پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
دفن اموات از سالهای پیش تاکنون در جوار شهر تاریخی بیشاپور شهرستان کازرون باعث شده که منظر این شهر ساسانی را نامناسب جلوه بدهد و فعالان میراث فرهنگی نیز تاکید دارند که باید وضعیت منظر این شهر تاریخی ساماندهی شود.

دفن اموات از سالهای پیش تاکنون در جوار شهر تاریخی بیشاپور شهرستان کازرون باعث شده که منظر این شهر ساسانی را نامناسب جلوه بدهد و فعالان میراث فرهنگی نیز تاکید دارند که باید وضعیت منظر این شهر تاریخی ساماندهی شود.

به گزارش کازرون نما، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب می شده است ضمن اینکه دارای اهمیت ارتباطی  نیز بوده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

شهر بیشاپور اگرچه در انتظار ثبت در میراث جهانی است اما برخی از شاخصه هایی که باید برای تحقق این امر فراهم شود هنوز برای این شهر دوره ساسانی محقق نشده است.

مشکلاتی نظیر کاوشهای نصفه نیم کاره، آسیبهایی که بناهای این شهر وارد شده و... ازجمله مواردی است که این شهر را همچنان در انتظار ثبت جهانی قرار داده است.

علاوه بر اینها دوستداران میراث فرهنگی شهرستان کازرون طی سالهای اخیر تاکید دارند که دفن اموات در جوار این شهر تاریخی منظر بیشاپور را تحت تاثیر قرار داده و در این خصوص باید اقدمات لازم را صورت داد.

عضو شورای هم اندیشان جوان در این خصوص به مهر گفت: با آنکه در حال حاضر شهر تاریخی بیشاپور از مشکلات مرمتی و مطالعاتی رنج می برد اما طی سالهای گذشته، با ورود دادستان و دادگستری شهرستان کازرون به چالشهای مرتبط با این محوطه تاریخی، نگرانیهای مربوط به مباحث حفاظتی و کنترلی پیرامون این شهر باستانی تا حدودی کمتر شده است.

محسن عباسپور افزود: یکی از مشکلات عدیده ای که بیشاپور در حال حاضر با آن مواجه است دفن اموات مربوط به روستاهای جنوبی این شهر باستانی در محدوده آثار تاریخی است که متأسفانه بعضا بر روی این مقبره ها شاهد ساخت آلاچیق ها و بناهایی نیز هستیم که چه به لحاظ منظر و چه به لحاظ ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی مشکلاتی را برای بیشاپور در پی داشته است.

وی اظهار داشت: در تازه ترین رسیدگی به پرونده های مرتبط با این دست از تخلفها با ورود دادستانی کازرون و صدور کیفرخواست برای سازنده یکی از آلاچیقهای ساخته شده بر روی یکی از قبرهای موجود در محوطه شهر بیشاپور، دادگستری کازرون نیز با صدور حکمی هم رفع آثار تخلف و هم حبس تعلیقی برای فرد خاطی در نظر گرفته است.

عضو شورای هم اندیشان جوان ادامه داد: گرچه ما همواره امیدورایم مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وعده های سالیان گذشته خود جامه عمل پوشانده و با مذاکره مستقیم با اهالی این روستاها و بسترسازی اصولی که متکی به مطالعات مردم شناسی و جامعه شناسی باشد، بتوانند امکان دفن اموات را در محلی دیگر فراهم آورند، اما بدون شک تا تحقق این روند که واقعاً با وضعیت نامناسب فعلی بیشاپور مشخص نیست چه زمانی به سرانجام برسد، حضور دادستانی و دادگستری شهرستان کازرون، نقطه امیدی برای کاهش جرایمی از این دست است.

عباسپور بیان کرد: امواتی که در بیشاپور دفن می شوند عموما متعلق به دو روستای جنوبی و غربی شهر تاریخی بیشاپور هستند که از سالیان گذشته در محوطه ای واقع در منتهی الیه جنوبی این شهر و در فاصله نزدیکی از دو بنای چارطاقی و همچنین بنای بزرگ دوره اسلامی شهر تاریخی بیشاپور دفن می شده اند.

عضو شورای هم اندیشان جوان افزود: مطمنا اقدام زیرساختی در خصوص تغییر محل دفن اموات نیاز به مطالعات مردم شناسی و جامعه شناسی دارد تا با فرهنگ سازی مناسب در سطح این روستاها هم مجموعه بیشاپور شاهد تداوم روند فعلی نباشد و هم تغییر محل با رضایت اهالی صورت گیرد.

عباسپور اظهار داشت: البته تمامی اینها منوط به آن است که نهادهای مسئول فکری اساسی برای بیرون راندن مدیریت مجموعه بیشاپور از رخوت فعلی کنند.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صالونی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
0
سلام
با خرید یه زمین برای قبرستان روستای اسلام اباد جلو این کار بگیرید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹