تیر را دارد و جز این سه سال در 9 سال گذشته هیچ سه سال پیاپی برای تقسیم‌بندی این دو ماه به منطقه دو وجود ندارد.

مشاهده جدول‌های فوق نشان می‌دهد که بین معیارهای وزارت نیرو و وضعیت کنونی تقسیم بندی مناطق گرمسیری در استان فارس تفاوت جزیی وجود دارد که به گفته نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، پیگیری و نفوذ نمایندگان و مسئولان محلی در این امر تاثیرگذار است.

تعیین تعرفه‌ها برای رفاه بیشتر مردم انجام می‌شود اما گاه تعیین تعرفه‌ها سبب افزایش مصرف برق در این شهرها شده است که باید به طور جدی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چراکه خدمات‌رسانی با تعرفه پایین‌تر به این شهرها اگر با مصرف بیشتر همراه شود نه تنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه سبب اتلاف بیشتر انرژی نیز می‌شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهندس رضازاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
1
سلام بر حقجویان حق طلبان و اقامه کنندگان عدل و قسط
باز هم ظلمی دیگر از مسئولین کازرون بر بخش چنارشاهیجان
علاوه بر اینکه چنارشاهیجان از فهرست مناطق محروم خارج شده در فهرست مناطق گرمسیری هم قرار ندارد. قائمیه یکی دو درجه از شهر کازرون خنکتراست ولی نورآباد و رستم از قائمیه دوسه درجه خنکتر ند ولی در فهرست مناطق گرمسیری قرار دارند. آقای نماینده آقای فرماندار این چه وضعیه
بعضی از بخشهای شهرستان با جمعیت کمتر هم بیمارستان داره هم دانشگاه داره بعد بخش بزرگ چنارشاهیجان با این همه محرومیت از فهرست مناطق محروم شهرستان خارج می شود. آخه چرا این همه بی عدالتی. دهه فجر و دیگر مناسبتها هفته دولت گذشت چند تا پروزه در این بخش افتتاح و یا کلنگ زنی شد؟
آیا فریادرسی هست؟
از دوستان عزیز کازرون نما که انعکاس دهنده نقطه نظرات و پیگیری کننده مطالبات مردم از مسئولین هستند سپاسگزارم.
العاقبه للمتقین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
كازرون نماتلاش كن تامردم خشت وكنارتخته ازاين تعرفه محروم بشن وزيرشرجى وگرماى وحشتناك نتونن ازكولرگازى استفاده كنن!!!!!! دستت دردنكنه بااين پيگيرى براى تامين رفاه مردم!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹