پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۵
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور با بي تاثير دانستن بحران‌هاي آمريكا بر كشورمان، تصريح كرد: ايران يك جزيره با ثبات در جهان است
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور سه‌شنبه شب در گفتگوي مستقيم تلويزيوني با مردم سخن گفت.
* رشدهاي بادكنكي نظام اقتصادي غرب
وي در اين گفتگو كه از شبكه اول سيما پخش شد، درباره اجلاس اخير اقتصادي در قطر كه خود نيز در آن شركت داشت، گفت: در آن اجلاس در چندين سخنراني كه گوش داديم، 2 نكته مشهود بود و به طور آشكار روي آن تأكيد مي‌شد؛ يكي اينكه با اجراي توصيه‌هاي كارشناسان بين‌المللي وضع‌مان بدتر شده و نكته دوم هم مي‌گفتند كه ما مأيوس هستيم؛ ما در ايران مي‌گوييم كه نبايد غربي‌ها مشكل اقتصادي خود را به ديگران منتقل كنند.
رئيس جمهور افزود: مشكل آنها از آنجا ناشي شد كه نظام اقتصادي آنها ربوي است و رشدهاي بادكنكي و كاذب دارند و الان هم به دنبال آن هستند با فشار و تهديد از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ميليونها دلار پول بگيرند.
* بن بست، سرنوشت اقتصاد سرمايه‌داري
حمدي‌نژاد در خصوص بحران مالي حاكم بر جهان نيز گفت: بلوك غرب و سرمايه‌داري به طور كامل دچار بحران بي‌سابقه‌اي شده و مديران و تئوري‌پردازان آنها هم فقط از يأس صحبت مي‌كنند و كمترين مدتي كه براي رفع شدن اين بحران در نظر مي‌گيرند، 3 سال است و برخي نيز مي‌گويند 5 يا 6 سال اين امر طول مي‌كشد.
وي افزود: شكل ظاهري اين بحران اين است كه بانك‌ها به اقشاري كه اعتبار لازم را نداشتند، وام خريد مسكن دادند تا ايجاد اشتغال كنند كه اين وام‌ها را به بانك‌هاي بزرگ فروختند و بعد وارد بورس شد و ارزش روز ملك كمتر از بدهي به بانكها شد و در نهايت به بخش توليد و اقتصاد آنها كشيده شد.
احمدي نژاد با بيان اينكه اين بحران به كساني كه اقتصاد خود را با آنها گره زده بودند كشيده شد، گفت: باطن اين ماجرا به ويژگي‌هاي اقتصاد سرمايه‌داري بر مي‌گردد كه بايد آن را خوب بشناسيم و از سرنوشتي كه اين مكتب اقتصادي دچار آن شد، بايد تجربه بياندوزيم.
وي ادامه داد: در مقطعي اقتصاد سوسياليستي به پايان راه رسيد امروز هم همان سرنوشت گريبان‌گير اقتصاد سرمايه‌داري است.
* از در فشار بودن مردم اروپا و آمريكا خوشحال نيستيم
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه برخي‌ها مي‌گويند اين بحران ها هر چند سال يك بار طبيعي است و رفع مي‌شود، اظهار داشت: بحران‌هاي قبلي آنها عمق كمتري داشتند و جنس متفاوتي داشت و اگر اين بحران هم مثل قبلي ها بود، براي آن راه حل داشتند؛ اما اصولاً اقتصاد سرمايه‌داري به معناي اصالت سود است و آنها فكر مي‌كنند آدم براي حداكثر لذت فردي خلق شده و هر مانعي را در برابر اين لذت و سود اقتصادي كنار مي‌زنند و عدالت، اخلاق و حلال و حرام را كنار گذاشتند؛ در چنين اقتصادي تبعيض و ايجاد فقير و غني و كشورهاي برخوردار و ضعيف طبيعتا به وجود مي‌آيند.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي ديگر اقتصاد سرمايه‌داري گفت: پايه اقتصاد آنها بر ربا بود و عده‌اي فقط بهره پولشان را مي‌بردند و چون اساس براي آنها بر سود است، قانوني بر آن حاكم نبود و حتي هنوز معلوم نيست بانك مركزي آمريكا چقدر دلار تقلبي تزريق كرده است؛ حتي آنها كوشيدند به واسطه برخي مراكز جهاني مشكلات خود را به ديگران منتقل كنند و هم ثروت كشورها را ببرند.
احمدي نژاد سرنوشت اقتصاد سرمايه‌داري را بن بست دانست و افزود: در چنين اقتصادي، اقتصاد جهاني به نقطه‌اي مي‌رسد كه اسكناس‌هاي بدون پشتوانه را ديگر جذب نمي‌كند، ضمن اينكه وقتي مردم اعتمادشان را از دست بدهند، ديگر كاري نمي‌توان كرد.
وي تصريح كرد: ما از در فشار بودن مردم اروپا و آمريكا خوشحال نيستيم، اما چون آن انديشه به پايان راهش رسيده خوشحاليم كه مي‌بينيم خيلي از انديشمندان گفته‌اند كه اين پايان راه اقتصاد سرمايه‌داري است؛ اگر قرار بود اين بحران حل شود، با آن مبالغ كلان مي‌توانستند اين بحران را جمع كنند.
رئیس جمهور خاطرنشان كرد: اقتصاد آمريكا قبل از جنگ عراق در آستانه فروپاشي بود اما جنگ عراق يك مرهمي بود اما وقتي خواستند درمان كنند، بحران تشديد شد.
* طراحان سناريوي بمبئي بعد از هند، سراغ چين خواهند رفت
احمدي‌نژاد در ادامه سخنانش در پاسخ به سؤالي درخصوص حوادث اخير در شهر بمبئي هند و تأثيرات آن بر مناسبات جهاني، ضمن تروريستي خواندن حوادث اخير در هند، گفت: امروز شاهد وقوع دو اتفاق در سطح دنيا هستيم كه يكي از آنها ادامه همان جريانات پس از يازده سپتامبر است كه به منظور گسترش ناتو در منطقه صورت مي‌گيرد و من در سازمان ملل نيز گفتم كه هدف از فشار بر افغانستان، هند و چين است چرا كه حضور آنها در افغانستان نه تنها هيچ فايده‌اي برايشان ندارد بلكه با اين كار تنها هزينه‌هاي خود را بالا مي‌برند.
وي افغانستان را پايگاهي براي اشغالگران دانست كه فلش آن به سمت هند و چين است و تأكيد كرد: طراحان اين سناريو بعد از قضيه هند به سراغ چين نيز خواهند رفت.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه‌ حوادث اخير هند را دستاويزي براي ايجاد تنش بين اين كشور با پاكستان قرار دادند، افزود:‌ قطعاً اين حوادث توسط كساني در خارج از منطقه طراحي مي‌شود والا افرادي كه در اين منطقه حضور دارند، هيچگاه دست به چنين كاري نخواهند زد و اين همان ادامه خط يازده سپتامبر است.
رئيس جمهور اظهار داشت: اتفاق جديد ديگري كه شاهد آن هستيم بحران اقتصادي در آمريكا است كه به زودي به بحران اجتماعي تبديل خواهد شد.
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه موضوع بيكاري در ايران با كشوري مانند آمريكا تفاوت فاحشي دارد، گفت:‌ اين بحران اجتماعي نيز به زودي به بحران سياسي در آمريكا تبديل خواهد شد و اين همان مسئله‌اي است كه امروز شاهد آن هستيم.
وي بحران‌هاي آمريكا بر ايران را بي‌تأثير دانست و گفت: ايران يك جزيره باثبات در دنياست، اما اين موضوع قطعاً مسئوليت‌هاي ما را سنگين‌تر خواهد كرد و امروز شاهديم كه نظام سياسي، اقتصادي و فرهنگي غرب به بن‌بست رسيده است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: امروز وقت آن است كه ملت ايران در صحنه حضور يابد و نظام فكري، اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود را به منظور دستيابي به صلح جهاني و ريشه‌كن كردن مشكلات، به دنيا عرضه كند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷