پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
علل خشکیدگی جنگل‌های دشت برم در استان فارس طی نشستی با حضور مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی استان بررسی و در خصوص اتخاذ راهکارهایی برای حل این مشکل، هم‌اندیشی شد.

علل خشکیدگی جنگل‌های دشت برم در استان فارس طی نشستی با حضور مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی استان بررسی و در خصوص اتخاذ راهکارهایی برای حل این مشکل، هم‌اندیشی شد.

به گزارش کازرون نما، معاون فنی حفاظت از محیط زیست استان فارس، سوسک چوب‌خوار، آفت‌های درختان بلوط و عوامل انسانی را در بروز خشکیدن جنگل‌ دشت‌برم موثر دانست.

علی جواهری با ارائه گزارشی از اقدامات احیائی برای کنترل بیماری بلوط و آفت سوسک چوب‌خوار در جنگل‌های دشت برم کازرون،‌ طرح‌ها و مطالعات انجام شده را معرفی و اضافه کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که در کنار عوامل انسانی و طبیعی همچون زراعت زیراشکوب و چرای بی رویه دام‌ها، تغییر اقلیم و کاهش بارندگی نقش موثری در به وجود آمدن این آفات دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این نشست ضمن بیان چالش‌ها و موانع ساختاری و قانونی موجود در خصوص روابط و اهرم‌های قانونی محیط زیست و منابع طبیعی در راستای تحقق اهداف این دو نهاد، گفت: کار در عرصه منابع طبیعی با توجه به کاستی‌ها و تخریب‌های انجام شده، دشوار بوده و به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

محمدکاظم بردبار گفت: محیط زیست و منابع طبیعی همواره در معرض تهدید، تخریب و تجاوز افراد، نهادها و سازمان‌های مختلف بوده است، چرا که هنوز نه تنها عموم مردم بلکه برخی مسئولان نیز به اهمیت و ارزش محیط زیست و میراث طبیعی کم توجهند، ضرورتی که کارشناسان و دلسوزان محیط زیست و منابع طبیعی بارها بارها از آن یاد کرده‌اند.

بردبار با تاکید برنگاه واقع بینانه مسئولان به منابع طبیعی،‌ تصریح کرد: مرگ تدریجی اکوسیستم‌های طبیعی از جمله خشک شدن دریاچه پریشان، اتفاق کوچکی نیست، چرا که با این روند زنجیره اکوسیستم قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه راس سوم مثلث طبیعت در کنار اضلاع محیط زیست و منابع طبیعی اهرم های قانونی دولت است، اظهارکرد: می بایست نگاه اجتماعی دولت به منابع طبیعی رویکردی محافظتی و طبیعت محور باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز با اشاره به پیشنهاد الحاق و ادغام موضوع خشکیدگی جنگل‌های دشت برم به کمیته استانی طرح مدیریت جامع تالاب پریشان به صورت مستقل، گفت: با همکاری مستمر می‌توان مشکلات موجود در دشت‌برم را مرتفع کرد.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی لزوم عضویت منابع طبیعی در شورای برنامه ریزی توسعه کشاورزی استان را یادآور و تصریح کرد: متاسفانه منابع طبیعی همواره به دلیل زیرمجموعه قرار گرفتن دستگاه دیگری نتوانسته مستقل عمل کند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست دردهای مشترکی دارند و با قاطعیت می توان بر این موضوع صحه گذاشت که دلسوزی برای این دو نهاد پیدا نمی‌شود، مگر آنکه منافعی در میان باشد.

ابراهیمی‌کارنامی گفت: باید حاکمیت و اقتدار منابع طبیعی را حفظ کرد تا بتوان به نجات دشت برم و هفت برم وتالاب پریشان امیدوار بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰