پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷
در دانشگاه تربيت مدرس
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: نتايج يك تحقيق در دانشگاه تربيت مدرس نشان داد كه مي‌توان مورفولوژي‌هاي به وجود آمده در حين فرايند را كه تاثير مستقيم بر خواص نهايي محصول توليد شده دارد، پيش‌بيني و كنترل كرد.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آميخته كاري پليمرها ، روشي اقتصادي براي تهيه مواد پليمري جديد است و اين روش ، آسانتر، سريعترو ارزانتر از سنتز مواد است، اغلب آميخته‌هاي تهيه شده امتزاج ناپذير بوده و امكان تشكيل مورفولوژي‌هاي گوناگون از جمله قطره، ماتريس، ليفچه‌اي، لايه‌اي و به هم پيوسته را داراست، از طرفي رفتار رئولوژيكي و خواص آميخته‌ها به شدت تحت كنترل مورفولوژي‌ قرار دارد.
اگر چه انجام آزمون‌هاي رئولوژيكي در ناحيه خطي ، ابزاري مفيد براي دستيابي به اطلاعات جالب در مورد خواص مورفولوژيكي و رئولوژيكي اوليه آميخته‌ها هستد اما نمي‌توانند براي تغيير شكل‌هاي بزرگ كه در حين فرايند مواد با آنها مواجه مي شويم، پاسخگو باشند. در فرايندهاي صنعتي مورفولوژيكي آميخته‌ها تغيير كرده و اندازه‌گيري رئولوژيكي در اين حالت مربوط به شرايط اوليه مواد نبوده و تصويري از خواص آميخته‌ها در حين جريان است.
زهرا كردجزي، كارشناس ارشد مهندسي پليمردر خصوص ضرورت انجام اين تحقيق و نقش آن در صنعت، افزود: پيش‌بيني و كمي كردن رابطه بين مورفولوژي‌ و رفتار رئولوژيكي ، براي ارزيابي و كنترل پارامترهاي مربوط به بهينه سازي شرايط فرايند آميخته‌ها در صنعت امري ضروري است. از سويي آميخته هاي پليمري خريداري شده، مورفولوژي‌ فازي خاص خود و در نتيجه خواص مربوط به آن مورفولوژي‌ را داراست.
وي ادامه داد: زماني كه آميخته‌ها در صنعت براي توليد محصول نهايي تحت فرايند مجدد (اكستروژن ، قالب گيري تزريقي ، فيلم دمشي و ...) قرار مي‌گيرند ، حفظ خواص مطلوب اوليه و جلوگيري از افت خواص همواره مورد توجه است. بنابراين تبيين رابطه اين ريزساختار آميخته هندسه جريان و تاريخچه تغيير شكل اعمال شده از اهميت بسزايي برخوردار است.
كردجزي در تشريح اهداف طرح گفت: هدف اصلي در اين تحقيق ، مطالعه رفتار رئولوژيكي آميخته‌هاي پليمري و تبيين ارتباط آن با مورفولوژي‌ آميخته ها بوده تا بتوان پيش از ورود آميخته مورد نظر به صنعت، رفتار آن را تحت جريان‌هاي متفاوت تااندازه‌اي ، پيش‌بيني كرد. بدين ترتيب با انجام آزمون‌هاي رئولوژيكي پايه در آزمايشگاه و مشخص بودن ارتباط با ريز ساختار و خواص نهايي ، مي‌توان شرايط دمايي و هندسه جريان را به گونه‌اي مطلوب، طراحي كرد.
وي افزود: در اين مطالعه، آميخته پلي پروپيلن (PP) و پلي اتيلن ترفتالات (PET) به صورت سازگار شده با سازگاركننده‌هاي مختلف انتخاب شده است و همان طور كه عنوان شد، ارتباط بين نتايج آزمون‌هاي رئولوژيكي و ريز ساختارها آميخته ها تحت شرايط متفاوت جريان به دست آمد.
به گفته وي هر يك از سازگار كننده‌ها، تاثيري خاص در رفتار رئولوژيكي و ريز ساختار آميخته تحت جريان و پس از توقف آن داشته و خواص ويژه‌اي به آميخته مورد مطالعه مي‌دهد.
كردجزي در پايان خاطر نشان كرد: همان طور كه مي دانيم ، مشكلات مربوط به پديده‌هاي الاستيك از جمله تورم حديده در توليد قطعه اي با ابعاد مشخص ، همواره مساله ساز است كه با اين وجود در آينده اميد است كه بتوان با استفاده از نتايج اين تحقيق و گسترش آن، چنين پديده‌هايي را به نحوي مطلوب كنترل كرد و با انجام مطالعات آزمايشگاهي قبل از ورود به صنعت، مشكلات فرايندي را بر طرف كرده و گامي مهم در پيشبرد اهداف صنعتي با صرف وقت و هزينه كمتر برداشت.
گفتني است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر نادره گلشن ابراهيمي در دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸