پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد در کازرون یکی از مهم ترین سایت های باستان شناسی اسان فارس است که کشفیات جدید در کاوش های اخیر این محوطه تاریخی به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد در کازرون یکی از مهم ترین سایت های باستان شناسی اسان فارس است که کشفیات جدید در کاوش های اخیر این محوطه تاریخی به دست آمده است.

به گزارش دریافتی کازرون نما مصیب امیری اظهارداشت: بررسی های اولیه در منطقه باستانی تاریخی تل قلعه سیف آباد تعدادی تپه کوچک، بنا و آثار از جمله سفال و مهرهای گلی شاخص کشف شده است.

وی افزود: در کاوش ها واکتشافات به دست آمده در این سایت، تعداد زیادی مهرهای گلی و دانه های خرما در خمره هایی در داخل فضاهای معماری، به دست آمده است که در نوع خود یکی از پدیده های نادر در باستان شناسی دوره ساسانی است که برای نخستین بار در کاوش های باستان شناسی از این محوطه یافت شده است.

امیری با اشاره به فراوانی تعداد مهرهای گلی به دست آمده اظهارداشت: مهرهای گلی فراوان به دست آمده در این کاوش ها بعد از قصر ابونصر و تخت سلیمان بیشترین تعداد را دارا است که بیانگر اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه است.

وی اضافه کرد:کشفیات اخیر دراین منطقه باستان شناسی نشان می دهد که محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد کازرون در جمع آوری وصادرات این محصول نقش اساسی ایفا می کرده و تل قلعه یک مرکز فعال اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی بوده و نقش اساسی در تبادلات اقتصادی و بازرگانی داشته است.

امیری با بیان اینکه تل قلعه بخشی از محوطه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که بیش از 100 هکتار وسعت دارد ادامه داد: امید است با مطالعه مواد فرهنگی به دست آمده از این محوطه به خصوص اثر مهرهای گلی ارتباطات اقتصادی این محوطه با دیگر نقاط امپراتوری ساسانی مشخص شود.

وی با اشاره به تنوع فراوان سفال های ساسانی بدست آمده از این سایت دوره ساسانی عنوان کرد: سفال های به دست آمده در این محوطه نشان دیگری از تبادل و فعالیت های اقتصادی در این منطقه است و علاوه بر سفال ظروف شیشه ای، فلزی و سنگی زیادی از این محوطه یافت شده که در نوع خود نادر است.

او افزود: بقایای معماری آشکار شده در این فصل از کاوش شامل فضاهای کوچک است که دیوارهای حمال آن از مصالح سنگ و گچ و دیوارهای داخلی آن از مصالح خشت و آجر می باشد.

امیری گفت: تل قلعه سیف آباد یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی فارس است که کاوشهای باستان شناسی این محوطه تاریخی از ابتدای مهر ماه جاری زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس آغاز و مطالعات تکمیلی آن همچنان ادامه دارد.

محوطه تل قلعه سیف آباد به فاصله 500 متری شمال روستای سیف آباد کازرون واقع شده است.

این محوطه در سال 1362 درنتیجه انتقال لوله گاز از کازرون به شیراز به طور اتفاقی نمایان و بخش میانی آن به دلیل انتقال لوله گاز تخریب می¬شود.

درسال 1385 در راستای بررسی های باستان شناسی منطقه کازرون این محوطه مورد بررسی دقیق قرار گرفت و محوطه با کد 92 ثبت شد

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹