پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
گزارشي از صف آرایی‌های انتخاباتی در چهارمین دوره انتخابات شوراي شهر كازرون
آغاز ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کازرون اما، نتیجه‌ای جز سردرگمی و بهت برای هر دو جناح سیاسی شهرستان نداشت. لیست افراد شرکت کننده در انتخابات اخير حاكي از آن است كه در اين دوره مي‌بايست بيش از هر چيز شاهد حضور جدی و گسترده‌ي افراد مستقل، تحصيل‌كرده و جوان در رقابت‌هاي انتخاباتي باشيم.

با آغاز ثبت نام از کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا بخشی از مهم‌ترین اتفاق اجتماعی سال 1392 در شرف روی دادن است. اتفاقی که بيم آن مي‌رود تا به واسطه‌ی همزمانی با انتخابات مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری در حاشیه قرار گیرد.

انتخابات شورای شهر اما در کازرون، داستان دیگری دارد. مردم کازرون این روزها با برپایی مقدمات انتخابات، پایان شورایی را به نظاره مي‌نشینند که از پرحاشیه‌ترین شوراهای شهر کازرون بوده است. انتخاب شش رئيس، سه شهردار و دو سرپرست در کنار استعفای دو عضو مستقل آن و جایگزینی دو عضو دیگر در کنار مسائل فراوان ریز و درشت در این شش سال، نمونه‌اي از حواشی اين شوراست. شاید بر همین اساس باشد که می‌توان فضای کنونی گروه های سیاسی مشارکت کننده در این انتخابات را انتظار توأم با تردید دانست. بررسی اقدامات این گروه‌ها بی‌گمان ما را در قبول و یا رد این انگاره کمک خواهد کرد.

اصولگرایان:

دوره‌ي پيشين انتخابات شورای اسلامی شهر کازرون (دوره سوم) برای اصولگرایان دارای تجربه‌ای جدید از کار تشکیلاتی بود. این بخش از فعالان سیاسی با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداها به یک باره خود را با لیستی از کاندیداها یافتند که توسط طیف جوان اصولگرایان تنظیم شده بود. لیستی که با آن که برخی از مطالبات راست سنتی – که در فضای سیاسی کازرون به مؤتلفه شناخته می‌شوند- را برآورده نمی‌کرد لکن به نحوی تنظیم شده‌بود که نمی‌شد کلیت آن را زیر سوال برد.بر همین اساس مؤتلفه تن به تمکین در مقابل اراده جوانان داد تا «ائتلاف مهر» به ائتلاف اصولگرایان تبدیل شود. انتخابات برگزار شد و از این ائتلاف، دو نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند و مابقی اعضای شورا را افراد مستقل تشکیل دادند اما در آخرين سال از عمر شورای سوم شهر كازرون تعداد اعضای این ائتلاف به سه نفر رسید.

تجربه‌ی انتخابات گذشته سبب شد تا اصولگرايان براي شرکت در انتخابات پیش‌رو، به تکرار آن تجربه دست بزنند و از مدتها قبل مذاکرات و جلسات خود را براي تهيه‌ي ليستي از نامزدهاي مورد نظر خود، آغاز كنند تا بهترین انتخاب و کمترین اشتباه را در مسیر خود طی نمایند.

از دیگر سو اما جمعی از فعالان فرهنگی مساجد کازرون نیز با رصد شرایط، با علم به این که از شانس کمتری جهت قرار گرفتن در لیست گروه‌های سیاسی کازرون برخوردار هستند، تلاش هایی را جهت شناسایی افرادی که هم جوان باشند و هم حوزه مطالعاتی و تخصص دانشگاهی‌شان مرتبط با مسائل شهری باشد را انجام دادند و درصدد بودند تا ائتلافی ديگر را رقم بزنند.

مسیر برگزاری جلسات مختلف اما نتیجه‌‌ی چنداني نداشت زيرا افرادي كه مورد اجماع گروه‌های مختلف اصولگرا قرار داشتند؛ حاضر به پذیرش کاندیداتوری نشدند و بر همین اساس، هیچ‌کدام از گروه‌هاي مذكور موفق به تشکیل ائتلاف نشدند.

در این میان شنیده ها اما، از تلاش شاهین محمدصادقی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی که از مدت‌ها قبل تلاش تبلیغاتی خود را برای رياست جمهوري دکتر علی‌اکبر ولایتی آغاز نموده بود و در اين راستا به ریاست ستاد انتخاباتی ولایتی نيز منصوب شد، در بخش‌ها و روستاهای کازرون با محوریت یکی از نزدیکان خود جهت تشکیل لیست‌ها و ائتلاف های متفاوتی اقدام نمود تا از این راه ضمن دستیابی به بخش عمده‌ای از شوراهای شهر و روستا، از این بدنه جهت استفاده و خط دهی انتخابات ریاست جمهوری نيز بپردازد. کاری که خطرات بالقوه‌ای را در جهت قومی و قبیله ای کردن فضای انتخابات ریاست جمهوری در بر دارد. اما تاکنون از میزان، نحوه و افراد مورد نظر وی اطلاع دقیقی به ما نرسیده است.

اصلاح‌طلبان:

اصلاح طلبان نیز در انتخابات پیشین شورای شهر حضوری ائتلافی داشتند. ائتلاف شهر سبز که با ۵ نفر به انتخابات وارد شده بود و در ایام تبلیغات انتخاباتی از آن رونمایی گردیده بود. این ائتلاف با حضور چهره هایی معتدل و بعضاً با سابقه عضویت در شورای شهر، سودای تصاحب صندلی‌های شورای شهر را در سر می‌پروراندند لکن نتیجه انتخابات منجر به عدم راهیابی اعضای این ائتلاف به شورای سوم شد؛ البته يكي از اعضاي اين ائتلاف در آخرین سال حيات شورای سوم (پس از استعفای خانم بهدخت مصلایی پور)، به عنوان عضو علی البدل دوم شورای شهر به اين شورا راه یافت.

شنیده‌های انتخاباتی حول محور انتخابات چهارم شوراهای شهر و روستا نیز حکایت از تلاش نيروهاي اصلاح طلب براي شكل‌دهي ائتلافي جديد متشکل از برخي چهره‌های قدیمی این جناح سیاسی در کازرون به گوش مي‌رسيد. اخبار دیگری نیز به تهیه‌ی لیستی با محوریت برخي اعضای ائتلاف شهرسبز در انتخابات شورای سوم در کنار برخی از جوانان این جناح سیاسی حکایت می‌کرد لکن حمایت‌ها و تلاش‌ها در این مورد نیز هم‌چون رقیب به نتیجه‌ای دست نیافت.

**************************

آغاز ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کازرون اما، نتیجه ای جز سردرگمی و بهت برای هر دو جناح سیاسی شهرستان نداشت. لیست افراد شرکت کننده در انتخابات گواهی بر حضور جدی افراد مستقل و عدم توجه چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح طلب و حتی غالب اعضای شورای سوم شهر به این انتخابات بود. امری که در نظرخواهی مردمی کازرون نما از کاربران خود با عملکرد ضعیف و پر حاشیه شورای شهر سوم، عملکرد ضعیف گروه های سیاسی ، هم زمانی با انتخابات ریاست جمهوری، استعفاهای غیر منتظره و ... از دلایل آن یاد شد.

از سوی دیگر،لیست افراد شرکت کننده در انتخابات اخير حاكي از آن است كه در اين دوره مي‌بايست بيش از هر چيز شاهد حضور جدی و گسترده‌ي افراد مستقل، تحصيل‌كرده و جوان در رقابت‌هاي انتخاباتي باشيم. حضوري كه با توجه به سن و تحصيلات نامزدهاي اين دوره از ويژگي‌هايي كاملاً متفاوت با انتخابات گذشته برخوردار خواهد بود.

با اين وجود كم‌رنگ بودن عدم حضور چهره‌های سياسي، آخرین حاشیه انتخابات اخير نيست. اعلام اسامی تأیید صلاحیت شدگان از سوی هیات اجرایی انتخابات و عدم احراز و یا رد صلاحیت47 تن از کاندیداهای شوراهای شهر (در مراكز بخش‌ها) که در میان آن‌ها نام دو تن از اعضای شورای سابق نیز به چشم می‌خورد معادله انتخابات را جالب‌تر نمود. هيأت‌هاي نظارت نيز بنابر آنچه كازرون‌نما پيش‌بيني كرده بود شمار افرادي كه صلاحيت آنها تأييد نشده بود را به 55 نفر رساند.

اکنون اما گروه‌های سیاسی با شرايطي روبرو هستند كه علي‌رغم وجود نامزدهاي متعدد جوان و تحصيل‌كرده، تکمیل یک لیست 9 نفره برای آنها كار چندان آساني نيست؛ شنیده‌های انتخاباتی اما از تلاش مؤتلفه اسلامی کازرون جهت ارایه لیست انتخاباتی حکایت می کرد که همراه با نفی برخی از چهره های جدید و جوان حاضر در انتخابات شده بود؛ امری که موجبات تشکیل ائتلاف جدید را در فضای اصولگرایان فراهم نموده‌است. بر اساس همین شنیده ها ائتلاف تشکیل شده از جانب حزب موتلفه اسلامی در کازرون متشکل از آقایان "علی‌اکبر فرشته‌حکمت، جبار جهانبخشی، هوشنگ مرحمتی، عبدالرضا یزدانی، محمدامین مهرورز، سیدعبداله مکی، حمیدرضا شهیدان و خانم پروانه رحیمی" بوده و ائتلاف جوانان اصولگرا نیز از آقایان "علی‌اکبر فرشته‌حکمت، جبار جهانبخشی، عبدالرضا یزدانی، محمدامین مهرورز، رضا زالزاده، ابوالقاسم داوودی‌نژاد، کاظم حمیده و خانم سیده‌زهرا سجادی" تشکیل یافته است.

ماجرای اصلاح طلبان نیز به نحو دیگری است. با این که شاید در میان افراد شرکت کننده در این انتخابات نام برخی از افراد با سابقه اصلاح‌طلبی به چشم بخورد اما تأييد صلاحيت شاخص‌ترين نامزد اصلاح طلبان علي‌رغم تلاش امام جمعه و نماينده‌ي شهر براي تاييد صلاحيت وي، در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.به هر حال اصلاح طلبان در بهترين حالت مي‌بايست ابتدا به شناسايي و سپس به بستن ليستي از نامزدهاي جواني كه داراي گرايش فكري به آنها هستند اقدام كنند.

ائتلاف‌هاي ديگري كه احتمال شكل‌گيري آنها بسيار زياد است، مربوط به افراد مستقلي است كه براي رقابت در اين دوره حضور يافته‌اند. ائتلاف‌هايي كه از دو نفر تا 9 نفر را ممكن است شامل شود.

در انتها آن‌چه در تحلیل فضای کلی انتخابات و کنش‌های انتخاباتی موجود جلب توجه می‌کند ائتلاف‌هایی است که وجه مشترک‌شان حضور و بروز چهره‌هایی غالبا سلبی - که در شرایط عادی تحت هیچ شرایطی انتخاب گروه های سیاسی نبودند - و ناقص‌بودن آن‌هاست. باید بود و دید مردم به عنوان تصمیم گیرندگان نهایی چه سرنوشتی را برای صاحبان 4 سال آینده صندلی‌های شَلجَمی شورای شهر رقم خواهند زد و چه کسانی را برخواهند کشید.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
صحرابان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
3
3
شباهت عجیبی بین سیاسیون سنتی اصولگرا در تهران و کازرون در این دوره این است که آقایان اصولگرا با محوریت باهنر به دنبال احراز صلاحیت آقای محسن هاشمی رفسنجانی هستند و در کازرون هم به دنبال احراز صلاحیت سرلیست اصلاح طلبان!!!!!!!!!!
آزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
5
3
آقای امام جمعه و اصولگرایان محترم
1. چرا به جای پیگیری احراز صلاحیت فردی خاص به دنبال احراز صلاحیت همه افرادی که احراز صلاحیت نشده اند نیستید؟آیا حق الناس آنها بر دوش شما نخواهد افتاد؟!
2. آیا می دانید همین فردی که به دنبال تایید صلاحیت وی هستید چقدر با بسیجیان رئوفانه!!! برخود کرد که شما با او اینچنین برخورد کریمانه می کنید؟ما یادمان نرفته در یکی از سالروزهای فتنه کوی دانشگاه آقازاده های وی شعار نویسی بر علیه نظام و رهبری می کردند و در هنگام جرم دستگیر شدند و پس از بازداشت موقت و آزادی همین آقا رفت و از بسیجی های مظلوم که هیچ پشتوانه مالی و معنوی نداشتند شکایت کرد و تشکیل پرونده جرم برای آنها داد!
چرا آن هنگام به داد بسیجی ها نیامدید!
پس خواهشا تامل کنید که فردای قیامتی هم هست
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
1
4
به نظر میرسد لیست شکست خواهد خورد جالب اینجاست که برخی آقایون لیست اصولگرا برای جذب رای بعد از این که مطمئن شدند از حمایت اصولگرایان، مخفیانه به دیدار افراد نه چندان خوشنام اصلاح طلب رفتند و با عجز و لابه از اونها طلب رای کردند.
اسکندر
|
UNITED STATES
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
1
3
حالا که این بنده خدا بقول شما یک نفر بیشتر نیست شما چه وحشتی از این یک نفر بین 40 نفر دارید ضمن کاملا مشهود است که نویسنده متن خود یکی از همین کاندیداهایی است که در دو لیست آمده ضمنا محض خدا که آقای آزادهخانم !!!ازش نمی ترسی تخریب را در اولین گامهات شروع نکن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
5
5
در مملکتی که از 80نفر ثبت نام کننده 55 نفر رد صلاحیت می شوند فاجعه است
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
کجا از 80 نفر 55 نفر رد شدند؟!
خواب دیدی داداش؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
4
9
اين انتخابات نيست انتصابات است واقعا فكر مي كنيد هنوز در ايران انتخابات وجود دارد زهي خيال چپل
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
توهم فانتزی زدیا!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
5
3
نمیدونم چرا اطلاح طلبی ای که این همه در طول سال زحمت می کشن ثابت کنن مرده و تو جامعه خواهانی نداره و ... چرا یهو دم انتخابات که می رسه می خوان به زور بگن کاندیدا دارن ؟؟؟ تنور انتخابات شما با این چیزا گرم نمیشه .
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
1
3
مشکل کشور ما این است که فرد نمی تواند در خانواده خود مدیریت کند متوهم می شود و کاندیدا می شود حال چه شورای شهر، چه ریاست جمهوری. مجلس باید برای رفع این مشکل قانونی درخور تصویب کند. که برای ثبت نام هم شرایط گذاشته شود. تا برخی دیگر از دوستان متوهم نشوند که ردصلاحیت ها پایه سیاسی دارد. البته درصد کمی از رصد صلاحیت‌ها به دلیل مسائل سیاسی نیز هست.
از همشهریان عزیز تقاضا دارم بدور از احساسات اعلام نظر کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
2
0
ببخشید!تا حالا خانم ها از گفتن سن واقعیشون خودداری میکردن.ظاهرا این موضوع به آقایان هم سرایت کرده.آخه آدم های حسابی کجای دنیا به امثال جبار جهانبخشی و فرشته حکمت و خانم سجادی میگن جوان؟شما پدربزرگ ها کجا؟جوانان اصولگرا کجا؟برید به عبادتتون برسید که سالها به علت مدیریت شایان!از آن غافل ماندید.حرص قدرت چقدر؟تا کی؟تا خاک گور؟کازرون نما خدا وکیلی حذف نکن.دمت گرم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
بعد از مدت ها یه سیری خندیدم
یعنی گل گفتی
جوانان
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
1
0
در ضمن کازرون نما چرا هر چیز را به سیاست خودتان مربوط میکنید شما به عینه و به خدا قسم سیاست زده شده اید در هوا و هوس سیاست غرق شده اید. اگر خودتان را بسیجی و پیرو رهبر کبیر میدانید چرا در افکار الکی و اشتباه گو شده اید اگر اطاعت از رهبر دانشمند دارید ایشان میگن نباید سیاست زده باشید. چرا سعی دارید شوراشهر را سیاسی میکنید کی گفته شورا سیاسیه؟ اگر سیاسی بود حضرت آقا از جنبه سیاست در آن حرف میزدند.
شورا باید بنشینند دور هم با تفاهم نظر مشکلات شهر را بر طرف کنند چرا می آیید فضای برطرف کننده شورا را سیاسی میکنید شورا باید فنی و تخصصی باشد.
با این مطالب بازدید کننده ها افراطی شده اند.
...
حامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
1
1
آقای مدیر محترم سایت کازرون نما ؟؟؟؟!!!!!!!!! چرا از خودتون بیخودی حرف در می آرید تا آنجایی که ما می دانیم آقای هوشنگ مرحمتی به عنوان کاندید مستقل در انتخابات این دوره از شورا های شهر شرکت نموده و وابسته به هیچ گونه گروه و جناحی نیستند . لطفاً بدون تحقیق و پرسیدن نظر سایر کاندیدها از خودتون ایده و نظر درج نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگر مرحمتي مستقل است حتما جناح هاي سياسي دچار براندازي شده اند!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸