پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
دیدگاه فرهیختگان کازرونی درباره روز کازرون - 19
اگر انتخاب روزی به عنوان روز کازرون با رویکرد فرهنگی صورت پذیرد و مورد استقبال اکثریت مردم قرار گیرد و در مرحله بعد مدیریت عالی شهرستان از فرمانداری گرفته تا دانشگاه و شورای شهر و... همت به خرج دهند، برگزاری بزرگداشت روز کازرون می تواند نقش مهمی در تقویت هویت بومی مردم داشته باشد و زمینه ی وفاق و همگرایی بیشتر مردم و نخبگان را فراهم آورد

1- انتخاب روزي به نام روز كازرون براي شهرستان كلا چه كاركردي دارد و چه نقشي در توسعه و پيشرفت شهر ما ايفا مي‌كند؟

انتخاب یک روز به عنوان روز کازرون و بعدا در صورت امکان ارتقای آن به هفته کازرون می تواند کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارزشمندی برای شهر داشته باشد که در این میان کارکرد فرهنگی آن از اولویت ویژه ای برخوردار است چرا که با رشد و تکامل فرهنگ مردم است که ساختارهای دیگر توسعه و تکامل می یابد.

اگر انتخاب روزی به عنوان روز کازرون با رویکرد فرهنگی صورت پذیرد و مورد استقبال اکثریت مردم قرار گیرد و در مرحله بعد مدیریت عالی شهرستان از فرمانداری گرفته تا دانشگاه و شورای شهر و... همت به خرج دهند، برگزاری بزرگداشت روز کازرون می تواند نقش مهمی در تقویت هویت بومی مردم داشته باشد و زمینه ی وفاق و همگرایی بیشتر مردم و نخبگان را فراهم آورد که این امر می تواند منجر به شناخت پتانسیل ها و محدودیت های موجود گردد و در مراحل بعد به استفاده از ظرفیت ها و تقلیل محدودیت ها منجر شود.

چنان که این اتفاق بیش از یک دهه است در شهر بوشهر رخ داد . تجربه بوشهر می تواند برای کازرونی ها بسیار راهبردی باشد. هر ساله از 12 تا 18 اسفند هفته بوشهر با شکوه فراوان برگزار می شود. در این مدت تمامی مدیران تلاش می کنند تا در برگزاری آبرومندانه این هفته سهمی داشته باشند.  اوج آن نیز 18 اسفند سالروز تاسیس مدرسه سعادت است. این بزرگداشت آن قدر نهادینه شده که به طور ناخوداگاه همه مردم در این هفته منتظر اتفاقات بزرگ فرهنگی هستند. برگزاری جشن بوشهر، معرفی چهره های ماندگار فرهنگی و بسیاری از اتفاقات تاثیرگذار در این هفته رخ می دهد. این هفته برای بوشهری ها آن قدر سودمند بوده است که آن ها را هم اکنون در موقعیتی قرار داده که بحث «بوشهر: پایتخت فرهنگی ایران» را پیگیری می کنند.

 

2-  روز كازرون بايد چه ويژگيهايي داشته باشد و چه شاخصه هايي را در بر گيرد؟

گمان می کنم اولین شاخصه در انتخاب این روز ، تمرکز بر فرهنگ کازرون باشد چرا که در مجموع تاریخ گذشته ما نشان می دهد که در حوزه فرهنگ، انسان های بزرگی داشته ایم مثلا همین موزه مشاهیر استان فارس (مستقر در شیراز) را ملاحظه بفرمایید سهم کازرونی ها واقعا برجسته و مایه افتخار است و اگر چه بنا بر یک خصلت ذاتی بَد ما، معمولا خودمان را تحقیر می کنیم و دست کم می گیریم ولی در ارزیابی های مردمان دیگر شهرها، کازرونی ها انسان های هوشمند هستند و سهم آن ها در فرهنگ کشور قابل توجه ارزیابی می شود. بنابراین اولین و مهمترین شاخصه در جهت بهره وری بهینه  تاکید و تمرکز بر ارزش های مکتوب و شفاهی فرهنگ کازرون است. در همین راستا باید تاکید کنم که انتخاب معیارهای حکومتی و سیاسی در جهت انتخاب روز کازرون مهمترین آفت است.

 

3- پيشنهاد شما براي روش انتخاب اين روز چيست و فكر مي كنيد چگونه مي‌توان به يك اجماع قابل پسند و قبول عموم مردم رسيد؟

 شاید اگر یکی از رسانه ها مثلا همین کازرون نما و یا هفته نامه بیشابور که مقبولیت بیشتری میان مردم و اهل دانش دارند متولی کار شود و فعلا به همین سبک پیشنهادها را با حوصله و پیگیری در یک دوره شش ماهه یا یک ساله جمع آوری کند و بعد نظرات را دسته بندی نموده و به اطلاع مردم برساند و سپس از طریق یک پرسش نامه، چند گزینه های نهایی را نظر سنجی کند بهتر بتوان به نتیجه و اجماع رسید.

 

4- چه روزهايي در تقويم كازرون وجود دارد كه ظرفيت و استعداد كانديد شدن براي انتخاب روز كازرون دارد؟

 اگر چه با دقت در تقویم کازرون می توان روزهایی را که مصادف با تولد یک چهره فرهنگی و یا تاسیس یک نهاد فرهنگی انتخاب کرد ولی پیشنهاد می کنم که با توجه به این که معرفی داشته های کازرون به  مردم دیگرشهرها، از اولویت زیادی برخوردار است و همچنین حضور مهاجرین کازرونی در ایام تعطیلات عید، یکی از گزینه ها هفته اول فروردین باشد.

 

5- پيشنهاد شما براي روز كازرون چه روزي است؟

یکی از روزهای سوم تا پنجم فروردین و ترجیحا پنجم فروردین پیشنهاد می کنم.
نویسنده: عباس عاشوري نژاد
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کم سواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
0
1
این روزها از وازه فرهیخته وفرهیختگان بسیار یاد میشود لطفا بفرمایید معنی ان چیست و به چه کسی با چه ویزگیهایی گفته میشود ایا هر کسی اظهار نظری و متنی و نظری داد فرهیخته میباشد لطفا کازرون نما جواب دهد با سپاس
کازرونی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
درروز کازرون قراراست چه اتفاق مهمی برای شهروندان بیفتد ؟احتملا"1-از فرار سرمایه داران کازرون به مراکز استانها جلوگیری میشود 2-چاله چوله های خیابانها اصلاح وکوچه ومعابرعمومی مجددا زیرسازی واصلاح میشود.3جاده کازرون به قائمیه (اتوبان شود )4-سیاسی کاری وسیاست زدگی مسئولین از بین برود .5وازهمه مهمتر فقر وفلاکت ازدامن مردم فقیر وبیچاره برداشته شده وهمگان به رفاه نسبی برسند .
alone wolf
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
اگه وقت کردید به وب منم یه سر بزنید ممنون میشم
http://dozdan-iran.blogfa.com
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴