پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
مهمترین آثار بیشاپور که مربوط به بخش‌های تالار تشریفات، ایوان موزاییک، قلعه دختر و همچنین حمام‌های دوره اسلامی و بنای بزرگ جنوبی شهر می‌شود نیاز به مرمت فوری دارند. فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس معتقدند، مهمترین آثار بیشاپور دچار فرسایش شده‌اند و نزدیک به ۴ سال است که هیچ گونه فعالیت مرمتی در آن صورت نگرفته است.

مهمترین آثار بیشاپور که مربوط به بخش‌های تالار تشریفات، ایوان موزاییک، قلعه دختر و همچنین حمام‌های دوره اسلامی و بنای بزرگ جنوبی شهر می‌شود نیاز به مرمت فوری دارند. فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس معتقدند، مهمترین آثار بیشاپور دچار فرسایش شده‌اند و نزدیک به ۴ سال است که هیچ گونه فعالیت مرمتی در آن صورت نگرفته است.

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته، این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. 

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود. طی سالهای اخیر همواره بحث ثبت جهانی این شهر تاریخی مطرح بوده اما عوامل مختلفی مانع از تحقق این امر شده است درحال‌حاضر نیز فعالان میراث‌فرهنگی از فرسایش شدید مهمترین بخش‌ها و آثار تاریخی این شهر باستانی خبر می‌دهند. 

«محسن عباسپور» فعال میراث‌فرهنگی استان فارس در این رابطه به CHN می‌گوید:« نزدیک به چهار سال از آخرین فصل مرمت در مجموعه تاریخی بیشاپور می‌گذرد و با اینکه بخش های مختلفی از این مجموعه تاریخی به دلیل وجود عوامل مختلف فرسایشی، نیاز مبرمی به مرمت و استحکام بخشی دارند، با این وجود متأسفانه شاهدیم که عملاً هیچ اقدامی در این خصوص صورت نمی گیرد».

او می‌گوید: اکثر بناهای شهر تاریخی بیشاپور به دلیل دارا بودن دیوارهای گچی، نسبت به بناهای تاریخی سنگی با فرسایش عمده تری مواجه هستند و این مورد را به راحتی می توان با مشاهده ی تصاویر مقایسه ای بناها در دوره های مختلف زمانی متوجه شد. 

در حال حاضر به ویژه در قسمت‌های تالار تشریفات، ایوان موزاییک، قلعه دختر و همچنین حمام های دوره ی اسلامی و بنای بزرگ جنوبی شهر، بیش از همه نیاز به عملیات مرمت و استحکام بخشی به چشم می خورد. البته مطمنا در بخش های متعدد و سایر آثار پراکنده در مجموعه نیز نیازهای مرمتی به وضوح مشاهده می شود.

 به‌گفته عباسپور، آنچه در این میان تعجب برانگیز است اینست که سازمان میراث فرهنگی علیرغم مشاهده فشار فرسایشی که بر مجموعه  1700ساله بیشاپور وجود دارد، علاوه بر ناکافی بودن بخش عمده ای از عملیات های مرمتی سال های گذشته، طی حداقل چهار سال اخیر هیچگونه اقدام مرمتی جهت جلوگیری از اثرات فرسایش در این مجموعه نداشته‌اند. در حال حاضر نیز به دلیل انفعال کامل پایگاه پژوهشی این شهر، به نظر نمی رسد حتی برنامه مرمتی کوتاه مدت برای این مجموعه تاریخی وجود داشته باشد.

  این در حالی است که بارها اعلام شده مجموعه بیشاپور در فهرست آثار و محوطه‌هایی قرار دارد که می تواند در فهرست آثار جهانی قرار گیرد. این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، اگر میراث فرهنگی واقعاً به ثبت جهانی این شهر و حفظ آن اعتقاد دارد، بهتر است هرچه سریعتر برنامه ای مدون و علمی برای مرمت و استحکام بخشی بناهای این شهر را در اولویت کاری خود قرار دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبداله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
0
2
ایکاش فکری هم به حال و روز اسفبار کاروانسرای زیبای صفوی کمارج شمالی میشد که برجهای آن در حال فرو ریختن است و هیچ مسولی هم جوابگو نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷