کد خبر: ۱۶۶۴۷
تاریخ انتشار:۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
برنامه نوروزگاه:
برگزاری بازیهای محلی نوروزی در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر و مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون از برگزاری و اجرای انواع بازیهای محلی و بومی مربوط به طوایف ترک، لر و فارس همراه با هم نوایی ساز دهل در روز 1 فروردین 96 در مجموعه بیشاپور خبر داد.

به گزارش کازرون نما، محمدرضا معینی گفت: بشر از ابتدا با کنجکاوی و کاوش در پی سرگرمی و پر نمودن اوقات خود بوده است. از این رو با استفاده از عناصر طبیعی موجود به ابداع بازی های گروهی یا تک نفره پرداخته که پایه و اساس بسیاری از بازی های محلی بومی امروزه از آن زمان سرچشمه می گیرد.

وی افزود: بازی های بومی محلی، بخشی از میراث فرهنگی و معنوی بشر قلم داد شده که شایسته است به عنوان بخشی از فرهنگ مردم حفظ و احیاء شوند. همچنین ورزش های بومی محلی در بین مردم ایران زمین که دارای قومیت ها، طوایف و قبیله های گوناگون است هنوز رواج داشته و عوامل محیطی نیز بر تعدد این بازیی ها افزوده است.

برگزاری بازیهای محلی نوروزی در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون ادامه داد: شهرستان کازرون دارای قومیت های مختلف لر، ترک، عرب زبان و... است که بازی های محلی بسیاری در بین آنان از سال ها قبل رواج داشته و در ایام نوروز که دارای فراغت بیشتری می باشند، اقوام در کنار هم جمع شده و بهترین سرگرمی را، بازی های محلی انتخاب می کنند . 
معینی با اشاره به بازی های محلی در این شهرستان گفت: تنگسه، الک دولک، هفت سنگ، طناب کشی، چوپی بازی و... از جمله این بازی ها می باشد. همچنین سازو دهل نیز که به عنوان یکی از سازهای کوبه ای محسوب می گردد از قدمت بسیاری برخوردار است که همنوایی ساز و دهل در کنار انجام بازیهای محلی همواره جذاب و دیدنی بوده است .
مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون در پایان گفت: در همین راستا 15 نوع از بازی های محلی به عنوان یک جاذبه فرهنگی در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور با حضور قومیت های مختلف برنامه ریزی و در روز یکم فروردین ماه 1396 در حضور مسافران و گردشگران به اجرا درآمد