پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
ایجاد باغ پرتقال در شهر ۱۷۰۰ ساله بیشاپور در کازرون فارس توسط میراث فرهنگی باعث شد که کارشناسان نسبت به ریشه دواندن درختان به سمت آثار مدفون در این شهر نگران شوند.

ایجاد باغ پرتقال در شهر ۱۷۰۰ ساله بیشاپور در کازرون فارس توسط میراث فرهنگی باعث شد که کارشناسان نسبت به ریشه دواندن درختان به سمت آثار مدفون در این شهر نگران شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در ۲۵ کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

شهر تاریخی بیشاپور در ۲۰کیلومتری غرب کازرون واقع شده است. این شهر ۱۷۰۰سال پیش و در دوره پادشاهی شاهپور ساسانی بنا شده است. بیشاپور در ردیف ۲۴ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این شهر با ۲۰۰ هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب می شده است.

اما اخیرا آنچه دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده وجود باغی در جوار این شهر باستانی است که به گفته کارشناسان ریشه درختان آن به آثار مذفون در زیر خاک می رسد و می تواند باعث فرسایش آثار شود.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در خصوص شهر تاریخی بیشاپور به خبرنگار مهر گفت: این شهر باستانی که اهمیت ارتباطی داشته از قدیمی ترین شهرهایی به شمار می رفته که تاریخچه احداث آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته وجود دارد.

وی با اشاره به وجود باغی با درختان پرتفال و چند اصله نخل چند سالی است که آثار مدفون در زیر شهر تاریخی بیشاپور را تهدید می کنند، ادامه داد: درخت های پرتقال ریشه در بین آثار ۱۷۰۰ساله می دوانند و باید توجه کرد که وجود هرگونه پوشش گیاهی در سایت های باستانی منجر به تشدید فرسایش آثار موجود در این سایت ها می شود.

 

میراث فرهنگی با ایجاد باغ پرتقال در ضلع غربی بیشاپور  به فعالیتهای باغداری پرداخته است.وی با اشاره به اینکه باغ این بار نه توسط مردم عادی، بلکه توسط سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده، اظهار داشت: متأسفانه در حالی که همچنان شاهد دفن اموات در محوطه جنوبی شهر بیشاپور و همچنین چرای دام در برخی دیگر از نقاط این شهر باستانی هستیم، سازمان میراث فرهنگی نیز با ایجاد باغ پرتقال در ضلع غربی بیشاپور و درست بر روی آثار مدفون در این شهر، به جای انجام کاوش های باستان شناسی در این قسمت، به فعالیت های کشاورزی و باغداری پرداخته است.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون تصریح کرد: مشخص نیست این باغ پرتقال بر اساس چه اصولی و با چه توجیهی ایجاد شده، آن هم در شرایطی که می دانیم ریشه این درختان می تواند به آثار احتمالی مدفون در زیر خاک صدمه رسانده یا برخی سموم شیمیایی که برای نگهداری از چنین درختانی استفاده می شود، جذب زمین شده و بر آثار تاریخی موجود در این شهر تأثیرات منفی به جا بگذارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید یادآور شد که احداث این باغ به نوعی تجاوز به حریم شهر تاریخی بیشاپور محسوب می شود زیرا باغ مذکور دقیقاً در حریم درجه یک این شهر و درست در محدوده بافت باستانی بیشاپور ایجاد شده است.

وی گفت: این باغ در ضلع غربی بیشاپور و در قسمت شمالی پل تاریخی این شهر که دروازه اصلی ورودی بیشاپور نیز محسوب می شده ایجاد شده، آنهم بدون هرگونه حفر گمانه باستان شناسی در زیر محوطه ای که درختان پرتقال را در آن کاشته اند.

عباسپور با اشاره به اینکه این باغ در فاصله چند متری آثار و بقایای مربوط به دوران ساسانیان احداث شده، افزود: از وضعیت درختان موجود در این باغ به نظر می رسد که کاشت درختان آن در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش صورت گرفته و به دلیل قرارگیری آن در محوطه پشتی اتاق های پایگاه پژوهشی بیشاپور، گردشگران و سایر افرادی که به این مجموعه تاریخی وارد می شوند، کمتر متوجه وجود این باغ بوده اند.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامی جدی برای برقراری تعامل با اهالی روستاهای اطراف برای جلوگیری از برخی تعدی های خواسته یا ناخواسته به حریم شهر باستانی بیشاپور داشته باشد و مشکلاتی را که از این منظر متوجه این محوطه تاریخی است را برطرف کند، نه اینکه خود این سازمان یا زیرمجموعه های آن، قسمتی از این نگین تمدن ایران را تبدیل به باغ کنند.

عباسپور افزود: این باغ پرتقال در شهری ایجاد شده که بیش از ۱۵ سال است که مسئولان مربوطه وعده های فراوانی برای ثبت جهانی آن داده اند و اکنون این سوال مطرح می شود که چنانچه بازرسان بین المللی با این باغ مواجه شوند چه تعبیری از مدیریت مجموعه ای خواهند داشت که به دنبال قرار گیری در فهرست آثار جهانی است.

 

وجود باغ مشکلی بر سر راه ثبت جهانی بیشاپور نیست

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این خصوص گفت: وجود این فضای سبز هیچگونه مشکلی برای ثبت جهانی این بنا به وجود نمی آورد.

مصیب امیری ادامه داد: در نزدیکی تخت جمشید نیز جنگل وجود دارد آیا وجود این جنگل در ثبت جهانی بنا مشکلی به وجود آورده البته که این گونه نبوده است.

وی تاکید کرد: این فضا باغ پرتقال نیست بلکه فضای سبز است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منو چهر یوسقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
سلام
بر فرض که جنگل پرتقالی را برای حفظ اثار خشکاندند
با جنگل کنار درخت مقاوم و خوش ریشه که بدنبال اب تا عمق بیشتری نسبت به مرکبات نفوذ و بطور طبیعی رشد فزاینده و خرابکاری فزونتری با اثار مدفون شده در دل خاک منطقه کازرون دارد چه میتوان کرد ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲