پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۱
انجمن هم اندیشان جوان با صدور بیانیه ای هشدار داد:
تشکل غیردولتی هم اندیشان جوان به مناسبت روز جهانی کوهستان با صدور بیانیه ای به برشمردن مشکلات اساسی کوهستان های کازرون پرداخت و اعلام نمود این کوهستان ها به واسطه ی وجود مشکلاتی که غالباً ریشه در ناآگاهی عمومی نسبت به اصول حفاظت از فضاهای طبیعی دارند، در آستانه ی مرز بحران قرار گرفته اند.

 

 

تشکل غیردولتی هم¬اندیشان جوان به مناسبت روز جهانی کوهستان با صدور بیانیه¬ای به برشمردن مشکلات اساسی کوهستان¬های کازرون پرداخت و اعلام نمود این کوهستان¬ها به واسطه¬ی وجود مشکلاتی که غالباً ریشه در ناآگاهی عمومی نسبت به اصول حفاظت از فضاهای طبیعی دارند، در آستانه¬ی مرز بحران قرار گرفته¬اند.

در این بیانیه سه مشکل اساسی که امروز دامن کوهستان¬های کازرون را گرفته¬اند »گردشگری¬های غیرمسوولانه«، »احداث کنترل نشده جاده¬ها«و همچنین »کشاورزی و چرای کنترل نشده دام در محیط¬های کوهستانی« اعلام شده و بر لزوم آغاز فعالیت¬های آموزشی و طرح نظام جامع گردشگری تأکید شده است. همچنین در بیانیه این N.G.O ضمن تأکید بر نقش پراهمیت کوه¬ها در ذخیره برف و تشکیل برف¬چال¬ها و یخ¬چال¬ها که موجب ایجاد رودخانه¬های دائمی و تأمین آب چشمه¬ها و دریاچه¬ها می¬شوند، آمده است که عدم توجه به محیط¬های کوهستانی و افزایش فعالیت¬های مخربی که گرمایش زمین را موجب گردیده، باعث شده است مشکلات ناشی از خشکسالی تشدید شده و عواقب آن همچون خشکی دریاچه¬ی پریشان و کم شدن جریان¬های آبی، مشکلات عدیده¬ای را برای کل جامعه به وجود آورد و علاوه بر آن حیات گونه¬های گیاهی و جانوری را نیز با خطر مواجه ساخته است.

این بیانیه در پایان با ارائه¬ی پیشنهاداتی برای حفظ مناسب محیط¬های کوهستانی از تمامی گروه¬های مردمی و نهادهای ذی¬ربط دولتی جهت تقویت فعالیت¬های حفاظتی دعوت نموده است.

گفتنی است از سال 2003، روز 11سپتامبر به عنوان روز جهانی کوهستان اعلام شده و در این روز نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح دنیا با اجرای طرح¬هایی سعی در افزایش توجه طبقات مختلف جامعه نسبت به اهمیت این فضاهای پرارزش طبیعی دارند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل می¬باشد:

 

یانیه انجمن هم¬اندیشان جوان به مناسبت روز جهانی کوهستان

«11سپتامبر 2008» / «20آذرماه 1387»

 

«...و زمین را گسترش دادیم و در آن کوه¬هایی عظیم و استوار افکندیم و از هر نوع گیاه بهجت¬انگیز در آن رویاندیم».

ـ قرآن کریم

کوهستان به عنوان یکی از زیستگاه¬های مهم انسان و مهمترین پناهگاه تنوع زیستیِ گیاهی ـ جانوری از برجسته¬ترین مولفه¬های زیست¬محیطی محسوب شده که به واسطه¬ی نقش اساسی تأمین کننده نیمی از آب شیرین در جهان، اهمیتی دو چندان نیز می¬یابد. توجه به این موهبت¬های الهی در سرزمین ایران که نیمی از آن را کوهستان تشکیل داده و دارای بیش از 15هزار قله با ارتفاع بالای 3000متر است و بیش از 70درصد باران¬های کشور در این مناطق نازل می¬شوند، افزون¬تر از بسیاری کشورهای دیگر می¬باشد. به ویژه آنکه این دیار کهن چند سالی است با خشکسالی مواجه شده و به واسطه گرمایش زمین و ذخیره کمتر برف در کوهستان¬ و همچنین با کاهش برف¬چال¬ها و یخچال¬ها که در دل کوه¬ها مأمن گزیده¬اند تا حد بسیار زیادی از ذخایر آبی موجود نیز کاسته شده است و در بسیاری موارد رودخانه¬های دایمی را به روان¬آب¬های فصلی بدل نموده.

در شهرستان کازرون نیز که از مناطق نیمه¬کوهستانی کشور به شمار می¬آید به واسطه¬ی وجود آخرین ارتفاعات زیبای زاگرس، توجه به حفظ و نگهداری کوه¬ها از اولویتی بالا برخوردار می¬باشد. خاصه آنکه کوه¬های کازرون همچنان که دارای گونه¬های خاص گیاهی و جانوری می¬باشند، در طول تاریخ میزبان بناها و یادمان¬های تاریخی فراوانی نیز شده¬اند که اکنون در کنار سایر چشم¬اندازهای طبیعی، هر طبیعت¬گردی را مشتاق به دیدن آنها می¬نماید.

نخست خداوند را سپاس می¬گوییم برای آفرینش پرمهرش، که به واسطه¬ی آن دیوارهای بلند سنگی را در شهرستانمان آفرید و حاصل آن ماندگاری بیشتر ابرهای رحمتش بر فراز شهرمان شد. دامنه¬های سرسبز بهاری کوه¬های اطرافمان را گیاهانی با خاصیت دارویی بخشید، برای التیام دردهایمان. کوهپایه¬هایمان را پر نمود از انبوه درختان بلوط، کنار، بادام و انجیر وحشی. شیب رشته کوه¬های زاگرس را چنان آفرید تا بارش¬های باران بر کوهمره نودان به سوی آب¬های زیرزمینی شهرستانمان سرازیر شود. و همچنین این کوهستان¬های زیبا راهی برای برف¬های ذخیره شده بر ارتفاعات دشت¬ارژن و کوهمره سرخی شدند تا دریاچه پریشانمان را سیراب کرده و منبعی غنی برای پرورش ماهی و میهمانی پرندگان مهاجر شود.

اما متأسفانه طی سال¬های اخیر به واسطه¬ی برخی فعالیت¬های ناآگاهانه، چهره¬ی این زیبایی¬ها به گونه¬ای کاملاً محسوس و قابل مشاهده به زردی گراییده و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود، در آینده¬ای نه چندان دور از آن همه گیاهان دارویی، گونه¬های جانوری، چشم¬اندازهای زیبا، انواع حشرات به ویژه پروانه¬ها، گونه¬های گیاهی و علی¬الخصوص مواد معدنی چیزی برجای نخواهد ماند.

در حال حاضر و در نگاهی کلی می¬توان عوامل تخریب کوهستان¬های کازرون را به صورت زیر معرفی نمود:

 

ـ احداث جاده¬ها

در این خصوص ابتدا بایستی یادآور شد، انجمن هم¬اندیشان جوان در کنار سایر شهروندان، بر حق بلامنازعه¬ی مردم شریف شهرستان کازرون در رابطه با برخورداری از خطوط ارتباطی ایمن و مناسب تأکید می¬نماید اما مسلماً این مسئله دلیلی بر چشم¬پوشی از حفظ محیط¬زیست و پیشگیری از هرگونه ضربه¬ای بر مراتع و به ویژه کوهستان¬ها نخواهد بود. متأسفانه طی چند سال گذشته و با افزایش پروژه¬های راه¬سازی شاهدیم که بدون اندک توجهی به معیارها و استانداردهای زیست¬محیطی، ماشین¬آلات راه¬سازی به جان دشت¬ها و نقاط بکر کوهستانی منطقه¬ی سرسبز کازرون افتاده¬اند و با قطع درختان و انفجارهای مکرر در دل کوه¬ها چیزی بجز فرسایش خاک و رانش زمین در این مناطق را از خود برجای نگذاشته¬اند. بدیهی¬ترین مشکلی که از گسترش این پدیده¬ی نامیمون دچار اکوسیستم منطقه شده، تخریب جنگل¬های بلوط واقع در دشت برم و به خصوص پوشش¬های گیاهی بکر و نادر واقع در ارتفاعات دشت¬ارژن و برخی دیگر از مناطق کوهستانی کازرون بوده است. عبور جاده به هر قیمتی از دل مناطق ویژه زیست¬محیطی، علاوه بر موارد فوق¬الذکر باعث ایجاد آلودگی هوا در نقاط جنگلی و کوهستانی و همچنین گسترش آلودگی صوتی در آن مناطق شده است.

تمامی این موارد در حالی گریبان مراتع، جنگل¬ها و کوهستان¬های کازرون را گرفته که تاکنون کوچکترین اقدام موثری در جهت گسترش فرهنگ حضور در طبیعت و استفاده از آن در میان اشخاص و گروه¬هایی که از این جاده¬ها استفاده می¬کنند انجام نشده است.

همچنین بایستی تأسف خود را در خصوص کشته شدن چندین قلاده از جانورانی همچون خرگوش که به واسطه¬ی نبود محافظ¬های ویژه در شانه¬ی راه¬ها و همچنین فقدان زیرگذرهای ویژه¬ی حیوانات در مناطق کوهستانی و بر اثر برخورد با وسایل نقلیه جان خود را از دست داده¬اند اعلام داریم و خاطر نشان نماییم که بروز این قبیل حوادث زنگ خطر جدی را در خصوص انقراض نسل جانواران ویژه¬ی این منطقه به صدا درآورده است. بدون شک چنانچه اقدام قاطعانه و ویژه¬ای از سوی اداره راه و ترابری، سازمان حفاظت محیط¬زیست و منابع طبیعی و همچنین سایر نهادهای ذی¬ربط در این خصوص صورت نگیرد در آینده¬ای نه چندان دور شاهد وقوع بحرانی غیرقابل جبران در خصوص حیات این جانوران خواهیم بود.

 

ـ گردشگری¬های غیرمسوولانه

بدون شک معضلاتی که امروز دامن محیط¬زیست را گرفته بیش از آنکه اموری فنی باشند، موضوعی اجتماعی هستند که ریشه در فقدان آموزش و نبود برنامه¬هایی هدفمند برای کنترل گردشگری در طبیعت دارند. دلیل این مدعا هم سیل زباله¬های پلاستیکی و حتی شیشه¬ای غیرقابل تجزیه¬ای است که همزمان با گسترش بادکنکی اکوتوریسم، در دامان طبیعت و به ویژه کوهستان¬ها توسط گردشگران رها شده است. آیا زمان آن فرا نرسیده که به تدوین اصولی کاربردی برای برخورد با طبیعت، ویژه سنین مختلف و طبقات گوناگون اجتماعی همت گماریم و آن را در اولویت سیاست¬های متولیان گردشگری و مسوولان سازمان حفاظت محیط¬زیست و منابع¬طبیعی قرار دهیم؟ بدیهی است سفر به طبیعت بدون انجام برنامه¬های آموزشی مناسب، تنها تخریب بیشتر محیط¬زیست را منجر خواهد شد.

این در حالی است که علاوه بر نبود آموزش برای عموم، در حال حاضر حتی برای تورهای طبیعت نیز نظام جامع مدیریتی اعمال نمی¬شود و حتی استاندارد و معیاری برای بهره¬وری و استفاده از اینگونه جاذبه¬های بی¬بدیل وجود ندارد.

 

ـ کشاورزی و چرای کنترل نشده دام در محیط¬های کوهستانی

زیست¬بوم¬های کوهستانی، بسیار شکننده هستند و امروزه نه تنها در کازرون و ایران، بلکه در اکثر نقاط جهان دستخوش بهره¬برداری¬های مفرط شده و در معرض فرسایش و تخریب شدید قرار گرفته¬اند. علفزارهای کوهستانی که به دلیل غنی بودن خاک کوه¬ها شخم¬زده و به زیر کشت گندم و جو برده می¬شوند، برای اولین بار محصول به نسبت خوبی را به بار می¬آورند، ولی در سال¬های بعد و با تکرار کشت، به واسطه¬ی تعدد دفعات کشت و علی¬الخصوص استفاده نامطلوب از سموم و مواد شیمیایی معمولاً از مرغوبیت خاک کاسته شده و میزان محصول کاهش میابد و در نتیجه اراضی به کلی رها می¬شوند. به این طریق پوشش گیاهی و خاک ارزشمندِ علفزارهای کوهستانی از میان برده می¬شود و در نتیجه خاکی که می¬توانست رویش گیاهان دارویی و درختان نادر کوهی را تضمین نماید به بستری بی¬ارزش و عاری از هرگونه پوشش گیاهی مفید تبدیل می¬شود.

از سوی دیگر متأسفانه شاهدیم در برخی از مناطق کازرون چرای دام¬های اهلی باعث شده این نقاط، از علفزارهای کوهستانی به دیمزارهای کم¬بازده تبدیل شوند.

****

بنابراین چنانچه همچنان بر ارزش کوهستان¬ها یقین داریم و نمی¬خواهیم بیش از این شاهد تخریب محیط¬های کوهستانی و نتایج ناشی از آن همچون خشکی دریاچه پریشان و سایر دریاچه¬ها و رودخانه¬های کشور باشیم، بایستی با حضوری علمی، دقیق و پیوسته در مسائل و مشکلات زیست¬محیطی، کمر بر پیشگیری از هرآنچه موجب تخریب و کاهش ارزش طبیعی کوه¬ها و سایر مولفه¬های زیست¬محیطی می¬شوند، ببندیم. در این راه توجه به مسائل زیر در کنار سایر راهکارها نیز می¬تواند گره¬گشا باشد:

ـ حضور گسترده و چالشی و همچنین ارائه¬ی واکنش¬های مقتضی توسط اساتید دانشگاه، جوامع دانشگاهی و صاحبان فن در بحران¬ها و مسائل زیست¬محیطی.

ـ تدوین و آغاز آموزش¬های کاربردی رفتار در طبیعت، ویژه کلیه¬ی گروه¬های سنی و طبقات مختلف جامعه توسط نهادهای دولتی و مردم¬نهاد.

ـ پیشگیری از شخم¬زدن زمین¬های کوهستانی به قصد زراعت و همچنین ممناعت از چرای بی¬رویه دام در مراتع ملی و اراضی کوهستانی.

ـ اعمال استاندارهای زیست¬محیطی در گسترش راه¬های شهرستان و به ویژه نظارت بر شیوه¬ی رفتار استفاده کنندگان از محور جدید و کوهستانی کازرون ـ شیراز در برخورد با طبیعت بکر منطقه.
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷