پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۹۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، بچه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، پس از سال‌ها دوباره به یاد همکلاسی‌های آسمانی که روزگاری در همین سنگر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به پاسداری از اسلام و ارزش‌های انقلابی و اسلامی مشغول بودند، یادواره‌ای برگزار کردند.

هنوز یک هفته از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود، که نیروهای انقلابی کازرون، به فکر دفاع از گفتمان اصلی انقلاب در مقابل با تحریفات گروهک‌­ها افتادند. در همین روزها بود که حاج علی اسدزاده مامور به تاسیس اتحادیه انجمن­های اسلامی دانش‌آموزان در شهرستان کازرون شد.

این اتفاق از سوی انقلابیون اصیل به فال نیک گرفته شد و همگان پای کار آمدند تا اولین نهال برآمده از انقلاب را در خاک کازرون بگذارند و پرورش دهند.

در همان آغاز، معلمان و دانش­ آموزان انقلابی دور هم جمع شدند و هیات موسس شکل گرفت.


همکلاسی آسمانی

نیمه اسفند 57، اتحادیه انجمن­های اسلامی دانش­ آموزان کازرون، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا خاری باشد برای همیشه در چشم هر آن کس که نمی‌­تواند انقلاب اسلامی را تحمل کند. همین مساله باعث شد تا در طول این 37 سال همیشه مورد کینه و دشمنی منافقین و دشمنان انقلاب اسلامی قرار گیرد.

اتحادیه انجمن­‌های اسلامی دانش ­آموزان، که حالا قرار بود برای فعالیت خود شکلی رسمی بیابد، از سوی هیات موسس شروع به تنظیم اساس­نامه و مرام­نامه نمود و پیش از اتحادیه انجمن‌­های اسلامی دانش‌­آموزان کشور که در 13 آبان 1358 در وزارت کشور ثبت گردید، به صورت مستقل به عنوان یک انجمن در فرمانداری کازرون اقدام به درخواست مجوز فعالیت نمود.

اتحادیه انجم‌ن­های اسلامی دانش‌­آموزان کازرون، از همان بدو امر، در اساس­نامه خود مسئول اصلی را امام جمعه و نماینده ولی فقیه عنوان کرد و آیت‌­ا... شیخ اسدا... ایمانی از همان روزهای اول به عنوان نماینده ولی ­فقیه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن نظارت داشت. همچنین پس از تغییر امام جمعه، ائمه جمعه کازرون بر فعالیت‌­های این انجمن نظارت داشته‌­اند.

در بره‌ه­ایی از زمان که جریان خاصی در صدد برآمده بود تا این تشکل انقلابی را منحرف نماید، با ایستادگی مسئولین وقت و به خصوص آیت‌­ا... ایمانی مواجه شدند. آیت‌­ا... ایمانی در این باره می‌­گویند: زمانی که گروهی از شیراز برای تحویل انجمن اسلامی دانش­‌آموزان به کازرون آمدند، وقتی احساس کردم این گروه در مواضعشان اندکی مسئله هست، ایستادم و اجازه ندادم که این افراد -را که 50 نفر بودند- انجمن اسلامی دانش­‌آموزان تحویل بگیرند و حساب انجمن اسلامی کازرون از شیراز جدا بود.

انجمن اسلامی دانش‌­آموزان کازرون در مسیر خود برای دفاع از اصل گفتمان انقلاب اسلامی در اولین رویارویی خود با گروهک­‌ها در سطح جامعه به تبین نظر حضرت امام خمینی(ره) در باب انتخاب نوع نظام با عنوان جمهوری اسلامی پرداخت و در روشنگری این مساله در بین مردم کازرون نقش موثری را در عدم وجود سایر تشکل‌­ها و احزاب طرفدار انقلاب اسلامی در کازرون بازی کرد.

با باز شدن مدارس در فرودین 58، حضور اعضای انجمن­‌های اسلامی در مدارس به خصوص در دبیرستان سعید محسن با محوریت شهید غلامرضا بستان­پور(که البته بعد از شهادت ایشان، نام مدرسه به شهید بستان­پور تغییر یافت)، دبیرستان ابواسحق، دبیرستان بهبهانی و امثالهم شیوه جدیدی از مبارزه به صورت مناظره و میزگرد به وجود آمد که سعی‌­شان بر آن بود تا گروهک‌­ها را به جای درگیری لفظی و فیزیکی با آرامش در فضایی منطقی به سوی مناظره و میزگرد سوق دهند.

با پایان سال تحصیلی، بچه‌­های انجمن که حالا چندین برابر شده بودند، به اردوهای جهادی فرخوانده شدند و یا در ساختمان مرکزی این انجمن در جلسات سیرمطالعاتی شرکت می­‌کردند. مسایل روزمره که پیش می‌­آمد، این تشکل را به فکر راه‌­اندازی شاخه نظامی و آموزش­‌های نظامی با همکاری ارتش انداخت و شاخه نظامی این تشکل راه افتاد.

حاج مصطفی بخرد یکی از معلمین انقلابی کازرون بود که در سال 58 در سمت مسئول این تشکل بوده است. وی شاخه نظامی انجمن را پیش مقدمه تشکیل بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می­‌داند و می‌­گوید: کازرون یکی از شهرستان­‌های پیشتاز در تشکیل بسیج مستضعفین بود چرا که از روزهای اول پیروزی انقلاب در این شهرستان انجمن اسلامی دانش‌­آموزان تشکیل شده بود و شاخه نظامی داشت. شاخه نظامی انجمن در مواقع لزوم به کمک ارتش و یا شهربانی می‌­شتافت و به همین خاطر بود که زمانی که سپاه پاسداران تشکیل شد، مسئول انجمن از اعضاء اصلی شورای فرماندهی آن شد، لذا این امر موجب گردید که در تشکیل نهاد نوپای بسیج مستضعفین از مسئول انجمن اسلامی دانش­‌آموزان به عنوان مسئول این نهاد دعوت شود و بسیج مستضعفین در شهرستان شروع بکار نماید.

دکتر شاهین محمدصادقی از اعضای اولیه انجمن نیز می­‌گوید: از جمله كارهايي كه مي‌­كرديم اين بود كه از طرف انجمن تحت نظارت آقاي بخرد در پادگان توپخانه 22 ارتش كازرون آموزش­‌هاي نظامي مي‌­ديدیم؛ كه بعداً شاخه نظامي انجمن را تشكيل داديم. در آن زمان سرهنگ قاسمي و سرهنگ حجازي (كه آن زمان سروان بود) كار آموزش نظامي ما را بر عهده داشت. و براي آن كه از سربازها مشخص شويم لباس­هايي به ما دادند كه قهو‌‌ه‌­ايي تيره بود. اين لباس­ها همان لباس­هاي سربازي بود كه در خمره رنگرزي آن را رنگ كرده بودند.

آموزش­هاي ما شامل آموزش­هاي تيراندازي، رزمي، اردوهاي صحرايي ... بود. اين آموزش­ها عموماً در پادگان ارتش برگزار مي‌­شد. اردوهاي صحرايي را در اطراف كازرون سيد امين‌­الدين و ... انجام مي‌­داديم. گاهي جاهاي دورتري هم مي­‌رفتيم. از دوستان آن زمان ما در انجمن دكتر حاج كاظم پديدار، شهيد حميدي، شهيد غلامرضا بستانپور، شهيد صفر غلامي، شهيد مهدي كوزه­‌گري، مرتضي اخگر، محسن داودي و ... كه از همه فعال­تر بودند.

با شروع جنگ تحمیلی، نیروهای شاخه نظامی انجمن اسلامی دانش­ آموزان کازرون، پیش از سایرین و به همراه اولین گروه اعزامی از کازرون به جبهه اعزام شدند. اولین شهدای انجمن اسلامی دانش ­آموزان کازرون در عملیات آزادسازی سوسنگرد به شهادت رسیدند که در همین عملیات چند تن نیز به درجه جانبازی نائل شدند.

از شهید غلامرضا بستانپور، مسئول انجمن اسلامی دبیرستان شهید بستانپور و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانش‌آموزان کازرون به عنوان اولین شهید دوران دفاع مقدس این انجمن یاد می‌­شود.

از دیگر شهدای شاخص این تشکل می­‌توان به شهیدان مهدی کوزه‌­گری، محسن پیروان، مصطفی اخگر، حیدر بنیادی، برادران محمدپور، کاظم مظفری، محمد ابوالحسنی، علی­نقی ابونصری و .. اشاره کرد.

 برخی از شهدای شاخص اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کازرون:


همکلاسی آسمانی

شهید علیرضا اسدزاده


همکلاسی آسمانی

شهید غلامرضا بستانپور


همکلاسی آسمانی

شهید محسن پیروان


همکلاسی آسمانی

شهید محمدرضا محمدپور


همکلاسی آسمانی

شهید احمدرضا محمدپور


همکلاسی آسمانی

شهید علی نقی ابونصری


همکلاسی آسمانی

شهید مصطفی اخگر



نویسنده: محمدمهدی اسدزاده
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خشت غیور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
2
درود خدا بر تمام شهدا
ALI
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
2
سلام و درود بر شهدای همیشه زنده مکتب علم و ادب . بیستون را عشق اباد کرد شهرتش را فرهاد برد. شهدای شهرستان کازرون مانند جد بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) مظلوم واقع شده اند و حتی یک بنای یادبود بنام این بزرگواران که شایسته عظمت انها باشد در شهرستان وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
1
0
سلام. شهید قاسم مرادی دانش آموز دبیرستان سعادت را یادتون رفته بنویسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷