کد خبر: ۱۹۵۹۰
تاریخ انتشار:۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
سعیده شاه امیریان اظهار داشت:
در دوره قرنطینه، مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک افزایش یافت
به گزارش کازرون نما، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت ودرمان شهید پیرویان کازرون، در وبینار آموزشی عبور از کرونا با تغذیه مناسب که ازسوی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، با تأکید براینکه باپیروی از الگوی مناسب تغذیه‌ای، می‌توان تهدید کرونا رابه فرصتی برای اصلاح الگوی تغذیه تبدیل نمود، به بیان راهکارهایی برای تحقق این موضوع پرداخت.
به گزارش دریافتی کازرون نما، سعیده شاه‌امیریان در این وبینار که به صورت نیمه‌حضوری در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و با استفاده از بسترهای مجازی برگزار شد، با اشاره به چگونگی تأثیرگذاری کووید-19 بر بدن، تغذیه سالم را فاکتوی مهم برای کنترل بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی در شرایط همه‌گیری کووید-19 دانست و خاطر نشان نمود: سیستم ایمنی بدن، مهمترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند، نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را به تدریج ضعیف نموده و احتمال ابتلای فرد به کرونا را افزایش می‌دهد.  


کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهید پیرویان کازرون، در ادامه با برشمردن گروه‌های نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و گروه چربی‌ها، از آنها به عنوان گروه‌های اصلی غذایی یاد کرد و با ارائه توضیح پیرامون چگونگی تأثیرگذاری هر یک از این گروه‌ها بر سیستم ایمنی بدن، راهکارهای مختلفی را برای استفاده از میزان مناسبی از هرکدام از این گروه‌ها برای ورود به سبد غذایی ارائه نمود و خاطر نشان کرد: مواد طبیعی در دسترس می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کنند و بایستی هر کدام را به میزان مناسبی استفاده کرد. به عنوان مثال به جای استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، بهتر است از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده شود. مصرف روزانه نمک نیز باید کمتر از 5 گرم باشد و این مقدار شامل نمکی که به صورت معمول در غذاها وجود دارد، می‌شود.


شاه‌امیریان با اشاره به اینکه در دوران قرنطینه، مصرف غذاهای چرب و پرنمک افزایش یافته است، در این زمینه هشدار داد و خاطر نشان نمود: دوران قرنطینه، دوره‌ای برای کمک به جلوگیری از شیوع کرونا است، ولی در این دوران برخی افراد با افزایش مصرف مواد غذایی چرب و پرنمک، سیستم ایمنی بدن خود را تضعیف کردند که این مسئله می‌تواند احتمال ابتلای آنها را به کرونا افزایش دهد.


وی در پایان با ارائه برخی توصیه‌های غذایی همچون لزوم کاهش مصرف چربی‌ها، شیرینی‌ها و چاشنی‌ها، حذف نمک‌دان از سر سفره غذا، کاهش مصرف غذاهای صنعتی مانند غذاهای آماده و کنسروها که نمک زیادی دارند و ارجحیت دادن به نوشیدن آب بر هر نوشیدنی دیگری، رسیدن به بشقاب غذای سالمی که حاوی غلات کامل، سبزیجات، پروتئین‌های سالم، میوه‌ها و آب به میزان کافی باشد را در کنار فعالیت روزانه ورزشی، راهکاری اساسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به کرونا برشمرد.


گفتنی است این وبینار که با حضور کارشناسانی از هلال‌احمر، کمیته امداد و برخی دیگر از نهادها و همزمان با هفته ملی بسیج تغذیه برگزار شد، از جمله برنامه‌های آموزشی و عمومی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون است که با هدف ارائه راهکارهای علمی به دانشجویان و عموم مردم جامعه برگزار می‌گردد.