پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
سال هاست که پرآبی برای تالاب پریشان کازرون فارس رویاست ، رویایی که پیش از پدیده خشکسالی باران آن را تعبیر می کرد اما اینک کلید تعبیراین رویا در اختیار سد نرگسی است اما کمبود اعتبار برای پایان این سد ، سدی مقابل پایان گرفتن رنج پریشانی تالاب پریشان است.

سال هاست که پرآبی برای تالاب پریشان کازرون فارس رویاست ، رویایی که پیش از پدیده خشکسالی باران آن را تعبیر می کرد اما اینک کلید تعبیراین رویا در اختیار سد نرگسی است اما کمبود اعتبار برای پایان این سد ، سدی مقابل پایان گرفتن رنج پریشانی تالاب پریشان است.

یکی از اهداف اصلی احداث سد نرگسی انتقال آب به دریاچه پریشان و رها ساختن آن از خشکیدگی است و در این مورد رییس اداره محیط زیست شهرستان کازرون این گونه اظهار نظر کرد:اتمام عملیات سد نرگسی این شهرستان و انتقال آب از این سد به تالاب بین المللی پریشان کازرون راهی برای رهایی این تالاب از خشکیدگی و خشکسالی است.

جمال خدا پرست ، در گفت و گو با ایرنا افزود:متاسفانه این تالاب مدتی است که کاملا خشک شده است واز11 چشمه اطراف آن تنها دو چشمه معروف به ˈگپˈ وˈجمشیدی ˈ با آبدهی بسیار اندک فعال است و مابقی چشمه ها خشک شده است .

وی افزود:امیدواریم با تلاش همه جانبه مسوولان شهرستان کازرون با تامین اعتبار لازم برای به پایان رسیدن عملیات احداث سد نرگسی کازرون اقدام شود و شاهد انتقال آب از این سد به تالاب پریشان باشیم.

خداپرست گفت:اداره محیط زیست شهرستان کازرون برای حفاظت از بازماندگان آبزیان این تالاب،حوضچه هایی ژنتیکی اطراف آن احداث کرده است .

رییس اداره محیط زیست شهرستان کازرون ادامه داد:این تالاب بین المللی تا قبل از صدور سند مالکیت ، هویتی نداشت و درسال 92 با همکاری دادستان، نیروی انتظامی، فرمانداری و منابع طبیعی این شهرستان با خارج کردن یکهزار و 85 هکتاراز اراضی حاشیه این تالاب از دست متصرفان سودجو پس از گذشت 40 سال تحولی تاریخی در موقعیت این تالاب به وجود آمد.

نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی هم گفت :عملیات احداث سد نرگسی از سال 89 در بخش جره وبالاده کازرون و با هدف آبیاری بخش عمده ای ازاراضی کشاورزی این بخش وانتقال آب به تالاب پریشان آغاز شد .

شاهین محمد صادقی بدون اشاره به رقم مشخصی افزود:به سبب کمبود اعتبار، عملیات اجرایی این سد کند شد اما با پیگیری های انجام شده وتخصیص اعتبارساخت این پروژه پی گرفته شد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را 30 درصد بیان کرد و گفت: تاکنون 400 میلیارد ریال برای احداث این سد هزینه شد .

این نماینده مجلس ادامه داد:اگر درتخصیص اعتبارات دولتی شتاب بیشتری صورت گیرد این سد تا دو سال آینده به اتمام خواهد رسید و با بهره برداری از آن علاوه برتامین آب کشاورزی این منطقه ، تالاب خشکیده پریشان کازرون هم به صورت کامل احیا خواهد شد .

مدیرعامل آب منطقه ای فارس هم در این مورد بیان داشت:این سد که بر روی رودخانه جره کازرون احداث می شود ظرفیت ذخیره 113 میلیون متر مکعب آب را دارد که این میزان تا 230 میلیون متر مکعب قابل افزایش است.

حیدر دهقانی اظهار کرد: با اتمام این سد سالانه آب 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه جره وبالاده تامین خواهد شد و افزون براین 10 میلیون متر مکعب آب به تالاب پریشان انتقال خواهد یافت .

مجری طرح احداث سد نرگسی کازرون هم بیان کرد:طبق قرارداد موجود این سد باید پس از آغاز عملیات احداث آن در سال 89 ظرف مدت پنج سال به اتمام می رسید لیکن به دلیل کمبود اعتبار تا کنون فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داسته است.

عبدالصمد موسوی افزود:ارتفاع این سد 80 متر وطول تاج آن 650 متر و اعتبار مورد نیازتا اتمام این سد 140 میلیاردتومان است .

دریاچه پریشان یا فامور کازرون با وسعت حدود 43 کیلومترمربع در15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار داد. نام این دریاچه از کوه فامور، در شمال شرقی آن گرفته شده است.

آب این دریاچه که در زمان پرآبی پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجردر فصل زمستان است به سبب خشکسالی های پی درپی چند سال اخیر و همچنین حفر چاه های غیرمجاز در اطراف آن به شدت رو به کاهش گذاشته است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹