پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۸
با وجود تلاش‌های صورت گرفته
آتش‌سوزی در تالاب پریشان از روز جمعه آغاز شده و این آتش‌سوزی که از درون زمین نشآت گرفته از نوعی خودسوزی است پس از گذشت ۴ روز تنها ۲۰ درصد آن مهار شده است.

به گزارش کازرون نما، پس از گذشت 4 روز تنها 20 درصد از پریشان از آتش رهایی یافته است" اینها را حمیدرضا گرامی، فرماندار کازرون، می‌گوید. وی درباره وضعیت این تالاب بین‌المللی که این روزها تبدیل به زمینی خشک شده است، چنین ادامه می‌دهد " آتش‌سوزی در دریاچه به صورت پراکنده به اندازه 3 تا 4 هکتار و در عمق 2 متری زمین است و به همین  دلیل مهار آن زمان بیشتری می‌طلبد".

آتش‌سوزی در تالاب پریشان از روز جمعه شروع شده است. این آتش‌سوزی که از درون زمین نشآت گرفته نوعی خودسوزی است که علل متعددی برای آن ذکر شده که از جمله می‌توان به برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد

هر آتش‌سوزی به سه عنصر اساسی مواد سوختنی، سوخت و اکسیژن نیاز دارد. منابع گیاهی دریاچه پریشان که به مرور زمان در زمین پنهان شدند مواد سوختنی محسوب می‌شوند. دما زمانی که به نقطه‌ای از گرما که به آن دمای اشتعال می‌گویند، برسد حکم سوخت را پیدا می‌کند. زمین دریاچه بر اثر بی‌آبی دچار شکاف شده و اکسیژن به درون آن نفوذ کرده و منجر به آتش‌سوزی شده است.

از آنجا که منبع اصلی آتش مشخص نیست خاموش و مهار کردنش نیز دشوار است و تنها راه مهار آن غرقابی و مرطوب کردن زمین است.

حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس می‌گوید: لوله‌کشی از چاه‌های اطراف دریاچه و رها کردن آب در سطح دریاچه حداقل به 60 میلیون تومان نیاز دارد که با همکاری فرمانداری کازرون و اداره کل محیط زیست و همکاری مردم تلاش شده که این اقدام هر چه سریعتر انجام شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان برای خاموش کردن آتش و پرهیز از ادامه آن بیان کرد، احیای دریاچه است. در چند سال اخیر بحث رها کردن سالانه 10 میلیون مترمکعب آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان از سوی مسئولان مطرح شده است که اگر این اقدام صورت گیرد دیگر شاهد خودسوزی پریشان نخواهیم بود.

به گفته گرامی، فرماندار کازرون برای انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان به 28 کیلومتر خط لوله نیاز است که در سفر هیئت دولت و بازدید وزیر نیرو مبلغ 50 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.

فرماندار کازرون به نقل از مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس از به مناقصه گذاشتن واگذاری پروژه خط انتقال آب از سد نرگسی در شهریور امسال خبر می‌دهد و می‌گوید مسئولان آب منطقه‌ای استان اعلام کرده‌اند که با مشخص شدن پیمانکار این پروژه طی دو سال به سرانجام می‌رسد.

در صورتی که این پروژه سر موعد تمام شود و مانند دیگر پروژه‌های استان فارس سال‌ها به طول نینجامد یعنی اینکه پریشان باید دو سال دیگر صبر کند و در این دو سال چه بسا که بارها دچار خودسوزی شود و سوالی که اینجا مطرح می‌شود آیا تضمینی برای انجام این پروژه ظرف دو سال است؟ آیا تضمینی برای این مسئله وجود دارد که پریشان در این دو سال پریشان‌تر از اکنون نشود؟

سیروس زارع، فعال محیط زیست استان فارس اما حرف دیگری دارد، وی می‌گوید حتی اگر آب از سد نرگسی به پریشان منتقل شود باز هم پریشان مانند گذشته نخواهد شد مگر اینکه برداشت از آب‌های زیرزمینی مدیریت شود و در بخش کشاورزی هم اصلاحاتی صورت گیرد.

به گفته زارع در حال حاضر آبهای زیرزمینی از نقطه بحران عبور کرده‌اند و تمام آبی که به پریشان منتقل می‌شود به زمین نفوذ می‌کند و دیگر پریشانی وجود ندارد.

اما راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن این است که علاوه بر پلمب چاه‌های غیرمجاز باید برداشت از چاه‌های مجاز نیز با کنترل صورت گیرد و پروانه‌های این چاه‌ها بازنگری شود چراکه امروز بحران کم‌آبی بیش از زمانی که مجوز چاه داده شده، خود را نشان می‌دهد و سایه سنگینش بر سر پریشان روز به روز بیشتر می‌شود.

 

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹