پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
یادداشتی یر مجموعه لطفا حرکت کنید
مهدی تقی نژاد ذاتاً شاعر است و شعر تقی نژاد سرشار از «آن» های شاعرانه است او در این مجموعه در جستجوی رسیدن به زبانی است صمیمی و روان که از قدرت تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد بنابراین سعی کرده به زبان محاوره نزدیکتر شود و در این مسیر به شعر «سهل ممتنع» دست پیدا کند.

اباصلت رضوانی: مجموعه شعر« لطفاحرکت کنید»1 سروده شاعر خوش قریحه کازرونی پایتخت نشین مهدی تقی نژاد_ شاعری ایستاده  بر عرشه کشتی زمان و یا به تعبیر بسیار معروف « شاعری فرزند زمان خویش» _است که توسط نشر قو در سال 1388 در 93 صفحه بدون قیمت پشت جلد چاپ و منتشر شده است

شعرهای مجموعه منتخبی از سروده های سالهای 1371 تا 1385 شاعر است که حاوی پنجاه و یک شعر است. در نگاهی آماری  یک سوم اشعار مجموعه در قالب شعر سپید سروده شده و بقیه اشعار شامل یک مثنوی چند رباعی و غزل است در مجموع می توان گفت علی رغم اینکه شاعر به شعر سپید توجه دارد خلوتش را بیشتر با غزل پر کرده است و غزل در نگاه شاعر محوریت خاصی دارد  شاعر در زمزمه هایش که در واقع گویای عواطف احساسات دغدغه هایش  است شاعری یک سویه نبوده و مخاطب در این مجموعه با شاعری مواجه است که با شعر به جهان می نگرد جهانی با همه ابعاد گوناگونش چه آنجا که عشق را به تجربه می نشیند، چه آنجا که غم نان دارد ، چه آنجا که پای اعتقادات مذهبی اش در میان باشد،چه آنجا که خود را متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی می داند و راوی رشادت های دلاورانی است که خویش را فدای پایداری وطن و سرزمین خویش کرده اند. شاعر این مجموعه هم عاشق است هم عارف است هم مجاهد و هم مثل مردم سرزمینش عرق می ریزد تا سفره اش سرشاراز بوی گرم پاکترین نان های جهان باشد.

مهدی تقی نژاد ذاتاً شاعر است و شعر تقی نژاد سرشار از «آن» های شاعرانه است او در این مجموعه در جستجوی رسیدن به زبانی است صمیمی و روان که از قدرت تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد بنابراین سعی کرده به زبان محاوره نزدیکتر شود و در این مسیر به شعر «سهل ممتنع» دست پیدا کند. زبان شعر در این مجموعه زبان غالب غزل معاصر است و از این نظر می توان گفت شعر شاعر در رودخانه غزل معاصر جریان دارد و جزئی از این رودخانه آرام و سرشار است . غزل نخل های سبز یکی شعرهای موفق این مجموعه است.

او با تمام آینه هایش طلوع کرد

وقتی که عشق پیش حضورش خضوع کرد(لطفاً حرکت کنید - 79)

شاعر مجموعه « لطفاً حرکت کنید» خود را در بند صنایع ادبی و تکنیک های دست و پا گیر شعری نکرده است و بیشتر سعی دارد تا شعرش در وهله اول شعر باشد شعری برآمده از جان شاعر که آیینه تمام نمای تفکر و گره خوردگی های فکری و عاطفی وی باشد با این همه در جاجای مجموعه می توان ابیاتی را دید که در طبیعت اصیل شعری خود سرشار از فنون و تکنیک های شعری است:

خورشید چرا نمی وزد امروز 

تا گل کند آسمان رویاییت  (همان - 60) 

 .......

اینجا قیامت است به من آب می دهید

یک جرعه از تبسم مهتاب می دهید(همان - 77)

امااصالت اندیشی بیش از اندازه شاعر تا آنجا پیش رفته که گاه به برخی پرش های وزنی بی اعتنایی کرده است.

تو از کدام قبیله تاریخی

بی اطلاع و سرزده می آیی(همان - 55)

در غزل« آسمان رویاییت » (همان - 59) پس از بیت اول وزن غزل تغییر کرده است و یا در غزل « عاشقانه » (همان - 83) بعد از مطلع مصاریع اول ابیات تا انتهای غزل به لحاظ عروضی کوتاه تر از مصاریع دوم است.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت های روز افزون برای شاعر مجموعه« لطفاً حرکت کنید»

خواندن این مجموعه را به همه دوستان توصیه می کنم.


نویسنده: اباصلت رضوانی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
قاسم تام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
0
1
جناب تقی نزاد
سلام
تبریک میگم
انشاء الله بتونم در اولین فرصت کتاب شما رو تهیه کنم و استفاده نمایم
موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳