پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
پرونده‌اي براي دكتر - 1
دكتر طاهري ابتدا با گرايش‌هاي ملي و مذهبي وارد فعاليت‌هاي سياسي شده بود و پس از مدتي فعاليت در «حزب ايران» همراه با جمعي ديگر از اعضاي اين حزب از آن انشعاب يافته و در «جمعيت مردم ايران» فعاليت كرد. او از طرفداران «جبهه‌ي ملي» بوده و براي مدتي سرپرستي «نهضت آزادي» را در كازرون بر عهده داشت.

رضا صنعتي / 7 ارديبهشت ماه مصادف با سال‌روز درگذشت دكتر محمدحسن طاهري از باسابقه‌ترين مبارزان كازروني است. به همين مناسبت، شايسته ديدم خلاصه‌اي از زندگينامه‌ي پرافتخار اين شخصيت مجاهد را جهت اطلاع علاقمندان تاريخ و فرهنگ كازرون بنويسم.

بنده در تير ماه 1388 به واسطه‌ي تحقيق درباره‌ي تاريخ انقلاب اسلامي در كازرون توفيق ديدار ايشان و انجام مصاحبه‌اي را در مطبشان در شيراز داشتم. اكنون اما افسوس مي‌خورم كه چرا اسنادي كه در حال حاضر درباره‌ي مبارزات وي در اختيار دارم را در آن زمان نداشتم. كه اگر چنين بود آن مصاحبه هم مفصل‌تر مي‌شد و هم از غناي بيشتري (خصوصا در توضيح اسناد مذكور) برخوردار مي‌گشت.

انشاءالله در آينده؛ مصاحبه‌ي مذكور همراه با چند مصاحبه‌ي ديگر، زندگي‌نامه‌ي تفصيلي و اسناد مبارزاتي ايشان به صورت كتابي مستقل منتشر خواهد شد.

***

دكتر محمدحسن طاهري فرزند محمود و برادر بزرگ‌تر مهندس رجبعلي طاهري در سال 1310 شمسي در محله‌ي فخاران كازرون متولد شد. تحصيل خود را تا پايان كلاس هفتم در كازرون گذراند. پس از نهضت عشاير (1325) براي ادامه‌ي تحصيل به شيراز رفت و دوران دبيرستان را در آنجا به پايان رساند. در دوران تحصيل بين كازرون و شيراز تردد داشت.

وي از همان ايام به فعاليت سياسي روي آورد و به خصوص پس از اخذ ديپلم همراه با جم ديگري از جوانان كازرون «شاخه‌ي جوانان حزب ايران» را در اين شهرستان راه‌اندازي كرد.‌ او گوينده‌ي بلندگوي حزب ايران و مسئوليت تبليغات اين حزب را در كازرون بر عهده داشت.

 دوران سربازي وي مصادف با كودتاي 28 مرداد 1332 بود. او سربازي خود را ابتدا در دانشكده‌ي افسري ارتش در تهران گذراند. سپس با درجه ستوان سومي به لشكر 12 كرمانشاه اعزام شد و تا مهر ماه 1333 در كرمانشاه بود.

سپس وارد دانشكده‌ي پزشكي شيراز شده و در سال 1339 شمسي از آن دانشكده فارغ ‌التحصيل شده و مدرك پزشكي خود را در مرداد ماه 1340 اخذ كرد. وي در دوران دانشجويي مسئوليت «انجمن اسلامي دانشجويان» را بر عهده داشت و در هدايت مبارزات سياسي اين انجمن نقش ايفا مي‌كرد.  

دكتر طاهري ابتدا با گرايش‌هاي ملي و مذهبي وارد فعاليت‌هاي سياسي شده بود و پس از مدتي فعاليت در «حزب ايران» همراه با جمعي ديگر از اعضاي اين حزب از آن انشعاب يافته و در «جمعيت مردم ايران» فعاليت كرد. او از طرفداران «جبهه‌ي ملي» بوده و براي مدتي سرپرستي «نهضت آزادي» را در كازرون بر عهده داشت.

ساواك به علت فعاليت‌هاي سياسي وي با استخدام او به عنوان پزشك بهداري مخالفت كرد. لذا در سال 1340 به عنوان پزشك عمومي به كازرون آمده و مطب خود را افتتاح كرد.

وي پس از آغاز نهضت امام خميني(ره) در سال 1341 به نهضت روحانيت و جمع مريدان آيت الله خميني (ره) پيوست. او در شيراز با آيت الله بهاءالدين محلاتي و در كازرون با حجج اسلام سيداحمد پيشوا و سيدحسن مهاجر مرتبط بود.

وي يكي از مهم‌ترين مبارزان انقلابي كازرون در ابتداي نهضت روحانيت بود كه به همين دليل بارها توسط ساواك احضار و بازجويي شد. او اوايل دهه‌ي پنجاه مجدداً به شيراز بازگشته و نقش ارزنده‌اي در مبارزات انقلابي مردم شيراز و نيز مداواي مجروحان انقلابي كازرون و شيراز داشت.

وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از اعضاي شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي شيراز بود.

در مرداد ماه 1360 سازمان مجاهدين خلق ابتدا مطب وي را به آتش كشيدند و سپس به منزل وي حمله نموده و سه نفر از اقوام او را به شهادت رسانده و چند نفر را زخمي كردند.  

دكتر طاهري افتخار پدري شهيد را نيز در كارنامه‌ي خود دارد. مسعود طاهري فرزند او در تاريخ چهارم دي ماه 1365 در عمليات كربلاي چهار به دريجه‌ي رفيع شهادت رسيد.

دكتر محمدحسن طاهري در 7 ارديبهشت ماه 1390 در سن 80 سالگي فوت كرد.

 

نویسنده: رضا صنعتي
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
0
0
با تشکر از شما
این مطلب قسمتی کوچک از زندگی بزرگ آن بزرگوار هست
انشاالله بتوان مطلبی در خور ایشان منتشر نمود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸